Gå til innhold

Hva burde jeg velge??


CaraMella

Anbefalte innlegg

Du har jo 3 forslag i posten til rudboy da. Men jeg vil ikke anbefale MadCow for deg (spar det til du er sterkere).

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt SL5x5, som jeg skrev om i posten over. Da er ser altså øktene dine slik ut:

Workout A:

Knebøy 5x5

Benkpress 5x5

Pendlay-roing 5x5

Workout B:

Knebøy 5x5

Press 5x5

Markløft 1x5 (ikke 5x5!)

Dette er da programmet du skal følge, så kan du legge til litt kroppsvektøvelser som pullups, chins, pushups, planken og dips hvis du føler for det. MEN disse blir da underordnet øvelsene jeg listet over.

Så er det bare å google og youtube etter teknikktips og videoer til du blir grønn i trynet, prøve å huske mest mulig av det når du drar og trener, filme teknikken din, legge ut her etc.

Stå på og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker.. Bare for å ha alt klart her.. Skal jeg teste min 5 RM også trekke fra 10-25kg, og legge på ca 2,5 KG hver gang jeg har klart alle 5 reps på alle 5 sett? Er det mulig å kjøre program a og b annhver dag, slik at det går over 4 dager?

Spiller det noen rolle, hvem av dagene jeg legger til dips, push ups, chins og pullups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.. Bare for å ha alt klart her.. Skal jeg teste min 5 RM også trekke fra 10-25kg, og legge på ca 2,5 KG hver gang jeg har klart alle 5 reps på alle 5 sett? Er det mulig å kjøre program a og b annhver dag, slik at det går over 4 dager?

Spiller det noen rolle, hvem av dagene jeg legger til dips, push ups, chins og pullups?

Hei. Med StrongLifts5x5 skal du egentlig begynne med kun stanga (20kg) på alle øvelser og legge på 2.5kg hver økt. Dette for å få mange reps i "beltet" før du begynner med vekter som kan utfordre teknikken din.

Er du derimot kjent med øvelsene kan du begynne med litt mer vekt. Jeg begynte med 50kg og jobbet meg opp derfra, lå vel på kanskje 70kg 5rm når jeg begynte.

A og B skal kjøres annenhvergang. Altså første uke blir ABA, neste uke BAB og så videre. Men du kan ikke kjøre det over 4 dager hver uke, det går ikke opp, da du skal ha 2 døgn mellom hver økt (sånn er det med fullkropp). Du kan derimot kjøre 3 og 4 økter annenhver uke (f.eks. man-ons-fre-søn-tir-tor-lør, repeat), altså annenhver dag. Men da får du forskjellige dager fra uke til uke.

Litt lettere å planlegge tiden din hvis du vet at du alltid trener man-ons-fre.

Ang. støtteøvelsene er det ikke noen enorm forskjell, men jeg liker å kjøre chins på workout A fordi jeg ikke klarer særlig mye pullups etter roingen.

Og så kjører jeg pushups på workout B fordi jeg pleier å ha en del til overs i bryst og triceps etter press. Kjører også pullups denne dagen, sykt digg etter mark synes jeg (får ofte skikkelig pump i underarma og latsen).

Kjører planken når jeg føler for det egentlig, stort sett på slutten av pushups-settene.

Dips har jeg egentlig aldri trent.

Skal du begynne å trene SL5x5 anbefaler jeg deg å lese masse på www.stronglifts.com, og laste ned SL5x5 Reporten, der står alt du trenger å vite om programmet egentlig. http://stronglifts.com/free-stronglifts-5x5-report/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...