Gå til innhold

Sjakk, og Carlsen vs Anand


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Ja det vet jeg, men per definisjon kan sjakk også ses på som en form for sport. Jeg vet sjakk ikke utfyller ALLE kriteriene

Jeg er enig i at den kan sees på som sport om man følger definisjonen, men ikke enig at man kan se det på idrett om man følger den definisjonen. noe som gir meg kreft i øynene når jeg leser om folk som absolutt skriver at de er for å sette det inn under definisjonen idrett.

Sport er et mer omfattende begrep enn idrett.[trenger referanse] Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp, som for eksempel friidrett, skiidrett, skøyteidrett, boksing, tennis, håndball og fotball. Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre.

Den kilden er fra Wiki, ikke den beste kilden å hente frem men følte ikke for å åpne en drøss med bøker for øyeblikket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at den kan sees på som sport om man følger definisjonen, men ikke enig at man kan se det på idrett om man følger den definisjonen. noe som gir meg kreft i øynene når jeg leser om folk som absolutt skriver at de er for å sette det inn under definisjonen idrett.

Den kilden er fra Wiki, ikke den beste kilden å hente frem men følte ikke for å åpne en drøss med bøker for øyeblikket :)

Hvorfor mener du at det ikke er en idrett da? Mener du at en idrett må innebære noe svært fysisk krevende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IOC anerkjenner sjakk som idrett. Det bør holde for de fleste.

Sjakk blir anerkjent som idrett i langt flere land enn de marginale som ikke ser på det som idrett.

Ja, det står chess først.. men det er ikke en sjakkside

http://chess.about.com/od/chesshistory/a/Is-Chess-A-Sport.htm

Og så en kilde som er sjakkbasert

http://en.chessbase.com/post/vik-hansen-is-che-a-sport-260513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at det ikke er en idrett da? Mener du at en idrett må innebære noe svært fysisk krevende?

Blant annet, men ser ikke poenget med å sidestille sjakk med idretter. Det er ingen tvil om at sjakk er utfordrende på et nivå som er høyt og utrolig komplisert. Ingen hylte for å få sjakk som idrett før Carlsen havnet i VM, og ser ikke poenget med å skulle klassifisere sjakk som idrett nå. Jeg mener prestasjonen er stor uansett. La sjakk være sjakk, og idrett være idrett og sport være sport.

IOC anerkjenner sjakk som idrett. Det bør holde for de fleste.

Sjakk blir anerkjent som idrett i langt flere land enn de marginale som ikke ser på det som idrett.

Ja, det står chess først.. men det er ikke en sjakkside

http://chess.about.com/od/chesshistory/a/Is-Chess-A-Sport.htm

Og så en kilde som er sjakkbasert

http://en.chessbase.com/post/vik-hansen-is-che-a-sport-260513

Igjen. Det er - selv om en utvasket og til tider liten - forskjell når det kommer til defineringen på sport og idrett. At IOC annser det som en SPORT vil ikke si det samme som at vi burde eller må annse det som en idrett. Vi har engang valgt å bruke å dele på hva som er sport og hva som er idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet, men ser ikke poenget med å sidestille sjakk med idretter. Det er ingen tvil om at sjakk er utfordrende på et nivå som er høyt og utrolig komplisert. Ingen hylte for å få sjakk som idrett før Carlsen havnet i VM, og ser ikke poenget med å skulle klassifisere sjakk som idrett nå. Jeg mener prestasjonen er stor uansett. La sjakk være sjakk, og idrett være idrett og sport være sport.

Igjen. Det er - selv om en utvasket og til tider liten - forskjell når det kommer til defineringen på sport og idrett. At IOC annser det som en SPORT vil ikke si det samme som at vi burde eller må annse det som en idrett. Vi har engang valgt å bruke å dele på hva som er sport og hva som er idrett.

Nei. De anser som idrett ;)

De har litt varierende tekst på sidene, men den norske varianten går for idrett (som jo strengt tatt innbefatter diktskriving) selv om FIDE selv sier sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...