Gå til innhold

Ca to kilo ned på to uker, mulig??


L_I_S_A

Anbefalte innlegg

Har en stor happening framfor meg, og har jevnlig gått ned i vekt over tid. Vil gjerne kvitte meg med to ekstra kilo på to uker. Vet at dette er mulig, men hvordan gjøre det på best mulig måte? Trener styrke tre dager i uken, og kondisjon to-tre dager. Har i tillegg aktive dager ellers. Hvor mange kalorier bør jeg ligge på, kan 1300 eller 1400 være aktuelt i denne diett fasen? Spiser mer ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt karbs, øk proteiner og fett. Vannet forsvinner, og kroppen forbrenner fett. spis 2.5 g protein pr kg kroppsvekt for å beholde mest mulig muskelmasse.

Men å gå ned 2 kg i rent fett% på 2 uker om det er slik å forstå, uten å miste betydelig muskelmasse, skal godt gjøres. Det vil tilsvare et kcal underskudd på 1285 kcal pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk takk :) Har vært innom tanken og kutte karbs selv, så har trappet litt ned der allerede. Fortsetter treningen som før, både styrke og litt hardere kondisjonstrening så får det bli så bra som det kan ;) Sånn kaliper burde jeg absolutt få tak i!

Kondisjonstreningen bør du vente med til du ikke klarer å gjøre mer med kosten - med mindre du konkurrerer i en konkurranseidrett, selvsagt.

EDIT: utholdenhetsidrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardio forbrenner en del muskler siden kroppen ser på muskelmasse som hemmende og overflødig for å kunne løpe effektivt. Styrke forhindrer muskeltap ved at du i det minste belaster musklene maks, slik at kroppen ikke "har råd" til å kvitte seg med muskelmasse.

Så...

Styrketrening: minst tap av fettfri masse på diett = mest tap av fett

Kardio: mest tap av fettfri masse på diett = mest tap av muskler

Kardio+styrketrening på diett: god kombinasjon for å øke kaloriforbruket, siden styrketreningen vil motvirke (til en viss grad) muskeltapet man får som følge av kardio.

Og så er det det at jo mer du trener, jo mer stress påfører du kroppen din. Diett er i utgangspunktet stressende, så man bør forsøke å rekuperere så mye som mulig. Kroppen din synes det er mye mindre stressende å få en håndfull mindre ris om dagen enn den synes det er å løpe en mil - og det er sunt mentalt og for musklene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...jeg gikk ned ca 2 kg på 2 uker på PSMF. Den anbefales plutselig ikke til normalvektige personer, men hvor himla farlig kan det være over to uker? Magert protein og masse grønnsaker. Dropp cardio og kjør litt vedlikeholdsstyrke 2-3 ganger i uka. Det funker, men er jo ikke kanskje den sunneste måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel...jeg gikk ned ca 2 kg på 2 uker på PSMF. Den anbefales plutselig ikke til normalvektige personer, men hvor himla farlig kan det være over to uker? Magert protein og masse grønnsaker. Dropp cardio og kjør litt vedlikeholdsstyrke 2-3 ganger i uka. Det funker, men er jo ikke kanskje den sunneste måten å gjøre det på.

Selv til overvektige anbefales det ikke i over 3 uker.. Man mister temmelig mye muskelmasse på det underskuddet psfm gir, i tillegg til at det ikke er alle som kommer så godt ut av det psykisk :- (

Man mister litt piffen av å ikke få nok fett - og det går ofte litt utover hodet, energien, hud, hår etc.. Altså i verste fall dukker du opp på eventet et par kilo lettere - men helt uten glød og energi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv til overvektige anbefales det ikke i over 3 uker.. Man mister temmelig mye muskelmasse på det underskuddet psfm gir, i tillegg til at det ikke er alle som kommer så godt ut av det psykisk :- (

Man mister litt piffen av å ikke få nok fett - og det går ofte litt utover hodet, energien, hud, hår etc.. Altså i verste fall dukker du opp på eventet et par kilo lettere - men helt uten glød og energi

Joda, går fint å gå på lengre om man har mye å ta av. Jeg gikk på PSMF i nesten 16 måneder i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv til overvektige anbefales det ikke i over 3 uker.. Man mister temmelig mye muskelmasse på det underskuddet psfm gir, i tillegg til at det ikke er alle som kommer så godt ut av det psykisk :- (

Man mister litt piffen av å ikke få nok fett - og det går ofte litt utover hodet, energien, hud, hår etc.. Altså i verste fall dukker du opp på eventet et par kilo lettere - men helt uten glød og energi

Jeg skal ikke være noen forkjemper for PSMF, men det er den eneste "ekstremkuren" som har fungert for meg: jeg slipper å gå sulten og energien er helt ok (ikke på topp, naturligvis). Men om man synes den er for streng, så har jeg også fått resultater av å kjøre PSMF "light", med litt mer fett i dietten. Man går saktere ned, men maten er lettere å spise og energien er bedre. Manglende karbohydrater gjør jo at man mister utrolig mye vannkilo uansett, at de første 2 kg går første 1-2 dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, går fint å gå på lengre om man har mye å ta av. Jeg gikk på PSMF i nesten 16 måneder i strekk.

Jo, har hørt om flere herrer som har gjort det og klart seg bra - er bare usikker på hvordan kvinnekroppen takler det if.t hormoner osv, det ligger jo litt under der og. Dette er jeg så klart ingen ekspert på - bare ytrer mine tanker (som alltid :rolleyes: )

Jeg skal ikke være noen forkjemper for PSMF, men det er den eneste "ekstremkuren" som har fungert for meg: jeg slipper å gå sulten og energien er helt ok (ikke på topp, naturligvis). Men om man synes den er for streng, så har jeg også fått resultater av å kjøre PSMF "light", med litt mer fett i dietten. Man går saktere ned, men maten er lettere å spise og energien er bedre. Manglende karbohydrater gjør jo at man mister utrolig mye vannkilo uansett, at de første 2 kg går første 1-2 dagene.

Jajo, en lightversjon kan jo være tingen - synes selve psmf er ganske ekstrem og lett kan klusse til tankegangen til sunne friske personer:P Når man har gått ned det man ønsker er det ofte man får mersmak, og da er det plutselig ikke fristende å ta inn fett og karbohydrater i kostholdet igjen - og da sitter man i saksa.

Men jeg skjønner hva du mener, og de to kiloene kan sikkert fint tas av med denne dietten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...