Gå til innhold

Vedlikeholde muskelmasse ved mye løping?


julie19

Anbefalte innlegg

Jeg mener jeg har lest at det er vanskelig å kombinere langdistanseløping og fortsatt ha en stabil muskelmasse. Har siden juni fokusert på å bygge muskler, men nå vil jeg ta opp løpingen igjen i tillegg til å være like sterk som jeg er nå. Målet er å løpe halvmaraton neste høst. Det jeg lurer på er vel egentlig om det faktisk er mulig å kombinere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener jeg har lest at det er vanskelig å kombinere landdistanseløping og fortsatt ha en stabil muskelmasse. Har siden juni fokusert på å bygge muskler, men nå vil jeg ta opp løpingen igjen i tillegg til å være like sterk som jeg er nå. Målet er å løpe halvmaraton neste høst. Det jeg lurer på er vel egentlig om det faktisk er mulig å kombinere dette?

Ja. Det er uten tvil mulig å kombinere løping og beholde muskelmasse.

Kalorier ut og kalorier inn er det du må ha kontroll over ;)

Forbrenner selv veldig mye kalorier med harde treningsøkter og fotball, derfor har jeg vært på 3300 kalorier siste 2 månene med kun 2kg opp i vekta.

Kalkulerer jeg hva jeg må spise for å bygge muskelmasse på diverse nettsider finner jeg ut at kcal må være på rundt 2700..

men hadde jeg vært der hadde vekta rast nedover!

Så du må selv finne ut hvor mye ekstra du må spise i forhold til hvor mye du forbrenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i utgangspunktet relativt enkelt. Fortsett med litt styrketrening ved siden av løpingen og spis masse masse mat. Spis så mye og tren så mye at vekten ligger stabil.

Takk for svar :-) tenker å ha 3 fullkroppsøkter i uken med fokus på baseøvelser, er det nok styrke for å vedlikeholde tror du? Mer mat kommer nok ikke til å bli et problem :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Det er uten tvil mulig å kombinere løping og beholde muskelmasse.

Kalorier ut og kalorier inn er det du må ha kontroll over ;)

Forbrenner selv veldig mye kalorier med harde treningsøkter og fotball, derfor har jeg vært på 3300 kalorier siste 2 månene med kun 2kg opp i vekta.

Kalkulerer jeg hva jeg må spise for å bygge muskelmasse på diverse nettsider finner jeg ut at kcal må være på rundt 2700..

men hadde jeg vært der hadde vekta rast nedover!

Så du må selv finne ut hvor mye ekstra du må spise i forhold til hvor mye du forbrenner :)

Får prøve meg frem med kaloriinntaket :-D takk for svar! Og du, 2700 kcal hørtes egentlig ikke så veldig mye ut for en aktiv gutt! Ingenting er verre enn å trene med for lite energi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å vedlikeholde styrke samtidig som du trener deg opp mot en halvmaraton, men som sagt over her så gjelder det å spise nok, i tillegg til å trene litt smart. Mye er ikke alltid bedre. 3 fullkroppsøkter med styrke i uken er hva man anbefaler for optimal styrkefremgang (kommer selvfølgelig litt an på intensiteten). Du vedlikeholder fint styrken med 1-2 økter i uken. Selv kjører jeg stort sett en fullkroppøkt hver 3-4 dag, og jeg øker fint i styrke hele veien. Noen uker blir det kun en økt, går ikke tilbake i styrke av den grunn.

Det å trene seg opp mot et halvmaraton krever en del av kroppen din, og restitusjon blir viktig. Selv om styrke er en annen treningform enn styrke, så krever det fortsatt en god del av deg. Så det kan være smart å redusere litt på styrken, slik at du har litt mer energi til overs.

Vet ikke hvordan du har tenkt til å legge opp løpingen. Men om det er det som er i fokus, bør du jo ha mer løping enn styre. Det er også god tid frem til høsten, vet ikke hvor godt trent du er nå, men du kan fint periodisere treningen din litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har lest at det er vanskelig å kombinere langdistanseløping og fortsatt ha en stabil muskelmasse. Har siden juni fokusert på å bygge muskler, men nå vil jeg ta opp løpingen igjen i tillegg til å være like sterk som jeg er nå. Målet er å løpe halvmaraton neste høst. Det jeg lurer på er vel egentlig om det faktisk er mulig å kombinere dette?

Akkurat det samme som meg det, bortsett fra at jeg har løftet effektivt i ett år.

Følger nøye med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å kuppe tråden din, men Tess, med 1- styrkeøkter i uka, hvor mange løpeøkter har man da?

Jeg har null peil på dette med å bygge meg opp til halvmaraton, og jeg har MYE muskler (65 kg muskler på 180 cm, so ypu do the math ;) )

Her er det beina mine som dauer rundt 3 km strakt- uansett hva eg gjør :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å kuppe tråden din, men Tess, med 1- styrkeøkter i uka, hvor mange løpeøkter har man da?

Jeg har null peil på dette med å bygge meg opp til halvmaraton, og jeg har MYE muskler (65 kg muskler på 180 cm, so ypu do the math ;) )

Her er det beina mine som dauer rundt 3 km strakt- uansett hva eg gjør :o

Som helt nybegynner kan du uansett ikke ha så mange økter, for da vil du løpe på deg skader. Så helt i starten holder det med 2-3 økter. Start med to, som er intervaller. Også legger du på nr 3 etter noen uker, som er en langkjøring. Er derfor jeg også skriver at det kan være lurt å periodisere litt, i starten vil man uansett ikke kunne ha mange økter, men etterhvert når kroppen tåler belastningen så vil 4-5 økter i uken være realistisk. Noe mer enn det rekker man rett og slett ikke bygge opp trenigstoleranse på.

Når det er sagt, mye er ikke alltid bedre. Så 4 løpeøkter i uka vil holde i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...