Gå til innhold

vanskelig å komme igang igjen


Gjest

Anbefalte innlegg

Frem til november var jeg flink med kostholdet og hadde god vektnedgang. Nå i november har alt sklidd ut og jeg har gått opp en kg. Planen er å gå ned ca 6 kg til (ikke vekten som er avgjørende, men hvordan jeg føler meg). Men det er så vanskelig å komme i gang igjen. Både med kosthold og trening. Har dere noen tips til å komme i gang igjen? Jeg lurer meg selv hver dag med at jeg sprekker ved lunchtider og kjører på med karber og har et enormt søtsug på kvelden. Jeg vet at jeg blir kvitt søtsuget om jeg følger en kostplan som jeg har fått/kjøpt av PT, men det står på motivasjonen for å organisere måltidene. Jeeezeee. Skjønner ikke hvorfo jeg motarbeider meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig viktig å ha målet klart i tankene og sette opp delmål. Man må tenke kortsiktig og langsiktig. Tenker du kun på det langsiktige målet så mister man lett fokus underveis. Sett opp små delmål hver uke. Lag motivasjonsbilde av drømmekroppen, idrettsfolk som inspirerer deg og heng den opp på kjøleskapet. Det vil være en liten reminder på hva du strever etter hver gang du skal ha mat.

Så må du spørre deg selv hvorfor du sprekker ved lunsj? Hva kan gjøres anderledes der? Er det verdt det? Veien mot målet blir lengre og tyngre, men kampen er ikke tapt!!

Kanskje du kjenner en venn eller familie som kunne ha joinet deg? Det er enklere å trene og spise riktig når man er 2, da motiverer dere hverandre, backe hverandre opp på tunge dager og heie på hverandre :)

Jeg lastet ned app'n Shape Up. Der legger man inn måltidet og aktiviteter, og så klart antall kalorier ut og antal kalorier inn og næringen i maten. Jeg syns den er motiverende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Har jo veldig lyst til å bli kvitt de siste kiloene, og hadde egentlig som mål å bli ferdig før jul. Men nå føler jeg at det målet glipper og da er det så lett å bare gi opp. Skal se om jeg klarer å sette meg delmål. Har lastet ned shape up app. Vi får se hvordan jeg ligger an med tanke på kcal. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvor mye du spiser da, og kan kun snakke ut fra min egen erfaring. Jeg slet med å være veldig sulten til lunsj og kvelds og løste dette ved å spise en litt større frokost. Min frokost består nå av havregrøt med mager kesam og cottage cheese og økte fra ca 200 kcal til rundt 300 (ifølge shape up appen) og jeg føler jeg har mye mer kontroll på sultfølelsen i løpet av dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når min motivasjon til å spise riktig skrantet, lot jeg meg selv ikke ha begrensninger på "sunn" mat, spesielt frukt. Jeg overspiste og var nok i overskudd, men det var i hvert fall ikke tomme kalorier. :)

Trente opp selvdisiplinen gradvis og gikk over til å ha null problem med å telle kcal og ikke spise sukker og andre "usunne" ting. Viss jeg skulle skeie ut var det planlagt og ikke ukontrollert. Tror ikke jeg hadde klart det viss jeg hadde vert superstreng med meg selv fra begynnelsen av.

Dette er min erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme i gang er det viktig for motivasjonen å ha et mål. Dette er viktig for å kunne ta de rette valgene.

Dette målet bør gjøre noe med følelsene dine for at det skal ha en størst mulig effekt.

Ta deg tid til å tenke gjennom hva dette betyr for deg. Hva er det som gjør at du faktisk vil nå dette målet? Gjennom å tenke slik vil de valgene du har bli mye lettere for deg å ta og da vil det ikke lengre virke som et offer å la være å spise den maten du trodde du hadde lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å setts opp en matplan. Lettere å handle inn, planlegge og ha med lunsjmat på jobb/skole. Opplever at "sprekken" ofte kommer om jeg kjøper meg lunsj på jobb f.eks.

Hehe, det er vel her jeg sprekker om jeg ikke har med mat. Har jeg med mat har jeg sprukket i butikken etter jobb. Har handlet inn for en uke av gangen nå, skal se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Må jobbe litt med motivasjonen. Har veldig lyst til å fixe på puppene, men det kan jeg ikke gjøre før etter at jeg har nådd vektmålet mitt. Har egentlig ingen konkrete mål enn bedre selvfølelse og sunnere/sterkere kropp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...