Gå til innhold

Markløft teknikksjekk

woop

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

-Bedre spenn før du starter, ryggen skal være rett.

-Hoftene trenger ikke være så langt nede når du starter. Om du ser nøye så ser du at løftet starter ikke uansett før hoftene er lengre oppe, så du bruker unødvendig energi siden knærne er i veien.

-Stangen skal forbi knærne før du bøyer dem.

-Fotbladet skal være halveis under stangen før du begynner.

IMG_5247-280x210.jpg

sånn.

-opp med brystet og skuldrene tilbake

En vinkel skrått bakfra og skrått foran ville vært fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysssjekk med diverese markløft-veiledninger på Youtube?

Ellers oppsummerer Sondre det ganske greit.

Et element som jeg har bitt meg merke i at poengteres i flere veiledningvideoer, men som få påpeker er haka.

Alt jeg har sett av markløft teori for teknikk så skal haka være med brystet for å holde så nøytralt som mulig.

Dvs. ikke se i speilet eller lignende, fordi man kan tendensere til å dra med hodet/nakken (slik noen gjør på sit ups).

Noen som har tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nakken bør være nøytral. Ellers ser det ut som om du har fleksjon lumbalt i starten av løftet. Når du havner i bunn igjen ser det faktisk bedre ut fordi du går ned igjen med nøytral rygg.

Et tips er å bare bevege hofte leddet når du skal ta tak i stangen (ikke krum ryggen for å ta opp stangen) sånn at ryggen er nøytral hele veien. Kelly starret har en video på akkurat dette, skal se om jeg finner den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...