Gå til innhold

Hva kan dette være?? Bilde!


l1nn

Anbefalte innlegg

I kveld etter jeg har hatt en tungt beinøkt, har jeg, på en skala fra 1-10, kanskje 7 vondt i beina fra knærne og ned langs forsiden av leggen. Mest i venstre. Klarer ikke helt å finne ordet på hva slags type smerte det er, men det er omtrent samme type smerte som ved voksesmerter. Det er ikke første gang det skjer, pleier vanligvis å komme av å gå langt på asfalt feks, og det er borte dagen etterpå. Men er litt skeptisk på om det er noe som kanskje kan bli noe mer, og derfor - hvis noen vet hva det kan være - har noen tips til å stoppe det fra å skje? Har heller aldri lagt merke til at jeg har blitt rød sånn som dette før..

[ATTACH]122283[/ATTACH]

post-30200-14440959695871_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Markløft?

Nei, hadde bare med knebøy, hip thrust, leg extension, tåhev og beinpress igår. Null vondt idag..

Høres litt ut som runnder's/ jumper's knee.

Hadde det samme en stund, smerte fra under kneskåla å litt ned i leggen.

Skal teste det ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt både runners knee og jumpers knee, og dette er hva jeg har blitt fortalt:

Ved runners knee har du fått overbelastning på senen som ligger på yttersiden av låret ned mot kneet som fester seg på yttersiden av leggbeinet. Smertene vil i hovedsak sitte på ytterside av kneet.

Ved jumpers knee er det en betennelse/overbelastning på patellarsenen. Musklene i quadriceps samles på oversiden av kneet, går sammen i en sterk sene som går over kneet (og med det holder kneskålen i posisjon) og fester seg på fremsiden av leggen. Betennelsen sitter i hovedsak der senen forlater kneskålen og her vil smertene være. Ved betennelse i festet på leggbeinet kalles dette schlatters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt, hadde akkurat tenkt å skrive en slik post selv! Trente bein i går, og våkna i natt av at jeg hadde så vondt i beinet. Kan også beskrive smerten som "voksesmerte" som kanskje lokaliserer seg i kneet og går ned mot leggen. Men aner ikke om det er musklene eller kneleddet jeg har vondt i. Får dette med jevne mellomrom; hvis jeg har trent bein, hvis jeg har løpt, eller om jeg har vært på jobb og stått og gått lenge. Det eneste som får smerten til å gå bort er paracet eller ibux. Gjør såpass vondt at jeg våkner midt på natta av det. Men jeg har aldri merka noe rødfarge eller noe, smerten er "inni" beinet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld etter jeg har hatt en tungt beinøkt, har jeg, på en skala fra 1-10, kanskje 7 vondt i beina fra knærne og ned langs forsiden av leggen. Mest i venstre. Klarer ikke helt å finne ordet på hva slags type smerte det er, men det er omtrent samme type smerte som ved voksesmerter. Det er ikke første gang det skjer, pleier vanligvis å komme av å gå langt på asfalt feks, og det er borte dagen etterpå. Men er litt skeptisk på om det er noe som kanskje kan bli noe mer, og derfor - hvis noen vet hva det kan være - har noen tips til å stoppe det fra å skje? Har heller aldri lagt merke til at jeg har blitt rød sånn som dette før..

[ATTACH]122283[/ATTACH]

Hei.

Er det mulig om du kunne spesifisere smertene? (stikking, prikking, murrende?) Er det rødt, varmt, hovent? (ved sammenlikning på bildet så virker det som det?) Føler du det er vondt å belaste det venstre benet i forhold til det høyre? Utifra det du beskriver (og bildet), så er det antagelig betent. Om det sitter i kneskålen (patella) eller musklene; har du prøvd å forsøke å bevege selve kneskålen? Normalt skal det være bevegelig, og jeg vil nok anta ved betennelse i patella vil det gjøre vondt idet du gjør det. Har du brukt paracet/ibux? Hvis smertene går bort, så er det tegn på betennelse. Beklager så mange spørsmål, men dette er bare opplysninger jeg trenger for å få et helheltlig bilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Er det mulig om du kunne spesifisere smertene? (stikking, prikking, murrende?) Er det rødt, varmt, hovent? (ved sammenlikning på bildet så virker det som det?) Føler du det er vondt å belaste det venstre benet i forhold til det høyre? Utifra det du beskriver (og bildet), så er det antagelig betent. Om det sitter i kneskålen (patella) eller musklene; har du prøvd å forsøke å bevege selve kneskålen? Normalt skal det være bevegelig, og jeg vil nok anta ved betennelse i patella vil det gjøre vondt idet du gjør det. Har du brukt paracet/ibux? Hvis smertene går bort, så er det tegn på betennelse. Beklager så mange spørsmål, men dette er bare opplysninger jeg trenger for å få et helheltlig bilde :)

Hmm, jeg vet ikke helt hvordan jeg vil beskrive smertene, det er en smerte jeg aldri har kjent før. Er ikke stikking, prikking eller murring heller egentlig. Det er rødt og litt varmt, men føler ikke selv det er hovent - det er isåfall minimalt. Har prøvd mye forskjellig men ingenting hverken fjerner eller gjør smertene verre. Ikke vondt å klemme eller flytte på kneskålen. Prøvde med paracet en gang jeg ikke fikk sove pga. smertene, men hverken det eller smertestillende krem funker. Virker som at det eneste som fungerer er søvn!

Skummelt, hadde akkurat tenkt å skrive en slik post selv! Trente bein i går, og våkna i natt av at jeg hadde så vondt i beinet. Kan også beskrive smerten som "voksesmerte" som kanskje lokaliserer seg i kneet og går ned mot leggen. Men aner ikke om det er musklene eller kneleddet jeg har vondt i. Får dette med jevne mellomrom; hvis jeg har trent bein, hvis jeg har løpt, eller om jeg har vært på jobb og stått og gått lenge. Det eneste som får smerten til å gå bort er paracet eller ibux. Gjør såpass vondt at jeg våkner midt på natta av det. Men jeg har aldri merka noe rødfarge eller noe, smerten er "inni" beinet...

Godt det ikke bare er meg! Høres akkurat ut som sånn jeg får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...