Gå til innhold

Hvordan få god mobilitet og fleksibilitet?

Mads

Anbefalte innlegg

Folk sier jo at man ikke skal tøye ut og sånt, for det har ingen effekt etc.

Jeg er veldig stiv, og har generelt dårlig fleksibilitet.

Hva skal man gjøre for å få bedre mobilitet og fleksibilitet?

Jeg har foamruller (?), men bruker den sjeldent. Akkurat nå har jeg en ryggskade, så jeg blir begrenset i hva jeg får gjort. Men jeg går til kiropraktor, og blir vel stadig bedre. Deretter har jeg tenkt til å bli mye mer mobil og fleksibel.

(Beklager dårlig oppsett i innlegget, er trøtt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du på mobilitet og fleksibilitet over hele kroppen eller i hovedsak hofte/rygg området?

Svaret er egentlig ganske enkelt, bruk foamrulleren, sett av en egen økt til å tøye aktuelle området du ønsker(eventuelt flere)

Bruk lette vekter til å varme opp det gjeldende området og fokuser på teknikken for å bedre mobiliteten i ønsket område.

her ser du litt i forhold til ryggen: http://styrkecoach.no/er-det-nodvendig-med-god-hoftemobilitet/

Litt generelt her: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten å få bedre mobilitet er ved å gjøre mobilitetsøvelser ;) Merk at det er forskjell på mobilitet og fleksibilitet. Fleksibilitet går mer på hvor langt man kan tøye en muskel, mens mobilitet inkluderer ledd, bindevev og støttemuskulatur i tillegg. God mobilitet er et viktig virkemiddel for skadeforebygging.

At tøying ikke har noen effekt går mer på at det ikke forhindrer stølhet etter trening, men det betyr ikke at det ikke er nyttig for fleksibilitet/mobilitet. Smarte løftere gjør mobilitetsøvelser.

Magnificent Mobility er en fantastisk ressurs. Velg deg noen øvelser som du gjør som en del av dynamisk oppvarming før trening, du vet selv best hvilke områder du trenger å jobbe med. Vil du ha det i bokform så er Becoming A Supple Leopard av Kelly Starrett en god bok. Hvis du klarer å forstå hva han sier i videoene sine så kan du prøve deg på nettsiden hans MobilityWOD. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

går ikke ann å bygge bra mobilitet uten å ha bevegelsutslaget (fleksibilitet)

1. bygg opp passiv fleksibilitet

2. Bygg styrke i det nye ROMet du har fått

fleksibilitet krever oppvarming mobilitet er alltid der :)

Det beste er å blande mellom lange statiske hold og PNF streching

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...