Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjør knebøy deg sterkere i benkpress? Jeg hører en del si det, men jeg er skeptisk.

Jeg har sett mange på nettet og delvis kjent en del sterke benkpressere som i lange perioder (mange år) som ikke har trent hverken tung knebøy, markløft, roing, chins eller noen andre tilleggsøvelser med tunge vekter, men som likevel benker 150-200 kg i benkpress på rundt 100 kg kroppsvekt.

Fortsetter under...

Jeg har sett mye sykt på nettet selv! Prøv å ta benkpress uten beina i bakken, så skjønner du hvorfor det er viktig med solide bein. Knebøy styrker også hele ryggsøylen som kroppen bruker for å ligge i ro. Knebøy gjør deg ikke direkte sterkere i benkpress, men den styrker hele kroppen slik du også øker i benk.

Jeg benekter ikke at det hjelper å ha en greit sterk mage, rygg, bein for å ligge stødig på benken. Men trenger man å løfte 200 kg i knebøy uten belte for å løfte 150 kg i benken? Holder det ikke med 120-130 kg i knebøy før loven om avtagende virkning begynner å gjelde for alvor her også?

Du trenger ikke bøy for å bli sterk i benk. Samme som du trenger ikke være rask for å være en god fotballspiller, men det vil bidra til å gjøre det bedre uten at det er en direkte korrelasjon mellom de to. Her er feks en video av en utøver i paralympics som tar benkpress uten å ha funksjonelle bein.

Annonse

Advarsel, her følger rene spekulasjoner og en treningsstudie jeg bare husker sånn delvis! ;)

I denne studien mener jeg de hadde delt personene i to grupper, begge trente curl etter samme program mens den ene også trente beinpress. Gruppen som også trente beinpress oppnådde større økning i biceps enn gruppen som bare trente curl. Det ble hevdet at det å trene beinpress i tillegg stresser kroppen mer så testosteronproduksjonen blir større, og armene vokser mer selv om det ikke ble trent mer eller tyngre på armene.

Kan denne tankegangen oogså overføres til knebøy + benkpress, slik at du får høyere testosteronproduksjon og større effekt av benkpresstreningen om du også trener knebøy som involverer de største muskelgruppene i kroppen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...