Gå til innhold

Hva slags terapeut hjelper best - erfaringer/ tips?


dragedama

Anbefalte innlegg

Jeg har en kranglete skulder, som akkurat nå er akutt smertefull. Tenker å gå til lege for en vurdering + smertestillende og betennelsesdempende. Siden dette er noe som har kommet igjen noen ganger, vil jeg mer til bunns i hva jeg kan gjøre for å behandle/ forebygge mer effektivt. Men hvor? Fysioteraput? Manuellterapeut? Naprapat? Andre? Synes det er vanskelig å vurdere hvem som kan hjelpe best, og lurer på om noen her inne har gode erfaringer eller anbefalinger å komme med?

Ang skulderen: "til vanlig" kan det "kneppe" eller kjennes ut som den har grus inni seg ved øvelser som crock row/enhåndsroing og benkpress. Hvis jeg ellers løfter armen forkjært, virker det som skulderen går i "feil spor" når jeg senker igjen, med mindre jeg "vrir det til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiwas (evt. andre) har dere noen gode å anbefale i Oslo-området?

Har slitt med smerter i lyskene/adduktorne den siste uka, merka vage tendenser til det tidligere, men aldri noe mer. Nå foreligger det som et reellt problem. Merket det spesielt etter en knebøy-økt forrige uke, der adduktorne var skikkelig "såre" i etterkant. Nå har de vært konstant såre siden fredag.

Prøvde å bøye på mandag igjen, men måtte gi det opp. Det lar seg ikke gjøre å gå dypere enn parallell, til NØD kan jeg stoppe ved parallell og med NULL tillatelse for at knærne faller inn, da gjør det vondt. Tør ikke kjøre på m/tyngre vekter så lenge det er sånn.

Tror det kommer av at jeg har kjørt både sumo-mark og relativt brei bøy over tid; og nå får lyskene betale.

Men tilbake til poenget: Noen, gjerne m/interesse for treningsskader, som er å anbefale i Oslo-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med Hvidsten på Friskverklinikken i Asker. Vel verdt det. Han fikset opp i nakkeprolapsen min på to behandlinger og fikk mannen til moren min ryggoperert ca 8 måneder tidligere enn staten ville - så han forstår godt hva han kan fikse og hva som må kuttes. Og ikke koster han noe mer enn en naprapat heller...OG han liker at folk fortsetter å trene. Alt for mange som setter en på sidelinjen i en eller to uker etter behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen spesiell grunn til at du velger akkurat sånn?

Tja...naprapater er billigere og lettere tilgjengelige, men de har en tendens til å forsøke å fikse alt. Manuellterapeuter har, om jeg ikke tar helt feil, tradisjonell legeutdanning i tillegg til tilsvarende naprapater og kan derfor diagnostisere ting og faktisk finne ut at det noen ganger ikke er lurt å pelle på vondter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...naprapater er billigere og lettere tilgjengelige, men de har en tendens til å forsøke å fikse alt. Manuellterapeuter har, om jeg ikke tar helt feil, tradisjonell legeutdanning i tillegg til tilsvarende naprapater og kan derfor diagnostisere ting og faktisk finne ut at det noen ganger ikke er lurt å pelle på vondter ;)

Deler ikke erfaringen med at naprapater er billigere enn MT'er, ofte tvert imot synes jeg. Manuallterapeuter har heller ikke noe legeutdanning, det er en videreutdanning etter fysioterapi. Når det er sagt er det en veldig god utdanning, og generelt en faggruppe jeg har stor tiltro til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler ikke erfaringen med at naprapater er billigere enn MT'er, ofte tvert imot synes jeg. Manuallterapeuter har heller ikke noe legeutdanning, det er en videreutdanning etter fysioterapi. Når det er sagt er det en veldig god utdanning, og generelt en faggruppe jeg har stor tiltro til!

Måtte slå opp og du har rett :)

anuellterapi utøves av fysioterapeuter med tilleggsutdannelse og utøverne kalles manuellterapeuter. Manuellterapeuter har enten

  • eksamen fra klinisk masterstudium i manuellterapi for fysioterapeuter ved norsk universitet eller tilsvarende utdanning, eller
  • bestått eksamen i differensialdiagnostikk, laboratorieanalyser og utdanning i radiologi tilsvarende norsk masterutdanning og godkjenning for bruk av manuellterapitakst A8.

I begge tilfeller har manuellterapeuten i tillegg særskilt opplæring i trygdefaglige emner.

Alle manuellterapeuter har autorisasjon som fysioterapeut, men yrkesgruppen har ikke egen autorisasjon som helsepersonell i Norge. Myndighetene behandler for tiden (2008) en søknad om særskilt autorisasjon av manuellterapeuter.

Fysioterapeuter som har gjennomført masterstudiet i manuellterapi ved Universitetet i Bergen, er behandlere med henvisnings- og sykmeldingsrett. Funksjonen som sykmelder var i perioden 2001–2005 en prøveordning i Hordaland, Vestfold og Nordland. Fra 1. januar 2006 ble ordningen varig og landsdekkende. Etter evaluering av forskere ved SINTEF Helse fikk manuellterapeuter rett til å sykmelde og få trygderefusjon på linje med leger. Rapporten konkluderer med at brukerne er mer fornøyde, og at ordningen trolig gir samfunnet lavere utgifter i form av mindre utbetalinger til sykepenger og reduserte egenandeler for pasientene.[1]

http://no.wikipedia.org/wiki/Manuellterapi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det stor forskjell på terapeutene, uavhengig av utdannelse og tittel. Jeg har vært til forskjellige, bl.a. tre forskjellige naprapater - en av dem var veldig flink og jeg har holdt meg til ham uansett problem og er fremdeles veldig fornøyd. Noen av de jeg har vært innom har vært direkte ubrukelige. Så spør du meg har det ikke nødvendigvis bare med utdanning på papiret å gjøre; han jeg går til har jobben nærmest som hobby, er veldig interessert og har studert videre på egen hånd og har derfor en veldig bred kunnskapsbase å støtte seg til.

Det er det samme med almennleger f.eks. Går du til en almennlege som er fint lite interessert i trening og kosthold vil du ikke møte noe særlig forståelse hvis du forteller at du trener styrke og spiser etter PF-prinsippet. Jepp, selverfart det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig gode erfaringer med en fysioterapeut hos Bergen PT Senter. Fysioterapeuten var både PT og fysio så hadde veldig gode innspill til treningsteknikker. Gikk der to ganger med smerter i skulderen og fikk effektiv behandling (ikke sånn ultralyd tull) og forslag til styrkeøvelser som jeg bruker fremdeles.

Har tidligere vært hos naprapat, men det er ikke noe for meg. For mye vissvass som hverken er basert på medisin eller vitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...