Gå til innhold

Mat man ikke blir "fornøyd" av


Velvet

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp innsett, liggende i badekaret, just nu, at noe av problemet jeg har for å ikke få i meg nok mat er rett og slett fordi jeg ikke "liker" eller blir "fornøyd" av den maten jeg spiser og derfor fyller på med vann istede.

Eksempelvis karbonadedeig, hakka tomater, villris og salat. Joda, smaker helt greit. Går ned, men det er ikke noen hiv og hoi dette var jævlig godt.

Biff? Hva er greia med det egentlig? Smaker faktisk helt normalt, ikke noe å rope hurra for.

Kylling? Joda, går greit å spise det så lenge det er i salat. Kan også spise det som grillet eller noe, men hallo...5-6 munnfuller og jeg kjenner at jeg har kylling i vranghalsen. Laks? Møkkalei etter å ha spist det 2-5 ganger i uken i årevis. Ørret? Bare godt om man panerer den i mel. Torsk? Trolig den mest kjedelige fisken som finnes, selv med både sandefjordsmør, hollandaisesaus, bacon og diverse andre greier :p

Linser, grovpasta, grønnsaker, diverse fisk, diverse kjøtt. Joda, jeg spiser det. Lavkarbo eller mer moderat, joda jeg spiser det. Kesam? Skjønner ikke hvordan noen greier å spise det au natural. Jeg må minst døyve smaken med en pose bær og sukrin. Cottage cheese? Det er bare brukelig dersom du blander det i noe annet og moser vekk klumpene :p

Eller alle "sunne" bakevarer. Naaai, kan kalle det fristende lavkarbo, sunne fristelser eller namnam proteinbakst så mye folk vil. Det smaker godt/helt greit de første bitene/første bollen etc, men etterpå begynner det å vokse i munnen på meg.Var storfornøyd med Kristine Webers skoleboller....helt til jeg var ferdig med den første bollen ;)

Jeg har prøvd det meste av oppskrifter jeg kan finne på både det ene og det andre. Jeg leser på blogger og folk bare "namnam SÅÅÅÅÅ godt og SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ sunt", ehhh....NEI!Jeg har prøvd krydder, gratinering, steking, koking, grilling, urter, osv. Problemet ligger nok i konsistensen på bakevarer.

Jeg har selvsagt en lang rekke av matvarer jeg rett og slett ikke kan fordra også, sånn som rosiner, svisker, karamellpudding og panacotta, bare for å ta noe. Tomater er jeg rett og slett ekstremt lei av, så de finnes ikke i mitt kjøleskap og grønnsaker generelt begynner å tære på min tålmodighet :p

På plussiden, I love those berries, glad i frukt (synd det ikke er så bra i store mengder), glad i ulike grønnsaksgratenger, avocado, skyr, melk, kakao av kokosmelk, eggedosis med sukrin og litt proteinpulver etc

Jada, jeg er sikkert både vanskelig og sær, og kanskje litt kresen, men man skal jo da faktisk like den maten man trør i seg. Jeg har i det siste lagt merke til en relativ stor oppsving i både form og humør når jeg har spist mat jeg liker, som (i.e. mammas brød, 80% hvetemel :whistling:), potet, supper, etc. Ingen av disse tingene er spesielt bra for kroppen min verken for vekta eller helse :p

Så hva gjør man? Gjør man en intresseavveiing og spiser mer av det man liker og håper at mer strukturert hardtrening tar bort den moteffekten man får av f.eks korn, eller MÅ man faktisk spise det kroppen slipper vekt av for å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at bare jeg er sulten nok, da smaker alt godt! ;)

Neida, fra spøk til alvor. Det er ikke noe gøy å føle at alt som er akseptabelt å spise, ikke smaker godt! Mat skal smake godt, og man skal kose seg. Jeg prøver å kose meg hver dag, og eksperimenterer med maten for å få den til å smake godt. Men om jeg blir for streng med meg selv ift. hva jeg kan og ikke kan spise, da blir også jeg lei.

Det er vanskelig å komme med noen råd, for jeg kjenner jo ikke deg og hva du liker av mat. Men jeg er alltid på "jakt" etter mat jeg både liker og aksepterer. Hvis jeg finner en ting jeg får litt dilla på, så kan jeg spise det nesten hele tiden i en lang periode. I en periode spiste jeg stort sett bare tre ting, brødskiver med brunost og/eller syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god, lavkarbo (og lavfett) variant jeg pleier å lage er:

1. Stek 500g karbonadedeig

2. Tilsett taco-krydder

3. Tilsett en halv boks med salsa (Santa Maria er helt kaloritom)

4. La putre litt, tilsett eventuelt litt ost

Kan spise as is, eller med noe karbo om man skal ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god, lavkarbo (og lavfett) variant jeg pleier å lage er:

1. Stek 500g karbonadedeig

2. Tilsett taco-krydder

3. Tilsett en halv boks med salsa (Santa Maria er helt kaloritom)

4. La putre litt, tilsett eventuelt litt ost

Kan spise as is, eller med noe karbo om man skal ha det...

Hvorfor er den kaloritom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type mat er du mest glad i, Velvet? Middagsmat, kaldretter, desserter, småretter/tapas?

Uten å tenke på hva som er bra for meg; Bagutter

Drikken min bør aller helst være kaldt og maten min aller helst ikke iskald (ikkeno is-fan)

Ellers er jeg glad i middagsmat (bør ikke ta mer en maks en halvtime uten "sære" ingredienser", som...bønner)

Og er glad i det søte ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at bare jeg er sulten nok, da smaker alt godt! ;)

Neida, fra spøk til alvor. Det er ikke noe gøy å føle at alt som er akseptabelt å spise, ikke smaker godt! Mat skal smake godt, og man skal kose seg. Jeg prøver å kose meg hver dag, og eksperimenterer med maten for å få den til å smake godt. Men om jeg blir for streng med meg selv ift. hva jeg kan og ikke kan spise, da blir også jeg lei.

Det er vanskelig å komme med noen råd, for jeg kjenner jo ikke deg og hva du liker av mat. Men jeg er alltid på "jakt" etter mat jeg både liker og aksepterer. Hvis jeg finner en ting jeg får litt dilla på, så kan jeg spise det nesten hele tiden i en lang periode. I en periode spiste jeg stort sett bare tre ting, brødskiver med brunost og/eller syltetøy.

Det er ike det at maten smaker VONDT, da hadde jeg ikke spist den ;) Det er bare det at den gir meg ingenting. Det blir mer sånn "spis og hold kjeft". Det går ned altså. Mulig jeg er veldig lei av matfokus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du syns torsk er kjedelig, prøv denne oppskriften her: http://www.jamieoliver.com/recipes/fish-recipes/baked-white-fish Sykt god!! Jeg spiser den med Cottage Cheese til, eller med stekte båtpoteter til! ;)

Haha...er det nå jeg skal si at oliven er på min absolutt no-no liste? :p Neida, fra spøk til revolver, jeg skal prøve den. Har torsk i fryseren jeg har lurt på hva jeg skal gjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...er det nå jeg skal si at oliven er på min absolutt no-no liste? :p Neida, fra spøk til revolver, jeg skal prøve den. Har torsk i fryseren jeg har lurt på hva jeg skal gjøre med.

Haha, de må du ikke ha med da! men det blir faktisk veldig gode når du får strødd dem over!

En annen god fiske oppskrift er å legge filetene i ildfast form med paprika strimler og tomatskiver over, så at du er lei dem, men når de er varme smaker de jo litt annerledes;) og steke til fisken er ferdig, helt på slutten legger du rømme som du har rørt inn hakket persille i (her kan du jo bruke kesam i stedet, men har ikke prøvd, så vet ikke om det funker). og serverer med dampet brokkoli:)

Og jeg elsker blomkålstappe! kok blomkål, mos i blender sammen med litt smør, salt og pepper og litt melk til ønsket konsistens. DIGG! (hvis du liker blomkål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å tenke på hva som er bra for meg; Bagutter

Drikken min bør aller helst være kaldt og maten min aller helst ikke iskald (ikkeno is-fan)

Ellers er jeg glad i middagsmat (bør ikke ta mer en maks en halvtime uten "sære" ingredienser", som...bønner)

Og er glad i det søte ja.

Hm, skal tenke litt på den. Kanskje kan jeg komme med noen gode tips - hvis jeg husker det ;) Det går litt unna i disse juletider gitt. Jeg har til og med skrukkefingre etter 2 timers vasking. Er ikke ferdig altså! Faktisk så har jeg ikke kommet lenger enn at jeg snart er ferdig med området rundt stekeovnen. Men det tar tid altså. Selv om vi ikke steker SÅ mye, så blir det gris der uansett, bah...

Nuff said, skal se om jeg kan pønske ut noe i natt ;) *skrive huskelapp til meg selv* Nattens dronning er forhåpentligvis på vakt da. Må bare lade opp litt snart, for batteriet er sikkert snart tomt :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skal tenke litt på den. Kanskje kan jeg komme med noen gode tips - hvis jeg husker det ;) Det går litt unna i disse juletider gitt. Jeg har til og med skrukkefingre etter 2 timers vasking. Er ikke ferdig altså! Faktisk så har jeg ikke kommet lenger enn at jeg snart er ferdig med området rundt stekeovnen. Men det tar tid altså. Selv om vi ikke steker SÅ mye, så blir det gris der uansett, bah...

Nuff said, skal se om jeg kan pønske ut noe i natt ;) *skrive huskelapp til meg selv* Nattens dronning er forhåpentligvis på vakt da. Må bare lade opp litt snart, for batteriet er sikkert snart tomt :sleep:

Hallo, det er bare jul, man trenger ikke shaine til man har skrubbsår på fingrene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, det er bare jul, man trenger ikke shaine til man har skrubbsår på fingrene :D

Jo :p Det er vanligvis mamma som vasker rundt i hele leiligheten, og ender opp med å gå oppe hele natten mellom lillejulaften og julaften - hun må ha alt i orden. Jeg vet at hun er sliten, og hun fortjener å få litt hjelp i blant. Jeg er en rotekopp deluxe, men i julen handler det om å gi, så da "gir" jeg henne i hvert fall et litt bedre utgangspunkt når hun setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo :p Det er vanligvis mamma som vasker rundt i hele leiligheten, og ender opp med å gå oppe hele natten mellom lillejulaften og julaften - hun må ha alt i orden. Jeg vet at hun er sliten, og hun fortjener å få litt hjelp i blant. Jeg er en rotekopp deluxe, men i julen handler det om å gi, så da "gir" jeg henne i hvert fall et litt bedre utgangspunkt når hun setter i gang.

Haha, huff....jeg er glad vi pynter alt til 1. søndag i advent bortsett fra treet og at vi har lært av mamma at å feie under teppet er helt greit bare vi vasker under teppet av og til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...