Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kreatin gir bedre økninger med styrketrening utover den første kraftige økningen. Det eneste som faktisk er feil på tegningen til Keegil, er at den blå kurven skal stige litt brattere hele veien enn den grønne siden man får litt større økninger på kreatin.

For example, short-term creatine supplementation has been reported to improve maximal power/strength (5–15%), work performed during sets of maximal effort muscle contractions (5–15%), single-effort sprint performance (1–5%), and work performed during repetitive sprint performance (5–15%). Moreover, creatine supplementation during training has been reported to promote significantly greater gains in strength, fat free mass, and performance primarily of high intensity exercise tasks.

http://link.springer.com/article/10.1023/A:1022465203458

Jeg leste denne for ikke så lenge siden. Det er en meget interessant studie på ATP-tilskudd

http://www.friskogfunksjonell.no/atp-tilskudd/

post-2004-14440957694936_thumb.jpg

Fortsetter under...

Takk Håvard, det var en god studie. Skulle bare ønske den hadde gått over to år og ikke åtte uker. Får dessverre ikke forstørra de bildene på padda her, så får ikke sett noe om hvor mye de to gruppene økte i forhold til hverandre etter den første kraftige økningen.

Den første linken din sier jo faktisk "short-term creatine supplementation...". Har ikke rukket å lese gjennom hele boka enda, kan være det står noe om langtidsbruk der og? ;)

*sukk* Går denne diskusjonen enda?

Virkelig..?

Kreatinsuppementering gjør at du kan trene hardere. Hardere trening betyr mer metabolsk stress for de involverte musklene. Mer metabolsk stress betyr mer vekst. Mer vekst betyr at du blir sterkere, og kan trene enda hardere, og regla gjentar seg.

Om du er nybegynner og tar kreatin nå kan du trene hardere grunnet den økte styrken, som gir deg mer gevinst.

Om du har tatt kreatin og trent hardt et år er du sterkere enn om du ikke hadde tatt kreatin men trent (relativt sett) like hardt. Den ekstra styrken du har bygget opp over dette året vil la deg trene enda hardere, som gir deg mer gevinst.

Noe annet ville vært fullstendig ulogisk.

• 2 uker senere...

Om jeg tar kreatin hver dag, i gjennom en periode på 14 dager. Og dag x så har jeg ikke tatt det. Vil det da ha samme effekt å ta dobbel dose dag xx. Slik at totalen blir 5g x 14? Ikke at det er så viktig, men det er greit å vite.

Jeg mener selvsagt ikke at man kan skal ta 5gx14dager på en dag for å øke kreatin inntaket for 2 uker.

Om jeg tar kreatin hver dag, i gjennom en periode på 14 dager. Og dag x så har jeg ikke tatt det. Vil det da ha samme effekt å ta dobbel dose dag xx. Slik at totalen blir 5g x 14? Ikke at det er så viktig, men det er greit å vite.

Jeg mener selvsagt ikke at man kan skal ta 5gx14dager på en dag for å øke kreatin inntaket for 2 uker.

Periode på 14 dager? Min periode er på 70 dager der de 5 første er loading.

Men over til spørsmålet, så ville jeg for min del ikke tatt dobbel dose. Og hvis du er kjøtteter får du kreatin gjennom maten den dagen uansett.

Annonse

Det er dårlig formulert fra min side. Siden jeg bor flere steder, og ikke altid veit hvor jeg er fra dag til dag, så er det ikke alltid jeg har boksen med meg. F.eks i helgen, så var jeg i hjemme, men hadde tenkt meg tilbake til leiligheten min lørdag, men i stede så ble jeg til i dag, og fikk derfor ikke tatt kreatin lørdag. Er det da greit å ta 10g i dag, siden jeg ikke tok i går?

Dette er bare et sprørsmål, for egentlig så er det ikke så viktig for meg at det gjør noe.

Det er dårlig formulert fra min side. Siden jeg bor flere steder, og ikke altid veit hvor jeg er fra dag til dag, så er det ikke alltid jeg har boksen med meg. F.eks i helgen, så var jeg i hjemme, men hadde tenkt meg tilbake til leiligheten min lørdag, men i stede så ble jeg til i dag, og fikk derfor ikke tatt kreatin lørdag. Er det da greit å ta 10g i dag, siden jeg ikke tok i går?

Dette er bare et sprørsmål, for egentlig så er det ikke så viktig for meg at det gjør noe.

Som nevnt over: Jeg for min del ville ikke tatt dobbel dose. Og hvis du er kjøtteter får du kreatin gjennom maten den dagen uansett.

Er vel ingen vits i å hverken ta halv eller femdobbel dose av det som trengs, ta en dose om dagen og hold det gående?

Under loading-perioden tar man som regel rundt 20g om dagen mot de vanlige 5 grammene for å vedlikeholde. Nå er ikke denne loading-perioden nødvendig, men det er vel engang slik at man fyller opp lagrene raskere med 20g om dagen enn man ville gjort med 5g om dagen?

Det vil si at kroppen har kapasitet til å ta opp mer enn 5g om dagen, så blir man nødt til å skippe det en dag kan man fint oppnå samme totalinntak ved å dagen derpå ta f.eks. 5g morgen og 5g kveld. Ikke at det er noe poeng, altså.. Det tar såpass lang tid både å fylle opp og å tømme kreatinlagrene at en dag fra eller til betyr lite, og 5g daglig er uansett nok til å gå i pluss over tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...