Gå til innhold

Hjelp mamma på diett


Anbefalte innlegg

Hei dere.

Min mor bruker meg som mentor og motivator nå som hun er på diett. Hun har lagt på seg 7 kg på kort tid og vil ned disse igjen så fort som mulig. (hun veier nå 75 og vil ned til 68. Husker ikke høyde, men hun er ganske lav) Hun sier hun legger seg på 800 kcal daglig (hun holder seg stabil på 1700-1800) Noe jeg synes er veldig lite, men ikke vet jeg. Hun trener litt cardio 5-6 dager i uka 40min, veldig lite styrke fordi hun sier hun vil ha bort fettet først..

Hvertfall så kommer hun med mange spm, men vet ikke alltid svaret, derfor tenkte jeg kanskje dere vet det.

- Når hun har nått ideal vekta, skal hun da begynne med en gang å spise 1800 kcal, eller burde hun trappe opp fordi kroppen har satt ned forbrenninga?

- Har hørt mange ganger at kroppen bruker mye energi på å ha menstrasjon, forbrenner man mer i denne perioden? (dette lurer jeg veldig på også)

Ellers har hun ikke noen allergier eller intoleranser, hun spiser veldig kjedelig og nekter å prøve noe sunnifisert som jeg lager. Det går mye i grønnsaker, eggehvitter, pepsi max, spekeskinke. Har heldigvis fått henne til å slutte med brød og for mye poteter og laks, typisk den gamle genrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kommer til å gå på en kjempesmell. 800 kcal er mindre enn en baby trenger. Hun kommer til å brenne bort mye verdifull muskelmasse(muskler brenner mye fett så de vil du beholde) som vil gi henne en skjevfordeling av muskler/fett. Så i sekundet hun starter å spise normalt igjen så kommer hun til å legge på seg ekstra med fett frem til musklene har bygget seg opp igjen.

Dårlig plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer til å gå på en kjempesmell. 800 kcal er mindre enn en baby trenger. Hun kommer til å brenne bort mye verdifull muskelmasse(muskler brenner mye fett så de vil du beholde) som vil gi henne en skjevfordeling av muskler/fett. Så i sekundet hun starter å spise normalt igjen så kommer hun til å legge på seg ekstra med fett frem til musklene har bygget seg opp igjen.

Dårlig plan.

Oj da. Hvordan skal hun gjøre det da på kortest mulig tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj da. Hvordan skal hun gjøre det da på kortest mulig tid?

Lavkarbo er en fin måte å starte på. Hun burde ligge MINST på 1500 kcal de dagene hun ikke trener og minst 1800 kcal de dagene hun trener.

Om hun kutter ut de raske karbohydratene så vil kroppen slippe mye vannvekt.

Fokuser på proteiner fra kylling, kalkun, svin, fet fisk, egg etc.

Godt fett fra nøtter, avokado, oljer etc.

Karbohydrater fra masse grønnsaker.

7 kg burde renne av ganske fort med et slikt kosthold og med 5-6 solide joggeøkter i uka.

Ikke bare vi hun få en strammere og mer fit kropp fremfor en dvask og utsultet kropp, men hun har også større sjanse for å beholde den nye vekta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo er en fin måte å starte på. Hun burde ligge MINST på 1500 kcal de dagene hun ikke trener og minst 1800 kcal de dagene hun trener.

Om hun kutter ut de raske karbohydratene så vil kroppen slippe mye vannvekt.

Fokuser på proteiner fra kylling, kalkun, svin, fet fisk, egg etc.

Godt fett fra nøtter, avokado, oljer etc.

Karbohydrater fra masse grønnsaker.

7 kg burde renne av ganske fort med et slikt kosthold og med 5-6 solide joggeøkter i uka.

Ikke bare vi hun få en strammere og mer fit kropp fremfor en dvask og utsultet kropp, men hun har også større sjanse for å beholde den nye vekta ;)

Det høres veldig bra ut det egentlig, men er redd for at det vil ta litt lenger tid enn som så, med et så lavt underskudd / ikke underskudd. Mamma snakket med en PT og han sa siden hun hadde lagt på seg så fort gjør det ikke noe om hun går ned så fort heller med et stort underskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut det egentlig, men er redd for at det vil ta litt lenger tid enn som så, med et så lavt underskudd / ikke underskudd. Mamma snakket med en PT og han sa siden hun hadde lagt på seg så fort gjør det ikke noe om hun går ned så fort heller med et stort underskudd

En PT som anbefaler 800 kcal om dagen burde få sparken på sekundet(!!!!!) Det er fremdeles et underskudd når hun vanligvis ligger på 1800 kcal og da holder vekta på 68.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En PT som anbefaler 800 kcal om dagen burde få sparken på sekundet(!!!!!) Det er fremdeles et underskudd når hun vanligvis ligger på 1800 kcal og da holder vekta på 68.

Hun holder vekta på 75 da. Og da med en jobb med gåing hele dagen pluss trening 3 ganger i uka. Har hørt at 7000kcal underskudd i uka er bra, men mister hun kun muskler da sier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut det egentlig, men er redd for at det vil ta litt lenger tid enn som så, med et så lavt underskudd / ikke underskudd. Mamma snakket med en PT og han sa siden hun hadde lagt på seg så fort gjør det ikke noe om hun går ned så fort heller med et stort underskudd

Sier mer om kompetansen til den enkelte "pt"..

Vil anbefale Børge Fagerli sin artikkel om " psmf", : http://myrevolution.no/s/hurtig-vektnedgang-med-psmf/

Så mye kardio som hun kjører kan hun nok suksessivt dra ned dette da både betennelser og kortisol nivåer vil bidra til en dårligere vektnedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier mer om kompetansen til den enkelte "pt"..

Vil anbefale Børge Fagerli sin artikkel om " psmf", : http://myrevolution.no/s/hurtig-vektnedgang-med-psmf/

Så mye kardio som hun kjører kan hun nok suksessivt dra ned dette da både betennelser og kortisol nivåer vil bidra til en dårligere vektnedgang!

Dra ned hva da? Er det dumt å kjøre cardio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun holder vekta på 75 da. Og da med en jobb med gåing hele dagen pluss trening 3 ganger i uka. Har hørt at 7000kcal underskudd i uka er bra, men mister hun kun muskler da sier du?

På 75 kg så spiser hun garantert mer enn 15-1800 kcal om dagen Derfor vil 15-1800 kcal per dag være et underskudd i forhold til der hun ligger i dag og hun vil derfor gå ned i vekt ;)

Kroppen trenger næring for å fungere. Med så mye kardio og så lite mat så vil hun ikke bare stange huet i veggen etter en kort stund. Kroppen tære også ekstra mye på musklene da den vil beholde så mye fettreserver som mulig på så stort underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umulig å komme med råd her uten å vite høyde og alder i tillegg til vekta hennes.

Hvorfor har du rådet henne til å spise mindre poteter og laks? Det er jo mye bedre mat enn eggehviter og spekeskinke.

Hun trener litt cardio 5-6 dager i uka 40min, veldig lite styrke fordi hun sier hun vil ha bort fettet først..

Styrketrening er den viktigste treninga når man vil ha bort fettet.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-vektnedgang/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å komme med råd her uten å vite høyde og alder i tillegg til vekta hennes.

Hvorfor har du rådet henne til å spise mindre poteter og laks? Det er jo mye bedre mat enn eggehviter og spekeskinke.

Styrketrening er den viktigste treninga når man vil ha bort fettet.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-vektnedgang/

Hun er 45. Tipper hun er 167 høy. Laks fordi det er mye kalorier (tipper hun på en vanlig dag spiser 3-400g laks) og potet siden det er karbs. Men den linken til PSMF skal jeg få henne til å lese, utrolig bra. Tenker hun trenger en bra PT som kan hjelpe henne så hun gjør dette riktig. Hun har vært gjennom mye jojo slanking opp gjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 45. Tipper hun er 167 høy. Laks fordi det er mye kalorier (tipper hun på en vanlig dag spiser 3-400g laks) og potet siden det er karbs. Men den linken til PSMF skal jeg få henne til å lese, utrolig bra. Tenker hun trenger en bra PT som kan hjelpe henne så hun gjør dette riktig. Hun har vært gjennom mye jojo slanking opp gjennom

Med tanke på det siste du skriver her vil det absolutt være en fordel å ta noen blodprøver og ta med til en PT som virkelig kan sakene sine.

Jojo slanking fører med seg mye dritt i fh. til forbrenning og nivåer av hormoner, og forbrenninga kan være i dvale mer eller mindre. Dessuten er mammaen din i en alder der flere ting skjer hormonelt.

Lykke til videre!

MVH J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør be moren din om å få hjelp til dette fra en kostholdsveileder, ikke fra sin egen datter. At moren din legger seg på 800kcal om dagen er idiotisk, men at hun forteller deg det og ber deg om hjelp - det er direkte usunt. Det er ikke din oppgave å få henne ned i vekt, uavhengig av om du har lyst til å hjelpe eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør be moren din om å få hjelp til dette fra en kostholdsveileder, ikke fra sin egen datter. At moren din legger seg på 800kcal om dagen er idiotisk, men at hun forteller deg det og ber deg om hjelp - det er direkte usunt. Det er ikke din oppgave å få henne ned i vekt, uavhengig av om du har lyst til å hjelpe eller ikke.

Skal absolutt ambefale henne PSMF. Synes det er flott hun spør meg, men ikke alltid jeg vet svaret derfor spør jeg her. Utdanner meg som ærneringsfysiolog, så ikke så rart hun spør meg vøttu Kristin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i grunn dere begge bør komme dere til en kostholdsveileder. Plommen er det mest næringsrike i egget, laks er kjempesunt og man trenger fett for å fungere. Poteter er mettende og en kjempegod karbohydratkilde.

Når du ber henne kutte ut laks som er en av de sunneste tingene du kan få i deg, og en utrolig viktig fettkilde på diett viser det at du og har litt lite peiling . (kalorifattig og sunt er ikke det samme)

Og ja, 800 er for lite for en fireåring i koma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i grunn dere begge bør komme dere til en kostholdsveileder. Plommen er det mest næringsrike i egget, laks er kjempesunt og man trenger fett for å fungere. Poteter er mettende og en kjempegod karbohydratkilde.

Når du ber henne kutte ut laks som er en av de sunneste tingene du kan få i deg, og en utrolig viktig fettkilde på diett viser det at du og har litt lite peiling . (kalorifattig og sunt er ikke det samme)

Og ja, 800 er for lite for en fireåring i koma.

Du trenger ikke å være spydig. I følge Børge skal man kutte potet, plommen i egget og hvertfal ikke spise 400g laks om dagen hvis målet er å gå fra 75 til 68kg på kort tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...