Gå til innhold

Mistet 30 kilo siden mai!


Gjest

Anbefalte innlegg

Yo!

I mai/juni i år tok jeg imot min første klient (gratis seff, siden jeg har ingen utdanning enda)! Han hadde rast opp i vekt og det var veldig overaskende når jeg så han for første gang etter et par år (kompis av meg, studerte på samme skole tidligere) og så at han veide 150 kg!

Han spurte om jeg kunne hjelpe han, så jeg har lagd to matplaner/dietter til han siden mai/juni og han begynte på et trenings program jeg lagde for et par/tre måneder siden.

Ettersom dette er den første personen jeg har hjulpet og jeg har lyst, og skal leve av dette her etterhvert så er jeg veldig glad og stolt over å kunne fortelle at han har mistet 30 kilo siden vi begynte! :D

Motiverer meg til å få ræva i gir og få tatt opp fysikk så jeg kan komme inn på ernæringstudiet! :)

P.S.:

Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste dette, men mods feel free to move. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid motiverende å hjelpe andre :) Satte 3 kompiser på diett med løfte om kanon form til jul hvis de gjorde som jeg sa, og alle har droppa ca 15kg med litt middels innsats og endel konkurranseinstinkt siden september. Hele vennegjengen ser jo ut som de er 17 igjen. Litt vanskelige å få folk til å trene skikkelig, men det får vi ta mot sommern.

Har også et annet prosjekt dere vil få se mer fra senere hvor en fyr har droppa 10kg og økt drastisk i styrke på 9 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si at jeg lurer veldig på hvilke retningslinjer man må forhold seg til som PT. Hadde jeg hatt frie tøyler og kunnet bestemme over en utrent kunde med 50 kilo ekstra, så må jeg si at jeg hadde blitt skuffet om vedkommede hadde tatt av mindre enn 10kg fett i mnden de første 30-40 kiloene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg lurer veldig på hvilke retningslinjer man må forhold seg til som PT. Hadde jeg hatt frie tøyler og kunnet bestemme over en utrent kunde med 50 kilo ekstra, så må jeg si at jeg hadde blitt skuffet om vedkommede hadde tatt av mindre enn 10kg fett i mnden de første 30-40 kiloene.

Hmm, lurer på det sjæl, men synes du ikke er det litt drøyt med 10 kilo i måneden? :huh: Da blir det hvertfall masse overflødig hud her og der! :whistling: Eller vet noen om huden får tid til å "stramme seg" bedre hvis man går ned f.eks en kilo i uka i motsetning til ti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg lurer veldig på hvilke retningslinjer man må forhold seg til som PT. Hadde jeg hatt frie tøyler og kunnet bestemme over en utrent kunde med 50 kilo ekstra, så må jeg si at jeg hadde blitt skuffet om vedkommede hadde tatt av mindre enn 10kg fett i mnden de første 30-40 kiloene.

Du kan få frite tøyler og bestemme over ei med ti kilo ekstra? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lurer på det sjæl, men synes du ikke er det litt drøyt med 10 kilo i måneden? :huh: Da blir det hvertfall masse overflødig hud her og der! :whistling: Eller vet noen om huden får tid til å "stramme seg" bedre hvis man går ned f.eks en kilo i uka i motsetning til ti?

Jeg har selv gått ned nesten 20kg på en måned, og min far 15, begge hadde en del utskjeielser (og min far måtte ha mer fett og karbo enn ønskelig pga familien). Vi hadde en del mindre enn 50 kilo og ta av, noe som jeg velger å tro begrenset vektnedgangen litt i forhold til om vi hadde hatt det. Du kan sikkert trekke fra 3-4kg pga redusert vann og glykogen, men uansett.

Jeg tror 10 kilo i måneden er mulig med ,5 time daglig kardio og PSMF. Kanskje ikke nødvendigvis mer enn 10kg per måned, men mer enn 10 kilo i snitt per måned. Ser for meg ca 15-12-8 kilo de 3 første månedene om man har plenty å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller vet noen om huden får tid til å "stramme seg" bedre hvis man går ned f.eks en kilo i uka i motsetning til ti?

Det lurer jeg også på. Tror nok at tiden du bruker på vektnedgangen har lite å si for mengden overflødig hud, men tipper at det å bruke lang tid på vektnedgangen vil redusere forekomsten av strekkmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at du finner noen som ville gjennomført 5timer moderat aktivitet og psmf. Mange av de som er sterkt overvektige har ikke den største viljestyrken til å gjennomføre planer. Om man har mulighet til å være med de og trene og bli med på kjøkkenet blir det nok en annen sak. Må innrømme jeg har fundert endel selv på hvor fort noen kan gå ned med PSMF om de virkelig dedikerer hele dagen sin til aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at du finner noen som ville gjennomført 5timer moderat aktivitet og psmf. Mange av de som er sterkt overvektige har ikke den største viljestyrken til å gjennomføre planer. Om man har mulighet til å være med de og trene og bli med på kjøkkenet blir det nok en annen sak. Må innrømme jeg har fundert endel selv på hvor fort noen kan gå ned med PSMF om de virkelig dedikerer hele dagen sin til aktivitet.

Det står ",5", ikke 5. Litt unødvendig av meg å ikke ta med 0'en foran:)

Ja, det hadde vært morsomt å se. Men som du sier, det er nok ikke mange som hadde hatt viljestyrken til det. Tviler på at jeg hadde hatt det selv når jeg var på mitt verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vanskelig for å tro at du finner noen som ville gjennomført 5timer moderat aktivitet og psmf. Mange av de som er sterkt overvektige har ikke den største viljestyrken til å gjennomføre planer. Om man har mulighet til å være med de og trene og bli med på kjøkkenet blir det nok en annen sak. Må innrømme jeg har fundert endel selv på hvor fort noen kan gå ned med PSMF om de virkelig dedikerer hele dagen sin til aktivitet.

"Slankekrigen"-konseptet fra USA utkrystalliserer vel ganske godt hvor fort det kan gå om det bare blir ekstremt nok. De trener lavintensiv kardio så og si hele dagen, i tillegg til noen timer styrketrening, og ligger vel på rundt 1200-1600 kcals. De raser jo ned i vekt, gjerne rundt 4-6 kilo i uken gjennom hele oppholdet.

Problemet er selvsagt bare at nesten alle av dem blir feite igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har selv et par "klienter" som stort trenger å komme igang skikkelig med treninga få trent bort et par ekstra kilo. Ellers prøver jeg å gjøre det enkelt og evaluerer med klientene når de har nådd delmålene sine eller trenger endringer. Hos noen har jeg i tillegg blitt de med på treningssentret eller meldt de inn i et treningssenter, og vist de noen enkle tips på kjøkkenet. Utfordringen vil jeg si er å motivere de til å følge planen over lengre tid. Så kom gjerne med noen motivasjonstips eller forslag til artikler om motivering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er vel selv i kategorien overvektig ( sterkt overvektig ) iaf når jeg bestemte meg for å gå igang med litt endringer..

Dere glemmer at det ikke hjelper å gå ned, om man går opp igjen etterpå. Litt mer forsiktig tilnærming, endring av rutiner mv er nok ganske smart. Husk at den overvektige kroppen ikke tåler all verdens belastninger, og drar man på seg vondt i ledd, eller andre steder, kan alt være bortkastet. Jeg har vært VELDIG obs på at jeg ikke skal overdrive treninga, og dra på meg noe belastningsskader. Bedre trene 40 min hver dag til å begynne med, istedet for 3 timer, og droppe ut etter en uke pga problemer med knær, armer, albuer eller noe. Selvsagt skal man pushe seg noe, men er man sterkt overvektig, bør man i så fall variere treningsformen veldig, og kjøre f.eks svømming osv inni et program. Det er veldig god aktivitet for tunge mennesker. Løping anbefales IKKE, gåturer er fint, gjerne med ekstra vekt i ryggsekk etterhvert. Trappestep fungerte for meg, kombinert med Rihanna på TheVoice.....:)

Få til rutiner som kan holde over tid, er mitt tips, så kommer reduksjonen av seg selv. For min del av å spise lavkarbo slik at vektreduksjonen fikk fart, løsningen framfor ekstrem trening. Da kunne jeg måle resultater allerede etter en uke, som var noe å legge merke til. Så begynte snøballen å rulle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen,

Slik jeg ser det er det ikke noe problem å gå fort ned i vekt - det er masse motivasjon i det. Det vanskelige vil være å få folk til å lande mykt, og ta siste delen til opplæring i det å spise riktig og få sunne vaner. Her er det som er vanskeligst for meg også, men heldig vis har jeg ingen planer om å fly rundt med mageruter hele året når jeg når målet mitt. Jeg skal bulke, så "yoyo, ftw!" :p

Men, ja - jeg er enig med deg at man ikke skal skynde seg hele veien ned til strandformen, for da kommer det nok til å gå galt for 98%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man smellfeit - da er det en veldig god ide å gå ned mye og å gjøre det fort. Utfordringen i den fasen er gjerne at folk som virkelig er smellfeit fort gjerne har en del medisinske følge-problemer en må ta høyde for når en utformer dietter og treningsopplegg. En annen fallgruve er at det ikke skal så mye til for dem å skade seg - enten ved at de allerede har (latente) belastningsskader eller ved at de pådrar seg noen akutte skader når de drar i gang for alvor..

For dem som lykkes å unngå skader i "melt-down.the-fat" perioden, så ser en imidlertid noe veldig interessant og oppløftende.. En kropp som er vant til å bære 40 til 50 kg for mye, kan tåle veldig store belastninger når den har kvittet seg med alt det overflødige. Eksempelvis - og - Om ikke jeg husker feil, så var en av Danmarks fremste marathon-løpere enn forhenværende smell-feit og han tålte enorme treningsbelastninger uten å få føling med tradisjonell problematikk ift muskulære og ligamentelle overbelastninger.

Den største utfordringen er imidlertidig velkjent og den er som nevnt å få klienten til å stabilisere vekten gjennom å fastholde et avpasset trenings og kostholdsregime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hører hva dere sier.

Jeg er ikke enig. Medmindre man definerer " smellfeit " og " gå ned fort.

Uansett - ingenting passer for alle. Jeg tror det er smart å tilpasse regimet til den PERSONEN som skal ned i vekt.

Det er uansett litt av problemet - at ingen standardiserte opplegg passer for alle......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...