Gå til innhold

Teknikk knebøy/goblet squat


JulieRingstad

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tatt knebøy med oppbygning under helen, siden en PT mente at jeg hadde for stive muskler (klarte ikke å komme lengre enn 90 grader). I dag prøvde jeg meg på goblet squat og jeg kom meg kjempe lett ned, kom så dypt det går ann. Så lurer på hvorfor jeg klarte goblet squat så mye bedre enn knebøy? er det ikke så godt som samme greia? Følte også at ryggen min var mye rettere under goblet squat.

Så noen som har en forklaring på hvorfor beina mine klarer goblet squat uten oppbygning og ikke knebøy?:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er veldig flink PT, og vet at flere bruker oppbygning. Men synes det er så rart at jeg får til goblet squat, men kanskje det er det at det blir mere som frontbøy.

Tærne mine peker ut og passer på at knærne ikke går innover. Står normal bredde:p, Er veldig sikker på at teknikken min er bra. Skal jeg stå på huk så må jeg stå på tærne, i alle gymtimer gjennom årene har alle andre klart å ha hælen i gulvet, så tror jeg har en svakhet der.

Prøvde video, men det ble så dårlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du har en veldig flink pt om han velger å gi deg skiver under hælene fremfor å jobbe med mobiliteten din. Det er ikke så uvanlig å komme lenger ned dersom tyngdepunktet er foran, det gjelder både goblet, frontbøy og zercher. Brystryggen blir også mer stabil, og det gjør at du ikke så lett drar rumpa under deg (i tillegg til ulik hoftevandring, men resultatet blir det samme) og ryggen blir rettere. Du kan eventuelt forsøke å stå litt bredere i vanlig knebøy, men jeg vil absolutt anbefale deg å kjøre goblet samtidig som du jobber med mobiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle

Jeg tviler på at du har en veldig flink pt om han velger å gi deg skiver under hælene fremfor å jobbe med mobiliteten din. Det er ikke så uvanlig å komme lenger ned dersom tyngdepunktet er foran, det gjelder både goblet, frontbøy og zercher. Brystryggen blir også mer stabil, og det gjør at du ikke så lett drar rumpa under deg (i tillegg til ulik hoftevandring, men resultatet blir det samme) og ryggen blir rettere. Du kan eventuelt forsøke å stå litt bredere i vanlig knebøy, men jeg vil absolutt anbefale deg å kjøre goblet samtidig som du jobber med mobiliteten.
skulle jobbe med mobiliteten også, jeg er bare ikke så flink til det, og også en av grunnene til at jeg ikke klarer knebøy uten oppbygning er nok fordi det ene beinet mitt er litt lengre enn det andre. Såpass lite at fysio ville gjøre noe med det, men antar at dette har en sammenheng.

Og pt- en er jeg veldig sikker på at han kan det han snakker om, og har konkurrert i masse konkurranser.. Og sa med engang jeg ikke kom dypt nok at jeg hadde for stive muskler/ sener eller noe sånt ( en stund siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det David det er snakk om? Han kan virkelig tingene sine, og du kan trygt spørre han om hjelp.

Klarte du goblet uten oppbygging? Bøyvarianter med vekten foran kroppen er som regel lettere å komme dypt med enn varianter med vekten på ryggen. Heldigvis er det god overføringsverdi mellom alle bøyvarianter og du kan godt variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...