Gå til innhold

Er det nødvendig å mål puls under trening?


Frk.Klein

Anbefalte innlegg

Hei allaihop!

Jeg har fått tak i en sånn Nike+ SportWatch GPS. Og det er mulig å kjøpe belte for at den kan måle puls. Jeg lurer på om dette er nødvendig? Hvorfor måler man puls?

Har aldri hatt ei slik klokke før og aldri målt puls, bare distanser og kcal og hvor fort jeg har løpt osv.

Dere må gjerne lære meg litt om dette her

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å måle puls er en god indikator på hvilket intensitetsnivå du ligger på.

For rutinerte så veit de godt hvor de ligger, uten å måle pulsen, men for urutte så er det et godt hjelpemiddel.

Å måle kcal på løpetur er bortkastet. Det er latterlig upresist og selv hvis det var presist, så ville det ikke vært en god indikator på hvor effektiv treningsøkta var.

http://www.tv2.no/play/sport/sykkel/tdf/slik_fungerer/slik-fungerer-intensitet-i-sykkel-731038.html

Riktignok sykkel, men grei og god innføring som er verdt å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei allaihop!

Jeg har fått tak i en sånn Nike+ SportWatch GPS. Og det er mulig å kjøpe belte for at den kan måle puls. Jeg lurer på om dette er nødvendig? Hvorfor måler man puls?

Har aldri hatt ei slik klokke før og aldri målt puls, bare distanser og kcal og hvor fort jeg har løpt osv.

Dere må gjerne lære meg litt om dette her

Takker for alle svar :)

Om det er nødvendig å måle puls, avhenger av hvor ofte du trener kondisjon og hva som er målet ditt.

Det å trene etter pulssoner er et fint hjelpemiddel til å styre intensiteten på treningen din, noe som er viktigere jo flere ganger du trener kondisjon i løpet av uken.

Om du kun løper 2-3 ganger i uken vil ikke pulstrening være en nødvendighet, siden du har tid til å hente deg inn i mellom øktene uansett.

Du kan også fint styre intensiteten på trening ved hjelp av subjektiv følelse, som: pratetempo, syre i musklatur, tung pust, hiver etter pusten osv.

Pratetempo er rolig trening, dvs du snakker hele setningen uten problem.

Tung pust er sone 3+4

Snakker enstavelsesord: sone 4

Ved melkesyre ligger du over AT, og trener tungt. Dvs sone 4+5

Hiver etter pusten: sone 5

For å bruke puls som styringsverktøy må du vite makspulsen din, det gjøres ved en direkte test (dvs du kan ikke regne deg frem til makspuls, den må fysisk testes)

Om du går inn på sidene til Løpelabbet eller Olympiatoppen kan du lese mye om både testing og pulstrening.

Sist men ikke minst, mange bruker pulsklokken som en motivasjonsfaktor, dingser er jo gøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Har ved hjelp av dette funnet ut at jeg ikke trenger pulsbelte siden jeg trener mest styrke, og de to tre gangene jeg løper så får jeg bare gå ette veiledningen under her :) Takk igjen! :D

Om det er nødvendig å måle puls, avhenger av hvor ofte du trener kondisjon og hva som er målet ditt.

Det å trene etter pulssoner er et fint hjelpemiddel til å styre intensiteten på treningen din, noe som er viktigere jo flere ganger du trener kondisjon i løpet av uken.

Om du kun løper 2-3 ganger i uken vil ikke pulstrening være en nødvendighet, siden du har tid til å hente deg inn i mellom øktene uansett.

Du kan også fint styre intensiteten på trening ved hjelp av subjektiv følelse, som: pratetempo, syre i musklatur, tung pust, hiver etter pusten osv.

Pratetempo er rolig trening, dvs du snakker hele setningen uten problem.

Tung pust er sone 3+4

Snakker enstavelsesord: sone 4

Ved melkesyre ligger du over AT, og trener tungt. Dvs sone 4+5

Hiver etter pusten: sone 5

For å bruke puls som styringsverktøy må du vite makspulsen din, det gjøres ved en direkte test (dvs du kan ikke regne deg frem til makspuls, den må fysisk testes)

Om du går inn på sidene til Løpelabbet eller Olympiatoppen kan du lese mye om både testing og pulstrening.

Sist men ikke minst, mange bruker pulsklokken som en motivasjonsfaktor, dingser er jo gøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Å måle puls er en god indikator på hvilket intensitetsnivå du ligger på.

For rutinerte så veit de godt hvor de ligger, uten å måle pulsen, men for urutte så er det et godt hjelpemiddel.

Å måle kcal på løpetur er bortkastet. Det er latterlig upresist og selv hvis det var presist, så ville det ikke vært en god indikator på hvor effektiv treningsøkta var.

http://www.tv2.no/play/sport/sykkel/tdf/slik_fungerer/slik-fungerer-intensitet-i-sykkel-731038.html

Riktignok sykkel, men grei og god innføring som er verdt å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Nei, det er ikke nødvendig. Men det er et fint hjelpemiddel hvis du vil ha system og struktur på treningen din.

Men husk at under joggebølgen på 70-80-tallet var det ingen som brukte pulsmålere, og de færreste målte pulsen sin. Likevel kom folk i knallform.

Alle blir i bedre form dersom de trener. Spørsmålet er jo om man kan komme seg opp i form på kortere tid dersom man gjør endringer.

Som sagt over er det vel bare nødvendig med pulsklokke dersom man trener mye kondisjon. Trener man to ganger i uka kan man trene så hardt man vil.

Det kommer altså an på målet ditt med treningen, og hvor ofte du vil trene. Som med styrketrening vil en mer systematisk tilnærming være best, men ønsker du bare å komme i bedre form kan du fortsette som nå.

Det samme gjelder jo styrketrening. Du blir sterkere, men skal du bli sterkest mulig gitt et tidsrom er det ikke nok å surre rundt i gymrommet og trene etter hva man har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...