Gå til innhold

Bli fit - hvor lang tid?


vaniljelill

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har slanket meg over 25 kilo og i prosessen fått et kick på trening. Har brukt godt over ett år, og har tidligere for det meste trent kondisjon (jogging og sykling). Har vært litt styrke innimellom, men startet ikke ordentlig med denne delen før for ett par måneder siden (ville gå ned mest mulig først, kardio brenner jo en del mer der og da). Trener nå styrke fire dager i uka og jogger to dager i uka (en mil hver gang). Har sett fremgang på kroppen etter jeg begynte med styrketrening; blitt litt fastere og litt sterkere.

Det jeg rett og slett lurer på er hvor lang tid det vil ta meg å få "drømmekroppen" (min)? Jeg legger ved et bilde av det jeg mener er drømmekroppen, og ett av mitt utgangspunkt. Er klar over at jeg ikke kan få akkurat denne kroppen/kroppsformen, men ønsket er vel heller å se like veltrent ut (dette forholdet mellom muskel- og fettmasse).

Hvor lang tid tror dere det vil ta? Vil gjerne høre fra noen som har litt peiling. Kjæresten mener det vil ta hvert fall to år. Jeg hadde håpet på ett, men det er vel litt overoptimistisk icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, det kommer vel an på bananen ;)

Her er styrkeopplegget mitt for en uka i hvert fall:

DAG 1

Rygg og bryst

Nedtrekk front (bredt grep), foroverbøyd roing med stang, markløft, rygghev,

Benkpress, flyes med kabler

DAG 2

Bein

knebøy, bulgarsk utfall, liggende lår curl, reverse hyper med ball, hip thrust

DAG 3

Armer og skuldre

Hammercurl, smal benkpress/franskpress, pushdowns med stang,

Stående roing med stang, sidehev med manualer, militærpress,

DAG 4

Bein

knebøy, bulgark utfall, liggende lår curl, hip thrust, markløft

Ja, og så løper jeg som sagt 2 ganger i uka.

Har et helt greit kosthold, prøver å spise sunt og få i meg proteiner. Ligger nok litt i underskudd i forhold til vedlikehold nå da jeg fortsatt har lyst til å gå ned litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte å etter hvert gå litt i overskudd. Men er veldig usikker på hvordan jeg burde gjøre det. Skal jeg fortsette å ligge i underskudd til jeg har gått ned ett par kilo til, for deretter å ligge i overskudd? Akkurat kostholdsdelen er jeg ganske usikker på, ja. Løpe synes jeg er veldig morsomt, så det har jeg lyst til å fortsette med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er som sagt klar over det (skrev det i startinnlegget). Men jeg lurer på hvor lang tid man må bruke på å bli så veltrent? Som sagt på å få en sånn kroppssammensetning.

Avhenger av utgangspunkt og genetikken din. Alt fra to til fem år. To-tre er vel sannsynlig, forutsatt at man er skadefri, fokuserer på kostholdet og trener konstruktivt med god progresjon og kontinuitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du legge deg i overskudd og oppnå det du ønsker må du forholde deg til et progresjonsrettet styrkeprogram.

Det er ikke nok å trene jevnt og trutt fire dager i uken - du må tvinge deg selv, gjennom et kvalitetssikret program til å bli sterkere. Blir du sterkere, så tåler du tyngre trening og vil deretter kunne få enn hardere og mer markant muskulatur.

Min anbefaling er starting strenght i 6 måneder, minst. Deretter et mer individuelt tilpasset program.

Gi gass!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]Haha, det kommer vel an på bananen ;)

Her er styrkeopplegget mitt for en uka i hvert fall:

DAG 1

Rygg og bryst

Nedtrekk front (bredt grep), foroverbøyd roing med stang, markløft, rygghev,

Benkpress, flyes med kabler

DAG 2

Bein

knebøy, bulgarsk utfall, liggende lår curl, reverse hyper med ball, hip thrust

DAG 3

Armer og skuldre

Hammercurl, smal benkpress/franskpress, pushdowns med stang,

Stående roing med stang, sidehev med manualer, militærpress,

DAG 4

Bein

knebøy, bulgark utfall, liggende lår curl, hip thrust, markløft

Ja, og så løper jeg som sagt 2 ganger i uka.

Har et helt greit kosthold, prøver å spise sunt og få i meg proteiner. Ligger nok litt i underskudd i forhold til vedlikehold nå da jeg fortsatt har lyst til å gå ned litt.

Nettopp!! Så det kommer an på deg!

Løpingen du driver med har ingen hensikt for å oppnå en slik kropp, Men om du liker det så skal du selvfølgelig bare fortsette med det.

Progresjon, et riktig kosthold, hard trening osv.. Som nevnt, individuell tilpasning. Hva som fungerer for en pro bygger som trener til han ser mann med ljåen 6 dager i uka vil garantert ikke fungere for deg.

Tren f.eks helkropp 3 ganger i uka eller gå over til 2 splitt, f.eks bein/overkropp. Får du stimulert hver muskel 2 ganger i uka med tilstrekkelig hvile så er det bedre enn 1, som du nå har på overkroppen.

hiv oppsettet ditt i søpla om det sier 3-4-5sett øvelser på bi/tri, og lær deg teknikk på de skikkelig øvelsene som inkluderer flere muskelgrupper og tren dem hardt og ofte.

Les litt om kosthold og biotyper her:

http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/

Litt om periodisering og og oppsett her:

http://fitnessbloggen.no/dynamisk-periodisering/

Generelt, slå deg løs på¨tastaturet... Internett har mye å tilby ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...