Gå til innhold

Noen som har operert korsbånd/menisk?


Josivers

Anbefalte innlegg

Noen her som har "sydd" menisk, og rekonstruert korsbånd?

Det er idag en uke siden operasjon og det er fortsatt ganske vondt,er også veldig hard og varm ned langs leggen.et stykke under der de har hentet ut senen som er brukt til korsbånd,klarer heller ikke å strekke kneet helt ut.

Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker på korrekt navn på stedet,men de har tatt litt av den kraftige senen du kan kjenne på innsiden av kneet. Altså den solide som du kjenner på innsiden av låret,og ender vel i knehasen kjennes det ut som.

Tullet forklart men er bakside lår,og tar du høyre fot så er det senen på v side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig med smerter og at du ikke kan strekke kneet helt, prøv så langt det lar seg gjøre å ikke ligge/sitte med pute under kneet. At du er hard og varn kan være helt nornalt, men kan også være tegn på en infeksjon. Noe rødhet? Hvordan ser operasjonssårene ut? Almenntilstanden ellers? Siden jeg ikke kan se deg synes jeg på generelt grunnlag at man skal ta en tur til legen om man frykter infeksjon, da det kan bli skikkelig ufint om det ikke blir slått ned tidlig. Hør om de vil ha deg inn på poliklinikken der du ble operert eller ta en tlf til fastlegen, du bør få time samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,trodde bare det skulle være bedre enn dette når det er gått én uke...har ikke sett på sårene,men område som er værst strekker seg et stykke unna såret. Det er litt rødt ja,og baksiden av leggen som til vanlig er slapp er veldig hard og varm...vært litt redd for infeksjon,men skulle tro formen var verre da? Er ganske varm i hele kroppen om kveldene,men ellers ok. Det verker heller ikke noe særlig på leggen når jeg ligger,men når jeg reiser meg og blodet strømmer så trykker det godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg skjønner har du tatt fra hamstings. Etter å ha vært mye hos fysio som har hjulpet mange korsbånds skadde, har jeg hørt at den skal være lettere å tøye. Noe som vil være positivt for å klare full strekk og bøy. Hadde selv infeksjon så markert rødhet på huden er lurt å skjekke opp med lege/sykehus, spesielt om det er kombinert med feber. Ellers er det jo variert hvor fort man klarer full strekk og full bøy. Tar jo vanligvis fra 6-12 månder før man er på plass igjen etter operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter retningslinjene skal kneet strekkes nornalt passivt etter en uke og aktivt etter to. Hamstringsgraft; som du har, vil ofte ligge litt etter.

Smerter når skadestedet henger ned er vanlig ved infeksjon. Jeg synes du burde få noen til å se på dette. Og det sier jeg med litt alorlig og streng stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet operasjonssted idag,legen var ganske sikker på at det var Hematom(blodutredelse) og ville berolige meg med det.

Får bare satse på det,å kontakte de igjen om det blir verre. Jeg tok av strømpen og sjekket selve såret igår,såret ser helt fint ut hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at kneet er både vondt og stivt i mange uker. Du skal begynne å jobbe med strekk og bøy allerede dagen etter operasjonen. Ligg med beinet så høyt som mulig. Regner med at du har fått isbeslag du kan feste rundt kneet ? Også vanlig at det går greit å ligge i ro med kneet, men at det gjør helt JÆVLIG vondt når man reiser seg. Dette går som regel over i løpet av et par ukers tid :) Du kan også oppleve at du vil slite med å løfte foten over dørterskler.. hamstringen er svært svekka, og du vil få både følelsen av svakhet og krampe når du begynner å trene den igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar,har så godt som ingen smerter i kneet når jeg ligger i ro nå. Så det er blitt veldig mye bedre,hadde aånn kjølepose på kneet de første dagene ja. Nå er det igrunn bare baksiden på leggen som gjør vondt,kunne strekke foten endel før,men det får ikke lenger pga smerter/stivhet langs leggbenet og baksiden av leggen. Dette kom for 2 dager siden.

Håper der "bare" er hematom som legen mente,kan stemme det..minner veldig om sånn det var de første dagene etter at skaden oppsto,litt hovent veldig hardt litt rødt og varmt..det var omtrent på samme sted,bare at på utsiden av leggen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar,har så godt som ingen smerter i kneet når jeg ligger i ro nå. Så det er blitt veldig mye bedre,hadde aånn kjølepose på kneet de første dagene ja. Nå er det igrunn bare baksiden på leggen som gjør vondt,kunne strekke foten endel før,men det får ikke lenger pga smerter/stivhet langs leggbenet og baksiden av leggen. Dette kom for 2 dager siden.

Håper der "bare" er hematom som legen mente,kan stemme det..minner veldig om sånn det var de første dagene etter at skaden oppsto,litt hovent veldig hardt litt rødt og varmt..det var omtrent på samme sted,bare at på utsiden av leggen også.

Ispose bør du bruke så ofte du kan og så lenge du kan.. hjelper å få ned hevelsen, som igjen vil føre til bedre bevegelighet i kneet under opptrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har en godt bruk grønnsaksblanding her som jeg må huske at ikke bør spises lenger ;/)

Hvor lenge gikk du med den strømpen på foten?

hehe aha :) FIkk med en anrettning med borrelås jeg kunne legge isposer i på begge sider, og feste fra lår og ned til legg.

Hadde ikke noen strømpe.. bare bandasje og selvsagt store plasterlapper over arra. Selve bandasjen tok jeg av permanent når bytta plasterlappene første gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du fortsatt har smerter og foten er like eller mer hoven bør du med en gang få sjekket dette ordentlig hos lege da det kan være infeksjon i operasjonssåret. Og det kan være nokså alvorlig! Jeg sier ikke dette for å stresse deg, men det er absolutt verdt en ekstra sjekk så du slipper en strafferunde... som kan bli ganske lang. Etter ACL rekonstruksjon er det viktig å få full strekk på kneet så tidlig som mulig da dette er noe du kan slite med senere, og det er helt nødvendig for god funksjon i daglige aktiviteter, som å gå feks.

Sjekk ut de linkene her.

http://www.mikereinold.com/2013/03/rehabilitation-following-acl-reconstruction-surgery.html

http://www.mikereinold.com/2012/06/assessing-and-treating-loss-of-knee-extension-range-of-motion.html

Men håper du er bedre nå og ikke trenger dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :)

Japp, begge dela.. Å så vidt æ huske hadde æ samme smertene og rødhet bak på leggen som du har.. Sjekka det aldri, men det betyr ikke at du ikke burde det.. Heller en gang for mye enn en gang for lite... Etterpåklok hete det vel :p

Starta vel opp med bevegelighets"trening" ganske kjapt.. Da det som regel e vanskelig å ikke minst smertefullt å jobb sæ til full strekk på kneet igjen.. Å d e noe man må ha hjelp av fysio til! :)

Her e en god fag artikkel om korsbåndsskade og rehabilitering http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Fagartikler/Totalruptur-av-fremre-korsbaand-Funksjonstesting-rehabilitering-og-langtidsfoelger

http://www.hjelp24.no/getfile.php/Filer/Sykehus/Korsb%C3%A5nd_informasjon.pdf Trur æ fikk med dette heftet da æ operterte på NIMI :)

" Opptrening etter korsbåndsoperasjonenOpptrening under veiledning av fysioterapeut starter så fort som mulig etter operasjonen, og til å begynne med har man mest fokus på å få tilbake strekke- og bøyeevnen i kneet. De fleste går på krykker i to til fire uker etter operasjonen, og når man kan gå normalt, uten å ha vondt og uten å halte, kan man legge fra seg krykkene. Man begynner da gradvis med økende trening sammen med fysioterapeuten på hjemstedet.

Opptreningen deles gjerne inn i fem faser:

  • 1) Uke 1-2: Målet er å gjenvinne bevegelighet og bli kvitt hevelsen i kneet. Man trener sammen med fysioterapeut og gjør hjemmeøvelser flere ganger om dagen.
  • 2) Uke 3-6: Målet er å forsiktig begynne å trene opp igjen muskulatur og stabilitet i kneet. Etter seks uker er målet at kneet skal føles nesten normalt i daglig aktivitet.
  • 3) 6-12 uker: Målet er å komme i gang med styrketrening og øke muskelmassen i låret. Det er viktig å gradvis øke belastningen. Hvis man går for fort frem kan man ofte få hevelse og smerter. Man styrer progresjonen i tett samarbeid med en fysioterapeut.
  • 4) 3-6 måneder: Økende belastning ved styrketrening og fokus på stabiliserende øvelser. Forsiktige vridninger kan nå prøves, men under kontrollerte forhold.
  • 5) 6-9 måneder: Gradvis tilbakegang til idrett. Det anbefales ikke å gå tilbake til full idrettsaktivitet før styrken i låret er mer enn 85 prosent av et normalt kne. "...

  • Så det er bare å smøre seg med tålmodighet... Som treneren min pleide å si TTT - Ting, Tar , Tid :cautious:

    Men det skal da sies at jeg er 100% bra! Spillt håndball i mange år etter operasjonen, konkurrerer nå i BF og har vært på Kilimanjaro.. SÅ har fått testa kneet på det aller meste, å det funker som før! :)

    Men sørg for å ha en god fysioterapaut og en god posjon tålmodighet og en heftig insats - så e du back in the game (y)




Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...