Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en gutt på 17 år som er 184 cm høy og veier 65,5 kg (og jobber med å gå opp i vekt). Trent ordentlig i ca 1 år og gått fra 60-65 kg, men vil nå minst 70 med nesten bare muskler :)

Og jeg leter etter et program som kan hjelpe meg med å bygge mest muskler iløpet av vinteren (uten å legge på meg fett av for mye spising) gjerne en splitt, men spiller ingen rolle, bare jeg ser god fremgang i styrke og muskelmasse.

Målet er en fitnesskropp som snur litt hoder når man går rundt :p

har mulighet til å trene mandag-torsdag, så og si aldri i helgene :)

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24063-fitnessprogram-for-mest-mulig-muskler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du veier lite, og tar ikke så altfor mye heller! Gjør det enkelt, tren de tre øvelsene der, og legg til noen støtteøvelser og spis jævlig mye mat. Kutt ut brødskivene, spis egg og proteinshake til frukost. Få i deg 3 måltider med Kylling/kjøtt og Ris/poteter og en boks kokosolje og CottageCeese/Mager Kesam i løpet av dagen. Du vill legge på deg fort og gå fort opp i styrke og muskler! :)

Annonse

Og jeg leter etter et program som kan hjelpe meg med å bygge mest muskler iløpet av vinteren (uten å legge på meg fett av for mye spising) gjerne en splitt, men spiller ingen rolle, bare jeg ser god fremgang i styrke og muskelmasse.

Programmet er ikke så viktig, bare du trener hele kroppen. Baseøvelser er mest effektivt, legg til andre øvelser som du liker og varier sett/reps. Gjør treningen spennende og morsom, men det blir vanskelig med en splitt når du kun kan trene Man -tir-ons og torsdag. Men det er maten som vil gjøre den store forskjellen. Du har mye å gå på.

Treningsprogrammet er viktig. Hvor har du ifra at det ikke er det?

Programmet er viktig, ja. Men om han tar øvelse a, b eller c for Biceps/Triceps/lår/rygg osv, har veldig lite å si. Jeg tror at to personer som ligger på overskudd og bygger muskler vil merke liten forskjell på om de trener forskjellige isolasjonsøvelser har lite å si. Så lenge de trener baseøvelsene Mark, Benk og Knebøy som dekker de fleste muskelgrupper og i tillegg tar noen ekstra øvelser for å bygge opp støttemusklaturen i diverse muskler så vil det være så og si samme resultat for begge to. Det som er viktig er belastning og teknikk. Ikke om de trener Bicepscurl eller hammercurl. Gjør det enkelt :)

Å trene en 3-splitt eller tilsvarende når du bare har fire dager til rådighet vil jeg påstå er rimelig suboptimalt mtp. målene dine, ettersom det å trene alle muskelgrupper bare én gang i uka er langt fra å maksimere potensialet for muskelvekst. 2-splitt funker forsåvidt, men da må du belage deg på å trene fire dager på rad. X-size er en populær 2-splitt som mange trives godt med som du kan ta en titt på.

Starting Strength eller StrongLifts er uansett gode program for å bygge et solid styrkefundament. Det er kanskje ikke de programmene du er på utkikk etter for å få en "fitnesskropp", men grunnstyrke og kurant teknikk i baseøvelsene er viktig for å få mest mulig ut av eventuelle andre treningsprogram senere. Det er dessuten metodiske program som lærer deg de grunnleggende prinsippene og den tålmodigheten som er nødvendig for å lykkes med styrketrening.

Jeg vil også råde deg til å gå for et fullkroppsprogram som fokuserer på baseøvelsene. Slik som uken din ser ut ville jeg ha siktet på å trene på mandager og torsdager. Med såpass mange treningsfri dager kan du fint gå for StrongLifts 5x5 IMO, så får du inn litt mer volum på øktene enn du får på Starting Strength.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...