Gå til innhold

Et lite spm. til dere som kan styrkeløft :)


CupCayk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et veldig enkelt spm. til dere styrkeløftere. Har holdt på nå i 3/4 års tid å gjøre meg kjent med baseøvelser og prøvd et par styrkeløftprogrammer. Pga. private årsaker har jeg ikke muligheten til å trene med en styrkeløftklubb akkurat nå, ei heller sette meg noen mål om å konkurrere på en stund hvis jeg måtte ønske det. Men jeg vil uansett prøve å bli sterk :) Er det et poeng for meg som ikke konkurrerer å benytte meg av et oppkjøringsprogram så lenge jeg ikke skal på stevne? Eller kan jeg like godt bare bruke mengdetrening, noen synspunkter?

- Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet er oppkjøringsprogrammene tiltenkt en planlagt formtopp (mot feks en konkurranse), og mengdeprogrammene er det du bør holde deg til i din "daglige" trening :) Personlig ville jeg holdt meg til et mengdeprogram, og sjekket maksløftene og justert deretter med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er oppkjøringsprogrammene tiltenkt en planlagt formtopp (mot feks en konkurranse), og mengdeprogrammene er det du bør holde deg til i din "daglige" trening :) Personlig ville jeg holdt meg til et mengdeprogram, og sjekket maksløftene og justert deretter med jevne mellomrom.

Mengde-pers-mengde-pers osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det, men det er bare 8 uker imellom, så jeg forventer ikke særlig stor fremgang bare på disse 8 ukene. Tenker kanskje at jeg får kjøre menge-mengde-pers, eller syns du/dere det blir for langt imellom?

Start med en mengdefase først du og så vil du selv føle på om du orker 12 uker til med saktebøy og saktemark. :D Jeg tror de fleste vil syns det er greit med en annen treningsfase etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mhm, klart det. Vil et oppkjøringsprogram kunne gi meg den styrken jeg er ute etter, eller er det KUN rettet mot å toppe formen til stevne? hvis det er eneste formål, ser jeg det jo litt som bortkastet tid da :) Vet om en del folk som kjører mengde-oppkjøring -> repeat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm, klart det. Vil et oppkjøringsprogram kunne gi meg den styrken jeg er ute etter, eller er det KUN rettet mot å toppe formen til stevne? hvis det er eneste formål, ser jeg det jo litt som bortkastet tid da :) Vet om en del folk som kjører mengde-oppkjøring -> repeat :)

Oppkjøringsprogram er egentlig ganske likt mengdemessig som et mengdeprogram fram til de siste 3-4 ukene av oppkjøringsprogrammet. Forskjellen er at du gradvis vil bruke mer og mer konkurranseøvelsene istedenfor 8sekunders bøy, bøy til boks osv. Samt at du vil ha innslag av tyngre løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at det var oppkjøringen som gjorde deg sterk :eek:

Siterer Kristin:

Jeg kjører nesten ikke oppkjøring i det hele tatt. Det er mengde man blir sterk av, også kan man heller toppe formen litt til de store stevnene.

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/hvordan-ser-ditt-%C3%A5rsprogram-for-styrkel%C3%B8ft-ut.23623/#post-841915 (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...