Gå til innhold

Har protein "kilden" noe å si?


Shiftry

Anbefalte innlegg

Hei, litt sløkket spørsmål, men lurte på om det har noe å si hvor proteinet kommer fra, sånn generelt? Det eg mener er att eg er veldig glad i meieri produkter, så får mange dager hoveddelen av proteinet mitt gjennom Cottage Cheese, Kesam osv...

Vet melke protein har høy kvalitet, men ville det utgjort noe forskjell å for eksempel bytte ut en Cottage Cheese eller 2 med kjøtt eller andre proteinkilder?

Poenget her er om det har noe betydning og om kroppen kanskje "tilpasser" seg og ikke utnytter proteinene optimalt siden det blir ensidig...?

Ellers spiser eg mye grønnsaker og frukt, så får nok i meg vitaminer og mineraler gjennom det vill eg tro, så "hvorfor spise ensidig, hvorfor ikke bytte så å så ut med ditt og datt" spydigheter klarer eg meg uten :)

(Burde kanskje lagt denne i "tråden for dumme spørsmål" men moderator får legge den inn der vist det passer seg bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du spiser nok og får i deg nok protein vil det ikke utgjøre noen stor forskjell hvor proteinene kommer fra, som Sondre sier. Kroppen vil ikke "tilpasse" seg grunnet ensidigheten i valg av kilde, men det er ulik sammensetting av aminosyrer i ulike matvarer. Det er dermed ikke dumt å prøve å variere litt, men om hovedkilden er meieriprodukter eller kjøtt er relativt uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier her så vil ikke kroppen tilpasse seg til å ikke ta opp spesielle typer proteiner ved ensidig valg av proteinkilde. Isåfall ville proteintilskudd fort mistet sin verdi. Men det som har noe å si er valget av proteinkilde, og innhold av essensielle aminosyrer. De essensielle er de som mennesker må ha tilført gjennom kostholdet og ikke kan produsere selv. De ikke essensielle kan kroppen lage selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...

Litt av poenget med melkeprotein er at det er lett å få ned raskt uten tilberedningstid.

Melk, wheypulver, cottage cheese, skyr er lett tilgjengelig og fort å konsumere.

Prøver bestandig å kombinere med andre kilder også for å få et variert kosthold.

Av dagens 230 gram protein kommer 90 gram fra kjøtt og egg og resten fra melkeprotein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...