Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser så mange skriver at hvis et program funker må man holde på det og ikke skifte... Jeg er nå engang skrudd sammen slik at jeg blir fort lei. Dersom jeg ikke bytter program jevnlig, ( ca annenhver/tredjehver mnd..) mister jeg fullstendig motivasjonen. er dette en stor ulempe? Har trent mye forskjellig til nå, RYP, myoreps, x-press, x-size, 5x5 ( kjedeligste program ever forresten! ) , program av Nia Shanks, hjemmesnekra program, program lagd av PT og nå holder jeg på med muscle up av Silje Mariela...

Dersom jeg skulle fortsatt å trene 5x5 bare fordi det funka hadde jeg kjeda meg ihjel!

Er dette en stor ulempe? Jeg trener hardt, gjør mitt beste for å øke litt hver økt ( enten reps eller vekt ) og fremgangen er der selv om det går sakte.... Synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23580-ulempe-%C3%A5-bytte-program-ofte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det du trives med :) Så lenge du selv er fornøyd med fremgangen din.

Har man ambisjoner om å bli verdensmester blir det en annen sak.

Det har jeg ingen ambisjoner om :D Jeg har kun tenkt å bli den beste utgaven av meg selv og ha det gøy på veien :)

John er inne på hovedproblemet med å bytte ofte - man ser ikke fremgangen. Greit nok at man kanskje øker i øvelse x, men var det fordi man byttet øvelsen før eller har man faktisk blitt sterkere?

Det med "å lure musklene" er tull og vås. Det er, for de aller fleste, mer enn nok variasjon å klare 2,5kg mer eller en ekstra rep på et sett. Bare se på folk som trener utelukkende funksjonell styrke til en idrett - de er jo ikke akkurat små de heller.

John er inne på hovedproblemet med å bytte ofte - man ser ikke fremgangen. Greit nok at man kanskje øker i øvelse x, men var det fordi man byttet øvelsen før eller har man faktisk blitt sterkere?

Det med "å lure musklene" er tull og vås. Det er, for de aller fleste, mer enn nok variasjon å klare 2,5kg mer eller en ekstra rep på et sett. Bare se på folk som trener utelukkende funksjonell styrke til en idrett - de er jo ikke akkurat små de heller.

Ja jeg ser tegningen. Selv om jeg bytter program ofte beholder jeg alltid baseøvelsene ( stort sett..) Dvs bøy, mark, pullups og benk. De fleste programmene jeg har fulgt er lagd rundt disse, så er det heller oppsettet og støtteøvelsene som er annerledes. Men ja, jeg er med på at fremgangen min kunne vært større dersom jeg hadde holdt meg til et program over lenger tid... Men da hadde jeg uansett mistet motivasjonen og kanskje ikke orket å gå på trening... Irriterende det der...

Men da snakker vi om noe annet, egentlig. Det du kan prøve å gjøre, for å få litt mer konsistens, er å lage et program med bare baseøvelser - og det setter du opp en periodisering på. Så bytter du på støtteøvelser, men tar dem konsekvent etter hovedøvelsen(e) som er faste. Da vil du få variasjon, og du kan rotere på støttetrening ut fra hva du trenger.

Annonse

Men da snakker vi om noe annet, egentlig. Det du kan prøve å gjøre, for å få litt mer konsistens, er å lage et program med bare baseøvelser - og det setter du opp en periodisering på. Så bytter du på støtteøvelser, men tar dem konsekvent etter hovedøvelsen(e) som er faste. Da vil du få variasjon, og du kan rotere på støttetrening ut fra hva du trenger.

Takk for tips! Det høres bra ut! Jeg er veldig glad i baseøvelser så de må jeg uansett alltid ha med!:)

Har samme problemet som deg. Blir fort lei, men holder dog alltid på bøy, mark, benk og pull-ups/nedtrekk i programmene mine. Jeg pleier å bytte program etter cirka 6-9 uker (en periode, kaller jeg det). Har hittil prøvd meg på 2-splitt og fullkropp, begge med hjelp til oppsett fra PT. På 2-splitten kjørte jeg lineær periodisering, mens på fullkroppsprogrammet kjørte jeg en tung, medium og lett økt i uka. Nå vurderer jeg lineær periodisering igjen. Med fullkropp denne gangen.

Ser etter nye støtteøvelser for rumpa, men har nok prøvd det meste. Her går det mye i hip-thrust, bulgarske utfall, kickback i kabel, goblet squat o.s.v. Ønsker også å bli sterk i push-ups og generelt øvelser med egen kropp, synes det er fascinerende med jenter som kan ta push-ups og klappe hendene imellom, x ganger etter hverandre. Herlig!

Hvorfor bytte program? Man bør endre visse variabler innenfor gitte tidsintervaller. Dette trenger ikke være hele programmet nødvendigvis.

Å skifte fra bulgarsk til bulgarsk med opphøyning. Fra markløft til sumo markløft. Fra flatbenk til flatbenk med stopp eller twist press er alle eksempler på endring av variabler. Annet er å endre volum, densitet, intensitet, frekvens.

Det er mer innenfor det å endre program enn å skifte selve hovedoppsettet.

Hvorfor bytte program? Man bør endre visse variabler innenfor gitte tidsintervaller. Dette trenger ikke være hele programmet nødvendigvis.

Å skifte fra bulgarsk til bulgarsk med opphøyning. Fra markløft til sumo markløft. Fra flatbenk til flatbenk med stopp eller twist press er alle eksempler på endring av variabler. Annet er å endre volum, densitet, intensitet, frekvens.

Kan godt hende det er rette måten på og at det funker for mange, men jeg må ha nok variasjon for å holde motivasjonen oppe. Å bytte støtteøvelser og oppsett hver 8.-9. uke funker perfekt for meg, så lenge jeg beholder baseøvelsene.

Har samme problemet som deg. Blir fort lei, men holder dog alltid på bøy, mark, benk og pull-ups/nedtrekk i programmene mine. Jeg pleier å bytte program etter cirka 6-9 uker (en periode, kaller jeg det). Har hittil prøvd meg på 2-splitt og fullkropp, begge med hjelp til oppsett fra PT. På 2-splitten kjørte jeg lineær periodisering, mens på fullkroppsprogrammet kjørte jeg en tung, medium og lett økt i uka. Nå vurderer jeg lineær periodisering igjen. Med fullkropp denne gangen.

Ser etter nye støtteøvelser for rumpa, men har nok prøvd det meste. Her går det mye i hip-thrust, bulgarske utfall, kickback i kabel, goblet squat o.s.v. Ønsker også å bli sterk i push-ups og generelt øvelser med egen kropp, synes det er fascinerende med jenter som kan ta push-ups og klappe hendene imellom, x ganger etter hverandre. Herlig!

Åh,godt å høre noen som forstår meg og "lider" av det samme! Jeg liker best 2-splitt med 2 dager bein og 2 dager overkropp, men har trent endel fullkropp også, syns bare at 3 dager i uka med styrke er litt lite...

Kroppsvektøvelser er digg, har alltid likt de...men av en eller annen grunn var de lettere når jeg var veide 8 kg mindre...hehe..:D

Setter pris på gode tips som dette :) Kan jeg spørre hva densitet er for noe??

Jeg trener fullkropp- 3 ganger i uka. Har fast oppsett; men dette inkluderer muligheten forå variere. Dette har fungert veldig bra for meg, har ikke gåttmlike lei på denne måten. Økter mine kan se slik ut (økt A og B kjøres annen hver gang):

ØKT A:

1. Knebøy (begynner lett-12 reps med litt å gå på. Legger på litt vekt for hvert sett helt til jeg kun klarer 4-5 reps. kjører 4-5 sett med denne tunge belastningen)

2. Pushups ( så mange reps jeg klarer - ca 10-12) 1.&2. Kan fint utføres som supersett :)

3. Pullups med strikk, fordi jeg er litt pinglesvak enda.. Kjører 4-5 sett og avslutter med negativer

ØKT B

1. Markløft (øker vekta helt til jeg kun klarer 2-3 reps. Kjører så 5 sett med få reps)

2. Militærpress; 5-6 reps.5 serier

3. Dips (fra knebøy stativ ) 4 sett x 10-15 reps

Så; hver økt har kun tre øvelser. Når disse er utført avslutter jeg med diverse. Har3-4 slike diverse-program laget på forhånd og velger ut ett av dem. Disse består av øvelser jeg liker,og som jeg ikke er fast del av programmet. Kombinerer dem sik at de kan kjøres som dobbel-eller-trisett, evt sirkeltrening.

F.eks:

4 runder av

a. Box jumps x15

B. Facepulls

c. V-ups

Annonse

Jeg trener fullkropp- 3 ganger i uka. Har fast oppsett; men dette inkluderer muligheten forå variere. Dette har fungert veldig bra for meg, har ikke gåttmlike lei på denne måten. Økter mine kan se slik ut (økt A og B kjøres annen hver gang):

ØKT A:

1. Knebøy (begynner lett-12 reps med litt å gå på. Legger på litt vekt for hvert sett helt til jeg kun klarer 4-5 reps. kjører 4-5 sett med denne tunge belastningen)

2. Pushups ( så mange reps jeg klarer - ca 10-12) 1.&2. Kan fint utføres som supersett :)

3. Pullups med strikk, fordi jeg er litt pinglesvak enda.. Kjører 4-5 sett og avslutter med negativer

ØKT B

1. Markløft (øker vekta helt til jeg kun klarer 2-3 reps. Kjører så 5 sett med få reps)

Så; hver økt har kun tre øvelser. Når disse er utført avslutter jeg med diverse. Har3-4 slike diverse-program laget på forhånd og velger ut ett av dem. Disse består av øvelser jeg liker,og som jeg ikke er fast del av programmet. Kombinerer dem sik at de kan kjøres som dobbel-eller-trisett, evt sirkeltrening.

F.eks:

4 runder av

a. Box jumps x15

B. Facepulls

c. V-ups

Det der så veldig spennende ut. Har du god fremgang? Jeg er ikke så fan av millitærpress da jeg allerede har veldig markerte skuldre, men jeg ser for meg at jeg kunne kjørt økt A som deg og økt B slik; mark, nedtrekk, dips.

Kan du forklare litt hvordan du gjorde det med bøy og mark. Du starter med oppvarmingssett, la oss si 20 kg og 10 reps. Så legger du til du kun klarer 3-5 reps? La oss si at du legger på med 5 kg om gangen da. Med mitt utgangspunkt kommer jeg vel opp i 35 kg på bøy og 40-45 kg på mark før jeg ikke klarer mer enn 5 rep. Hvor mange rep tar du på "veien opp"? Om du liksom går fra 10 x 20 kg, 1 sett x 25 kg, 1 x sett 30 kg, 5x5 35 kg. Hvor mange rep du settet med 25 kg og 30 kg? Håper du skjønte hva jeg mente, hehe.

Kan du forklare dobbel-trisett-sirkeltreningsavslutningene dine litt nærmere? Så gøy ut :) Kan du liksom forklare hvordan øktene dine kan variere på slutten her

ØKT A:

ØKT B

F.eks:

4 runder av

a. Box jumps x15

B. Facepulls

c. V-ups

Hørtes slettes ikke dumt ut! :) Hørtes faktisk ut som noe jeg også kunne like! Men nå må jeg først bli ferdig med det programmet jeg holder på med da...hihi ;)

Du kan jo eventuelt variere med alternative øvelser til de du allerede har. Er problematisk å se fremgangen hvis du bytter en komplett øvelse og man kan miste motivasjonen. Viktigste er jo å gjøre det man liker bare det er effektivt nok :)

Det der så veldig spennende ut. Har du god fremgang? Jeg er ikke så fan av millitærpress da jeg allerede har veldig markerte skuldre, men jeg ser for meg at jeg kunne kjørt økt A som deg og økt B slik; mark, nedtrekk, dips.

Kan du forklare litt hvordan du gjorde det med bøy og mark. Du starter med oppvarmingssett, la oss si 20 kg og 10 reps. Så legger du til du kun klarer 3-5 reps? La oss si at du legger på med 5 kg om gangen da. Med mitt utgangspunkt kommer jeg vel opp i 35 kg på bøy og 40-45 kg på mark før jeg ikke klarer mer enn 5 rep. Hvor mange rep tar du på "veien opp"? Om du liksom går fra 10 x 20 kg, 1 sett x 25 kg, 1 x sett 30 kg, 5x5 35 kg. Hvor mange rep du settet med 25 kg og 30 kg? Håper du skjønte hva jeg mente, hehe.

Kan du forklare dobbel-trisett-sirkeltreningsavslutningene dine litt nærmere? Så gøy ut :) Kan du liksom forklare hvordan øktene dine kan variere på slutten her

Heihei :):) husk at dette er noe som virker for meg...så om det jeg gjør er "riktig" per definisjon vet jeg faktisk ikke... Hehe!! For meg har det løsnet veldig etter at jeg begynte å gi litt f*** i overanalysere alt. Det er faktisk "bare" trening :)

Siden hovedmålet mitt er å øke styrken -fordi det er det som motiverer meg - kjører jeg ofte få reps og flere serier, men noen ganger kan jeg fint kjøre flere reps og færre serier, tar det litt på dagsformen.. ca 75% av alle øktene mine er med fokus på tunge løft og få reps. Resten utfører jeg gjerne med 10-15 reps og 3-4 serier. Greit å variere.

En typisk markløftrunde kan du jo se her;

Men generelt - begynner med ca 1/2 av maks. Altså f.eks 40 kg. Og løfter disse med greit tempo, og et par reps mindre enn maks. Gjerne 10-12 reps (kunne nok klart 20, så en skal ha litt å gå på). Øker så til 50 kilo og kjører også her litt færre reps enn hva je vet jeg kan, f.eks 8-10. Øker til 60 og kjører like mange reps som forrige sett, ca 8. Begynner først nå å ta i. Øker videre til 65 og 70. Med 70 kilo klarer jeg gjerne 5-6 reps. Så da blir jeg ofte her, og gjør fem sett med denne belastningen, eller hvis dagsformen er bra så øker jeg til 80 kilo og kjører fem sett med kun 2-3 reps. Lange pauser mellom settene blir viktig når det blir tungt :) vet ikke om dette gav særlig mening?? Bare si fra hvis ikke..

Poenget er hvertfall å øke vekta gradvis helt til du kun klarer x antall reps. Og så kjører du disse x repsene en god del ganger. X reps; altså få.. Alt fra 1-6 (?)

Sirkeltreningsinnslag;

Eks: 4 runder av følgende

a. Gående utfall (enten x antall steg, eller en viss lengde)

B. Foroverbøyd roing med stang x 15 reps

c. Planken

d. Kettlebell swing (feks; 40 sec, eller 20 reps? Tilpasses din form)

Går rett fra øvelse a til b osv, ofte med ca 15-20 sec pause mellom øvelsene (a,B,c,d...osv). Tar en litt lengre pause etter at alle øvelsene er utført, og kjører så runden igjen

Eller;

a. Kettlebell pushpress x 15 reps

b. Kettlebell; enarms squat+press x 10 reps høyre arm (kettlebell i en arm, skulderhøyde, squat, og presser over hodet på vei opp)

c. Samme som B, men venstre arm

Osv osv... Disse sirkeltreningene består av de øvelsene jeg selv vil, men poenget er at jeg planlegger dem før,økten slik at jeg vet hva jeg skal trene, og at øvelsene passer inne med resten av programmet ;)

Gjest GuJunPyo

Har ikke så stor erfaring med dette her siden jeg bare har trent 6 måneder seriøst, men jeg mener at det beste er å holde seg til et program, tror ikke man får så stor fremgang hvis man bytter rundt øvelser ofte, Jeg vil anbefale deg å følge et program hvor det i hovedsak brukes baseøvelser (mark, benk, bøy, pullups osv) og legge til isolasjons øvelser etter behov. Det er faktisk baseøvelsene man får best resultater av, men igjen jeg har bare trent i 6 måneder så min erfaring er ikke så stor,

Har ikke så stor erfaring med dette her siden jeg bare har trent 6 måneder seriøst, men jeg mener at det beste er å holde seg til et program, tror ikke man får så stor fremgang hvis man bytter rundt øvelser ofte, Jeg vil anbefale deg å følge et program hvor det i hovedsak brukes baseøvelser (mark, benk, bøy, pullups osv) og legge til isolasjons øvelser etter behov. Det er faktisk baseøvelsene man får best resultater av, men igjen jeg har bare trent i 6 måneder så min erfaring er ikke så stor,

Baseøvelser skal være representert i etthvert respektabelt styrkeprogram. Men, man kan variere på øvelsene som kommer etter baseøvelsene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...