Gå til innhold

Hjelp til kosthold!


Mortensdatter

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg føler meg som en forvirret su på feil beite når det kommer til kostholdet mitt.

Er ikke så veldig lenge siden jeg begynte å trene styrke igjen, 2 uker ca. Er da 23år, ligger på 60kg og 157cm.

Har en så alldeles ikke stillsettende jobb, renholder, så er i konstant bevegelse, det gjorde at jeg gikk ned 15kg. Trener styrke 3 ganger i uka, full kropp 3x12, hovedsaklig for å bli skadefri, men også for å stramme opp og bygge muskler. Spiser for lite, er ikke alltid jeg rekker middag hverdag, pga jeg jobber veldig mye for tiden, så går og er sulten hele tiden. Spiser ganske sunt, nå får tiden går det mye i grov brød, musli, evt kylling svinekjøtt og lignende. ut i fra det jeg regnet ut så burde jeg ligge +/- 2000kcl

Men det jeg trenger tips til, er en fin rutine og evt noe som er litt lett å få laget i mellom slagene. Og evt kostilskudd jeg kan bruke? Kjenner jeg ofte blir lett trøtt, og må sove når jeg kan sove pga epilepsi og noe svimmelhetproblemer som ligger på balansenervene ved for lite søvn eller energi. Går og sykler mye utenom også. Har blitt veldig glad i å trene igjen og vil virkelig få det til nå, men det jeg manglere er ett strikt og rutinert kosthold. Håper det ikke ble like forvirrende som jeg er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke et strikt kosthold, men noe rutiner er alltid bra. Noen tips for å få i seg nok mat er å spise mindre magert, som jeg tror du gjør nå. Fett er ikke skummelt. Lag opp "ta-med-mat" i større mengder når du først lager, slik at du kan få i deg noe kjapt mellom slagene når du blir sulten. Nøtter er alltid bra, og en porsjonspose eller to i bagen skader aldri. Du kan også koke opp egg, skrelle dem, legge i en lufttett boks og ha med når du drar ut. Proteinpulver kan også være lurt. Litt pulver kan du ha med overalt, og et godt pulver kan blandes med vann i en shaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv steinalder kost. Det er enkelt, sunt og effektivt. Du kan benytte dette prinsippet resten av livet.

Det skal IKKE forveksles med diverse lav-karbo kurer, hvor en kan spise alt mulig fett osv.

Kjøp en bok, som forklarer prinsippene og inneholder diverse oppskrifter. F.eks. han som "oppfant" steinalder kosten , Loren Cordain, har skrevet en bok som heter "Steinalderkost", prøv å Google "loren cordain steinalderkost". Dette virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lite karbs i kostholdet så må du øke med fett. Har du lite fett må du øke med karbs.

Kan du skrive opp en typisk dag med mat?

nå om dagene så er en typis dag til med:

Frokost: 1-2grove brød med egg og kaviar, eller noe kjøttpålegg og evt en yoghurt

Lunsj, ganske likt frokost, evt noe diverse salat o.l en gang i blandt (sjeldent)

spiser mye banan.

Middag: nå for tiden er det ikke hverdag, men ofte kylling, svinekjøtt, karbonadedeig med ris, pasta, poteter eller potetskiver o.l. mye tomatsalat, tomatsaus evt laks engang i blandt, med grønnsaker til det meste, lager ofte det meste fra bunn av selv. ellers nå om dagene går det i mye brød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå om dagene så er en typis dag til med:

Frokost: 1-2grove brød med egg og kaviar, eller noe kjøttpålegg og evt en yoghurt

Lunsj, ganske likt frokost, evt noe diverse salat o.l en gang i blandt (sjeldent)

spiser mye banan.

Middag: nå for tiden er det ikke hverdag, men ofte kylling, svinekjøtt, karbonadedeig med ris, pasta, poteter eller potetskiver o.l. mye tomatsalat, tomatsaus evt laks engang i blandt, med grønnsaker til det meste, lager ofte det meste fra bunn av selv. ellers nå om dagene går det i mye brød...

Mye brødmat gir ikke særlig mye med energi.

Jeg ville byttet ut noe av brødmaten med mer proteiner og fett.

Hva med f.eks havregrøt med frukt til frokost

10 mandler og en frukt som mellommåltid

Kylling/fisk med avokado og salat med et par grove knekkebrød til lunsj

Omelett med opsskjært skinke og salat til kvelds.

Proteiner og fett metter lengre enn karbs. Jeg tror du vil merke forskjell om du erstatter noe av brødmaten med dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye brødmat gir ikke særlig mye med energi.

Jeg ville byttet ut noe av brødmaten med mer proteiner og fett.

Hva med f.eks havregrøt med frukt til frokost

10 mandler og en frukt som mellommåltid

Kylling/fisk med avokado og salat med et par grove knekkebrød til lunsj

Omelett med opsskjært skinke og salat til kvelds.

Proteiner og fett metter lengre enn karbs. Jeg tror du vil merke forskjell om du erstatter noe av brødmaten med dette :)

Takk for tipset :)

Skal prøve ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Er ikke å anbefale å ha for lite karbs og fett. Har man mye karbs i kostholdet burde en ikke har for mye fett. Om en lever lavkarbo så må en øke med fett så kroppen kan hente energi enten av karbs eller av fett.

Litt off topic, men protein kan også omdannes til glukose og brukes som energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...