Gå til innhold

Dårlig fremgang, bytte program?


hhppbb

Anbefalte innlegg

Nå er jeg dritt lei. Har null fremgang, og har vel egentlig ikke hatt noe særlig fremgang siden jeg begynte.

Kan jo starte med at jeg (som mange andre jenter på min alder) har hatt en alvorlig Spiseforstyrrelse. Var innlagt og kon ut i oktober/november 2012. Hadde klart å gå opp endel der borte, men gikk ned igjen til 42 kg, før jeg bestemte meg for at jeg ikke ville bruke livet mitt på dette. På det tidspunktet var det null muskler, og lite fett. Begynte med styrketrening, fikk en plan fra en PT på et treningssenter, med bare maskiner. Tosplitt overkropp/underkropp. Lå på rundt 1900-2000 kcal på treningsdager og 1750 kcal på treningsfrie. I Mars hadde jeg gått opp til 49 kg. Det meste fett, men bittelitt muskler. Kroppen var enda i sparemodus. Tok kontakt med en ny PT på senteret og sa at denne gangen skulle jeg ha null apparater. Han viste meg teknikk i det viktigste; knebøy, markløft, strakmark, militærpress og benkpress. Fikk en splitt av han med bakside lår, rygg, biceps dag 1. Selv slags jeg på legger eller core på slutten. Dag to var resten, altså forside lår, bryst, skyldre og triceps. Økte til 2200 kcal. Gikk opp en kg eller to. Trente etter denne en stund, minimalt med fremgang. Litt var det jo, men langt ifra hva jeg ønsker. Fikk en ny plan med bare supersett på bakside lår, rygg osv. så har bytta litt på. Til sommerferien veide jeg 49-50 kg. Litt mere muskler. Etter to uker på ferie, innså jeg at styrken bare gikk nedover og nedover (faktisk!!), til tross for at jeg er nøye på kontakt og teknikk, fått hjelp noen ganger). Økte til 2500 kcal, og fikk litt mere økning første 2 ukene, også stoppa det opp. Nå er det helt bom stille. Begynte på 45kg i markløft, nå tar jeg 52,5kg 5x5. 20kg knebøy 12x4, nå er jeg på 37,5 kg 5x5. 20kg 8x4 benk, nå er det 30 kg 5x5. Militærpress er ferdigstang med 7,5 kg 8x4. Altså ikke mye økning. Veldig lite eller ingen økning i andre øvelser også.

Prøver å øke for hver gang, men føler ikke at det er så lett når man ikke blir noe sterkere. Spiser som sagt 2500 kcal nå. Gått opp ca. 1 kg. på 3(?) uker etter at jeg økte. Kaloriene er fordelt sånn: ca. 150-170g protein(medregnet all protein, til og med i speltlomper, havregrøt osv). 50-60g fett og resten carbs. Har en tendens til å få litt lange øker(1,5 time), men prøver å kjøre SS og korte pauser. Varierer fra 12-15 reps, 6-8 og 5x5. Blir som sagt endel SS og noe droppsett. Varierer øvelser iblandt.

Noen som har noen tips til hva det kan være, og hvorfor jeg ikke øker? Er klar over (som legen min sa) at kroppen er underernært, blir fort sliten, og at jeg lå for lavt i starten. Kjørte meg selv heelt ut til slutt. Men nå burde ting være greit. Ligger jo høyt i kcal, vekta er mere normal, og jeg har masse mere energi i hverdagen!

Vurderer å bytte program, noen som har noen tips til program?Vurderer helkropps, men vil helst trene 4 dager i uka, derfor er jeg redd det skal bli litt mye? Også kan jeg ikke så mange øvelser. Kan liksom de jeg har nevnt + de andre som er på programmet mitt. Har ikke så mye penger til en PT, og jeg kjenner ikke så mange som trener styrke :confused:

Glemte å si at jeg er 168 cm, 17 år og er tidligere håndballspiller. Alltid vært aktiv, aldri vært supersterk, men sånn midt på treet liksom :) Har ingen problemer med stramme ledd, har nemlig vært hypermobil, og er ganske så myk enda, så her er det ATG-knebøy uten problemer (eller, er så myk at jeg klemmer nerver om jeg går for langt ned i følge en PT, men kommer uansett laangt nok ned) :D Også må jeg bare beklage om jeg virker litt sur/negativ/sint, men måtte få ut litt frustrasjon :p Synes jo styrketrening er såååå gøy, bare så trist når resultatene uteblir... (n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  1. Du har hatt fremgang. Bøyen har jo økt til nesten kroppsvektx5, det er ikke alle jenter som klarer det.
  2. Programmet er ikke så viktig sålenge du trener tungt nok og spiser nok.
  3. Generellt vil jeg si at en som sliter med å gå opp i vekt bør ha lite volum (få sett), men tunge vekter på treningsprogrammet. Dette gir bedre muligheter til å restituere seg selv om treningsstimulien kan være tilstrekkelig. Det høres ut som du bruker 5x5 på de store øvelsene, da vil jeg forslå 3 sett med 5 repitisjoner i stedet.
  4. For en som er så svak (siden du er lett og jente, no offence) som deg, så er det veldig viktig å kunne øke vekten med små steg. Hvis jeg øker vekten på stangen med 2,5 kg, så er det 2,5% av kroppsvekten min, hvis du øker med 2,5 kg så er det 5% og dermed mye vanskeligere for deg å få til. Det kan f.eks være passende å øke vekten med 1-1,5 kg per gang i markløft og knebøy og 0,5-1kg i benkpress og militærpress.

Starting Strength programmet er veldig bra. Jeg vil anbefale å lese http://www.amazon.com/Starting-Strength-3rd-Mark-Rippetoe/dp/0982522738, da kan du sannsynligvis mer om styrketrening med stang enn PT du har vært i kontakt med.

Jeg skal ikke legge meg opp i spiseforstyrrelser, men hvis du spiser 2500 kcal så er det veldig bra;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta mi er nå 51 kg. Men bøyen burde vel økt mere? Ser helt normal ut nå, egentlig. Føler jeg trener så tungt jeg klarer, uten at teknikken failer helt. Er ikke spiseforstyrra lengre(eller jo, men ikke sånn at jeg sulter, spiser mye mat. 2500 kcal er mye for en jente, og særlig når jeg ikke er så mye aktiv utenom trening(ferie, og har ikke gått på skole, så har vært mye hjemme). Ser jo at jeg har økt, men har ikke økt på kanskje en måned eller to ;( Har vurdert SS, og tror jeg starter på det når jeg bytter treningssenter(3 uker). Litt usikker på pendlay rows og dips, kjenner heller ingen som kan det noe særlig. Synes det er kjempevanskelig å lære teknikk utifra videoer, trenger liksom ting inn med teskjed -.-

Den første PT'en var dårlig, mens den andre er mye bedre! Han er bare litt travel, også har jeg jo egentlig brukt opp gratistimene mine, hehe :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta mi er nå 51 kg. Men bøyen burde vel økt mere? Ser helt normal ut nå, egentlig. Føler jeg trener så tungt jeg klarer, uten at teknikken failer helt. Er ikke spiseforstyrra lengre(eller jo, men ikke sånn at jeg sulter, spiser mye mat. 2500 kcal er mye for en jente, og særlig når jeg ikke er så mye aktiv utenom trening(ferie, og har ikke gått på skole, så har vært mye hjemme). Ser jo at jeg har økt, men har ikke økt på kanskje en måned eller to ;( Har vurdert SS, og tror jeg starter på det når jeg bytter treningssenter(3 uker). Litt usikker på pendlay rows og dips, kjenner heller ingen som kan det noe særlig. Synes det er kjempevanskelig å lære teknikk utifra videoer, trenger liksom ting inn med teskjed -.-

Den første PT'en var dårlig, mens den andre er mye bedre! Han er bare litt travel, også har jeg jo egentlig brukt opp gratistimene mine, hehe :unsure:

post-24398-14440951923729_thumb.jpg Klarer såklart ikke vri det, eller gjøre mindre, men jaja.. Sånn er jeg nå. Heldig med bildet da, for ser mere pinglete ut i virkeligheten, hehe :p Fullstrendig klar over at jeg ikke er det jeg burde være, men er jo derfor jeg gjør noe med saken. Er bare det at jeg vil ta "bulkinga" litt roligere, enn å spise meg opp 10 kg på 2 mnd, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv starting Strenght som nevnt over :)

Restitusjon er også en viktig faktor, mange treningsprogram for styrke baserer seg på 3-4 økter i uken med styrke. Og da 3-4 dager i uken med hvile (les restitusjon).

Ved baseøvelser er det ofte anbefalt 3-5min pause mellom settene.

Alternativt til starting strengt kan jeg personlig anbefale programmet på www.styrkeloft.no her er det et nybegynnerprogram som kan være verdt å prøve.

Følg programmet, ikke kjør ekstra sett eller øvelser og hold hviledagene hellig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...