Gå til innhold

Unngå å gå ned i vekt etter operasjon


Dwarniel

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal operere ut mandlene neste måned, og jeg har jobbet hardt for den lille muskelmassen jeg har lagt på meg det siste halvåret. Jeg er veldig redd for å gå ned i vekt, har lest litt skrekkhistorier om tiden etter operasjonen. Har noen tips rundt hva jeg kan gjøre for å opprettholde muskelmassen? Hva slags mat jeg kan spise med supervond hals osv. Jeg er forberedt på å tvinge i meg det jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, de første dagene vil du vel bare få i deg saftbasert iskrem omtrent. Eventuelt suppe, men kyllingsuppe/kjøttbuljong er jo greie kilder til næring. Kunne selvfølgelig gitt deg tips om å spise en feit biff med masse proteiner, men du skal jo inn i halsen/svelget å operere så jeg tror du bør prioritere å få i deg det du faktisk klarer å få ned uten at alt blir ødelagt inni der. Uansett så er det vel bare den første uka at du vil ha store problemer med å svelge ordentlig mat, så jeg tviler på at den ene uka har så fryktelig mye å si for muskelmassen din :) Halsen trenger tid på å gro etter en operasjon.

Du bør ihvertfall unngå iskrem med melk (fløteiskrem o.l. produserer slim i halsen og kan gjøre vondt verre) og "skarpe" matvarer (knekkebrød, potetgull, popcorn, o.l)

Supper, moste grønnsaker, overkokt pasta/ris, proteinshakes blandet med vann hvis du er redd for å få i deg for lite protein osv er grei post-operasjonsmat. Lykke til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Dwarniel,

Hvordan gikk operasjonen og opprettholdingen av muskelmasse?

Skal selv operere vekk mandlene i slutten av denne mnd., og er som deg redd for å miste muskler mens man ligger der med tom mage. Prøvde du å få ned proteinshaker/gainere? Hvis ja, hvordan gikk det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de første dagene vil du vel bare få i deg saftbasert iskrem omtrent. Eventuelt suppe, men kyllingsuppe/kjøttbuljong er jo greie kilder til næring. Kunne selvfølgelig gitt deg tips om å spise en feit biff med masse proteiner, men du skal jo inn i halsen/svelget å operere så jeg tror du bør prioritere å få i deg det du faktisk klarer å få ned uten at alt blir ødelagt inni der. Uansett så er det vel bare den første uka at du vil ha store problemer med å svelge ordentlig mat, så jeg tviler på at den ene uka har så fryktelig mye å si for muskelmassen din :) Halsen trenger tid på å gro etter en operasjon.

Du bør ihvertfall unngå iskrem med melk (fløteiskrem o.l. produserer slim i halsen og kan gjøre vondt verre) og "skarpe" matvarer (knekkebrød, potetgull, popcorn, o.l)

Supper, moste grønnsaker, overkokt pasta/ris, proteinshakes blandet med vann hvis du er redd for å få i deg for lite protein osv er grei post-operasjonsmat. Lykke til (y)

Hei! Er du sikker på det du skriver angående is osv? Jeg har nemlig tatt mandlene, og jeg ble faktisk anbefalt (og fikk i mengder) iskrem av legene! Riktignok begynner jo dette å bli en del år siden så det kan jo være at anbefalingene er endret etter dette da...? Husker i alle fall at jeg som barn var kjempeglad fordi det eneste jeg fikk lov å spise var is :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...