Gå til innhold

Markløft - teknikksjekk


IndigoIndigo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det ikke ser så aller verst ut, bra at du tar deg tid til skikkelig oppspenn før hver repetisjon,og stanga ser ut til å være tett inntil kroppen, allways good.

Men når du senker stanga så åpner du opp knærne før stanga har passert. Da blir distansen du må bevege stanga mye lengre,da du må flytte den rundt knærne. Dette er ikke optimalt for ryggen, og hvis du en dag blir nødt til å droppe stanga(dårlig grep kanskje,eller på slutten av lang og tung serie) og knærne er i veien.... det blir ikke pent. eller godt.

Ellers; prøve å feste blikket på et punkt på bakken ca 2-3 meter foran deg for å få mer nøytral nakke. Utover det ser jeg ikke så mye å pirke veldig i. Magnesium hvis grepet begynner å bli tungt?

Korsryggen får jo kjørt seg i både markløft og pullups,så kan jo hende du bare merker at den er sliten etter å ha blitt kjørt hardt i to forskjellige øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så litt mer på teknikken og så dette;

  • Like før du setter stangen i gulvet så får du fleksjon i ryggen, det vil si at du dropper oppspennet før vektene er i bakken.
  • Nakken er en forlengelse av ryggraden og den skal behandles som det, hold nakken nøytral så unngår du problemer med nakken.
  • Stangen skal passere knær før du bøyer knærne, dette er for å få en vertikal løftebane og får du stangen over knærne så får du en buet løftebane, noe som igjen tilsier at du får en uønsket lekkasje i teknikken som gjør at ryggen må jobbe hardere for å kompensere for dette. Kanskje forklarer noe av ubehaget du har.

Ellers kunne jeg ikke se noe mer enn som er skrevet allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt mer på teknikken og så dette;

  • Like før du setter stangen i gulvet så får du fleksjon i ryggen, det vil si at du dropper oppspennet før vektene er i bakken.
  • Nakken er en forlengelse av ryggraden og den skal behandles som det, hold nakken nøytral så unngår du problemer med nakken.
  • Stangen skal passere knær før du bøyer knærne, dette er for å få en vertikal løftebane og får du stangen over knærne så får du en buet løftebane, noe som igjen tilsier at du får en uønsket lekkasje i teknikken som gjør at ryggen må jobbe hardere for å kompensere for dette. Kanskje forklarer noe av ubehaget du har.

Ellers kunne jeg ikke se noe mer enn som er skrevet allerede.

Vedrørende første punktet ditt så sliter jeg også med fleksjon i nedre del av rygg. Har fått ett par smeller i ryggen pga. det, som har gått over av seg selv. Jeg har etterhvert begynt å løfte sumo for da klarer jeg å holde ryggen mer vertikal. Jeg mister fortsatt noe oppspenn i korsrygg i sumo men det har gått bra inntill videre. Antageligvis fordi ryggen er mer vertikal i sumo enn i klassisk. Det er derfor nok noe jeg bør ha fikset :)

Har du noe tips til hvordan man kan bedre dette? Føles ikke som om det er noe jeg bare kan "fokusere" på.

Jeg har i dag ekstra dynamisk oppvarming på hamstrings før markløft i form av good mornings siden de blir veldig stive. Jeg har tidligere prøvd å tøye hamstrings med statisk tøying men det har hjulpet lite føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har flere øvelser hvor du kan bedre/forsterke oppspennet på

  • (Jeg kjører denne på en vanlig benk hvor jeg holder meg fast under og bruker setemuskulaturen til å løfte føttene opp mens føttene er slappe og strake)
  • (kan også kjøres med en strikk over brystkassen for å få åpnet brystryggen)
  • Generell trening av kjernemuskulatur - Her kan jeg nevne øvelser i fleng som vil hjelpe deg med å bli sterkere i kjernen men som du også kan finne her på fitnessbloggen.
  • forklart av André Midtby
  • Bruk av foamroller hvor du får åpnet ryggen

Er litt vanskelig å komme med mer konkrete ting når man ikke er tilstede men hovedsakelig de ovenfor er en liten knippe av mange øvelser som kan brukes, finnes også masse forskjellige markløftvarianter som hjelper konkret mot fleksjon i overkropp.

Men mitt fokusområde ville ha vært opptrening av kjernemuskulatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...