Gå til innhold

Et år til neste triatlon... Hva nå??


Alli

Anbefalte innlegg

Hei.

De siste månedene har jeg trent for å delta på et triatlon. Har løpt, sykla og svømt. (Som mannen med ljåen) og har trent tung styrke i tillegg... ("For vil jo også ha definerte muskler...")

Forstår at jeg nok har brent lyset, en liten smule, i hver ende, da disse to tingene muligens går litt på bekostning av hverandre...

Men, i helgen kom den store triatlon dagen, og jeg stod på sidelinjen og heiet på mine treningskamerater med en ødelagt fot... :(

Målet er nå å delta neste år, selvsagt, men da med en noget bedre utarbeidet treningsplan...

Nå er ikke målet lengre "å fullføre..."

Jeg er en ganske sterk sykler, men jeg løper ikke spesielt fort... (5km på 28/29 min) og jeg svømmer elendig...

Så hovedvekten her blir svømming og løping. Blir nok endel intervall både til lands og til vanns...

Men hvordan kombinerer jeg dette med styrke?

Hvor ofte burde jeg trene styrke?

Holder det med to dager i uken (med kun én gjennomgang av kroppen per uke)

hvordan ville dere lagt opp cardio treningen?

(Har 1-2 dager treningsfri i uka)

Håper noen har mulighet til å hjelpe meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hadde jeg vært deg så hadde jeg satt opp en periodeplan for det neste året. Hvis du deler året opp i 4 så er hver periode på 3 måneder. Den siste perioden er selvfølgelig konkurransetrening.

De 3 andre periodene kan du godt kjøre på med tung styrke for å bli sterkere. Og du kan fortsatt trene det i konkurranseperiode, men ikke like mye.

Jeg ville forøvrig nå fokusert mye på teknikk i svømming. Og mye mengdetrening på løpingen slik at du forbedrer løpsøkonomien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hadde jeg vært deg så hadde jeg satt opp en periodeplan for det neste året. Hvis du deler året opp i 4 så er hver periode på 3 måneder. Den siste perioden er selvfølgelig konkurransetrening.

De 3 andre periodene kan du godt kjøre på med tung styrke for å bli sterkere. Og du kan fortsatt trene det i konkurranseperiode, men ikke like mye.

Jeg ville forøvrig nå fokusert mye på teknikk i svømming. Og mye mengdetrening på løpingen slik at du forbedrer løpsøkonomien :)

Takk for svar. :)

Det hørtes lurt ut. (Treningen min til nå har vært møljetrening:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv mye på svømmingen. Men tidsmessig er det mest å hente på sykling dersom man er jævlig god. Er man en god svømmer sparer man også krefter. Ta deg en halvtimes løpetur etter syklingen da vil du stå rustet.

Takk for svar. :)

Har syklet ca 3 mil, etterfulgt av 1/2 mil løping i flere mnd nå,

men det har ikke gjort spesielle underverker for løpstiden min... :(

(triathlonet er av sprint- typen, så det er kun 2,4mil på sykkel og 5km løping)

Men er som du skriver, mye å hente dersom jeg får bedre svømme teknikk... Ser den. :)

Er vel bare å få seg årskort i svømmehallen her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. :)

Har syklet ca 3 mil, etterfulgt av 1/2 mil løping i flere mnd nå,

men det har ikke gjort spesielle underverker for løpstiden min... :(

(triathlonet er av sprint- typen, så det er kun 2,4mil på sykkel og 5km løping)

Men er som du skriver, mye å hente dersom jeg får bedre svømme teknikk... Ser den. :)

Er vel bare å få seg årskort i svømmehallen her... :)

Ah sprintdistansen...tenkte mer på olympisk distanse- 1750 -40 -10 så når man sykler 40 km er det en del å hente på syklingen fpr min del. Oslo Tri på lørdag - satser på å forbedre 2-5 min på svøm og løp, men håper å forbedre 15 min på syklingen....hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Har syklet ca 3 mil, etterfulgt av 1/2 mil løping i flere mnd nå,

men det har ikke gjort spesielle underverker for løpstiden min... :(

(triathlonet er av sprint- typen, så det er kun 2,4mil på sykkel og 5km løping)

Men er som du skriver, mye å hente dersom jeg får bedre svømme teknikk... Ser den. :)

Er vel bare å få seg årskort i svømmehallen her... :)

Jeg ville gått for den lange løypen mann....en utfordring, og tenk deg DEN FØLELSEN når du kommer i mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for den lange løypen mann....en utfordring, og tenk deg DEN FØLELSEN når du kommer i mål :)

1750 er umenneskelig langt å svømme!!! Bøyer meg i støvet! :)

På triatlonene rundt her er det 300 - 750m å svømme... Holder leeeeenge... :)

Så er vel igrunn ikke så mye å hente tidsmessig på svømmingen når det er såpass små distanser, men masse å hente på kreftene, dersom teknikken sitter...

Også må jeg vel rett og slett ut i skogen og ha motbakkeløp/intervaller for å forbedre løpstiden min...

Har litt lyst å være med på birkebeiner rittet også... Når blir billetter for neste års ritt lagt ut? Noen som vet? (Blir jo fullt så fort, så man må vel sitte på "refresh" knappen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1750 er umenneskelig langt å svømme!!! Bøyer meg i støvet! :)

På triatlonene rundt her er det 300 - 750m å svømme... Holder leeeeenge... :)

Så er vel igrunn ikke så mye å hente tidsmessig på svømmingen når det er såpass små distanser, men masse å hente på kreftene, dersom teknikken sitter...

Også må jeg vel rett og slett ut i skogen og ha motbakkeløp/intervaller for å forbedre løpstiden min...

Har litt lyst å være med på birkebeiner rittet også... Når blir billetter for neste års ritt lagt ut? Noen som vet? (Blir jo fullt så fort, så man må vel sitte på "refresh" knappen...

Må bare rette opp en liten feil, skal være 1500 meter svømming, så der sparte man jo 250 m og det hørtes mye bedre ut ikke sant? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville (og skal) fokusert på svømmeteknikk, iallfall nå i vinter. Jeg kommer til å drite i tider, soner og lengder. Bare konse om flyt, pust og teknikk. Mange sier man ikke vinner mye tid på svømmingen, men man vinner iallfall myyye tid på å ikke sitte som en våt tepose på sykkelsetet. Å ha sterke bein under sykkel og løp er det man vinner tid på. Så jeg kommer til å kjøre 1 økt i uken (forhåpentligvis) gjennom vinteren med teknikktrening i svømmehall. Så øker jeg heller antall økter og program når det blir temp for utesvømming.

Å ha store markerte muskler, for ikke snakke om bruke tid på det er bortkastet. Det er ikke det samme som å ikke trene styrke. Jeg kommer til å kjøre enkle øvelser for å styrke kroppen+endel trening i slynge og med femiball for å styrke rygg og mage. Mest sannsynlig blir dette restitusjonsøkter, så jeg kommer ikke til å kjøre på med tung bøy, mark og press. Kommer sikkert også å kjøre litt styrke på løpeturene. Pull ups i trær, kasting av stein, push ups, roing og kjerneøvelser. Å drive med triathlon er dessverre prioriteringer, mye man vil og ikke alt man kan få til. Det er viktigere å være god på svømming/sykkel/løp en å løfte vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye svar! :)

Ja, cruella - det var gråtassen jeg skulle være med på. :( og neste år skal jeg delta om jeg så må krabbe over mål! :) Jeg bor i Vestfold, så blir litt ugrei pendlevei dersom jeg skal over fjellet hver søndag... Skal dog gå Stoltzen i september. :)

Christian_B: ettersom jeg er jente er nok ikke store markerte muskler innen rekkevidde - så jeg går for kun markerte... ;) og er vel heller det at jeg ikke vil se ut som en flis... Men vil se trent ut... :) fokuserer dog mest også på baseøvelser, og er så absolutt mest glad i skogen! :) har slynge hengende i loftstua, så burde kanskje bli flinkere til å bruke den, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestkantsvømmerne arrangerer teknikkurs søndager i askøyhallen, kl 20. Starter søndag førstkommende

Har en far som er tidligere minedykker som har sagt seg villig til å drysse sin viten over på meg. Han har svømt myyyye og langt i sin tid. Så kommer jeg nok til å kurse meg når jeg skal begynne å svømme fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...