Gå til innhold

Matplan - noen som kan gi en kort tilbakemelding?


Oslojenta

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er usikker på om det jeg spiser er nok i forhold til målsettingen. Håper det er noen som kan gi en kort tilbakemelding.

Jeg har trent i ca 1 år, hovedsakelig styrke - 2 ganger i uka. Planlegger å trene mer fra høsten. Målet mitt med treningen er å stramme opp, gå litt ned i fettprosent og å få litt mer muskler. Er 1,60 høy og veier rundt 60kg.

Litt om kostholdet mitt pr dags dato:

Frokost: Havregrøt (ca 0,5 dl havregryn og passe mengde melk) + en banan. Drikker et glass melk ved siden av.

Lunsj: Enten en stor porsjon salat bestående av kylling, smårettsskinke, litt fullkorns-pastaskruer, paprika, løk, mais, agurk og isbergssalat. Eller en halv boks mager kesam med noen "mini-gulrøtter" ved siden av + en neve nøtter. Av og til kan lunsjen istedenfor bli 1 porsjonspose havregrøt med kokt vann + "mini-gulrøtter".

På treningsdager:

Før trening: 1-2 riskaker.

Etter trening: proteinshake.

Middag:

Typiske måltider er fullkornswraps (2stk) med kyllingkjøttdeig (ca 120 gr), chilli con carne med kyllingkjøttdeig (ca 120 gr) og ris, 1/2 pk strimlet svinekjøtt med sweet and sour saus og ris, gryteretter laget med kyllingkjøttdeig (ca 120 gr) eller 1 kyllingfilet og ris. Av og til ovnsstekt laks (ca 200 gr) med brokkoli/blomkål og ris.

Til kvelds har jeg ikke vane for å spise noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har selv fått satt opp plan fra PT for å få frem muskler og ned i fett prosent. det jeg kan si er at du spiser for store måltider og ikke ofte nok i løpet av dagen.

min plan: 09:00 en grøv brødskive med makrell i tomat eller kokt egg på

10:30 ca proteinshake

12:00 lunsj salat med kjøtt/fugl/fisk eller suppe med kjøtt/fisk/fugl eller omelett (3hvitter 1 plomme) + grønnsaker

16:00 middag kjøtt grønt og få karbohydrater (ris ,pasta poteter o.l) "tallerkenmodell"

kveldsmat 2 tynne knekkebrød med kjøttpålegg og cottage cheese. hamburgerrygg.kalkunpålegg etc.

aldri mer enn 1 eggeplomme om dagen.

dette er ca 1500Kcal og jeg trener 2 splits styrkeprogram 4 dager i uken. skal gå på dette i 4 mnd for å nå målene mine ;) altså ned i fettprosent,få frem musklene.

jeg er selv 166 cm høy og veier ca 60-63 kg(sluttet å veie meg) har gått ned mange cm rundt midjen pga av trening og kosthold

få vekk alt av "kjøttdeig" og bytt til karbonadedeig som inneholder mye mindre fett! wraps kan du også legge på hylla .

viktigste å vite er små måltider 5 ganger om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig det viktigste er små måltider 5 ganger dagen. Viktigste er å spise nok ifh til aktivitetsnivå, og å spise i det måltidsvinduet som passer ens liv best. Jeg har aldri spist 5 små måltider fast og har gått ned masse i vekt. Spise heller slik det passer i hverdagen. Spis variert og tren. Se helhetlig på prosessen og unn deg en utskeielse innimellom.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv fått satt opp plan fra PT for å få frem muskler og ned i fett prosent. det jeg kan si er at du spiser for store måltider og ikke ofte nok i løpet av dagen.

min plan: 09:00 en grøv brødskive med makrell i tomat eller kokt egg på

10:30 ca proteinshake

12:00 lunsj salat med kjøtt/fugl/fisk eller suppe med kjøtt/fisk/fugl eller omelett (3hvitter 1 plomme) + grønnsaker

16:00 middag kjøtt grønt og få karbohydrater (ris ,pasta poteter o.l) "tallerkenmodell"

kveldsmat 2 tynne knekkebrød med kjøttpålegg og cottage cheese. hamburgerrygg.kalkunpålegg etc.

aldri mer enn 1 eggeplomme om dagen.

dette er ca 1500Kcal og jeg trener 2 splits styrkeprogram 4 dager i uken. skal gå på dette i 4 mnd for å nå målene mine ;) altså ned i fettprosent,få frem musklene.

jeg er selv 166 cm høy og veier ca 60-63 kg(sluttet å veie meg) har gått ned mange cm rundt midjen pga av trening og kosthold

få vekk alt av "kjøttdeig" og bytt til karbonadedeig som inneholder mye mindre fett! wraps kan du også legge på hylla .

viktigste å vite er små måltider 5 ganger om dagen!

Hvorfor er det viktigste å spise 5 små måltider om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å spis 5 små måltider for dagen og se om det funker for DEG syns det var et godt forslag. Selv MÅ jeg spise 8-10 måltider dagen(pga tarmproblemer så er litt spesielt) og magen min har aldri hatt det så bra som nå, pluss at jeg får gode resultater med det (y) Noen sier at jeg bør spise 3 større måltider, noen sier 1 stort. Men det funker ikke for MEG. Prøv deg frem og lykke til:chicken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for inspill folkens :) Setter pris på det!

Jeg tror ikke mange små måltider til fastsatte tider vil fungere for meg da det i forbindelse med jobb ikke er gunstig. Siden jeg la om kostholdet har jeg forsøkt å følge retningslinjer i Health and Fitness Concept, spesielt dette med å heller spise da man er sulten enn fordi det er "tid for å spise". Dette har fungert bra frem til den siste tiden hvor jeg har slitt veldig med sultfølelse.

Det ble nevnt at porsjonene er for store, men jeg har mer mistanke om er at jeg ligger for lavt på kcal inntaket. Har nylig forsøkt å logge måltider på mylog.no, og sett at kcal inntaket ligger på rundt 1300 noen dager og enda lavere andre dager. Hvor mye kcal bør man ligge på daglig hvis jeg trener styrke 2 dager i uka, vil litt ned i fett% men samtidig få litt mer muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du sliter med sultfølelse til tross for store måltider er fordi du ligger for lavt på kcal.

Øk kaloriene til 1800-2000ish eller det du finner ut er vedlikedholdsnivået ditt. Kan bruke f.eks denne kalkulatoren https://www.facebook.com/fitnessbloggen/app_125997777506575

Ligg på dette kcal-nivået til kroppen har normalisert seg - du kjenner ikke samme gnagende sultfølelsen, og vekta har stabilisert seg.

Da kan du begynne å kutte litt etter litt. Begynn rolig og kutt 200.300kcal fra f.eks hviledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...