Gå til innhold

Kan du Audi?


FrkDings13

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe meg bil. Ikke det største budsjettet, men helst en fin bil innenfor det jeg har å rutte med.

Fant DENNE på nettet, og synes den virker bra. Jeg har hatt flere dårlige biler før, og er litt redd for å gå på en smell igjen. Én person har så langt sagt at jeg bør holde meg unna de modellene der, mens en annen har sagt at de er helt grei. Helt garantert er man jo aldri, uansett.

Kan du Audi? Har du eller har du hatt, og er du fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Audier er generelt greie å ha med å gjøre. De har en tendens til å bli ødelagt både her og der, men i motsetning til f.eks bmw er de lette å reparere og relativt enkle å skaffe billige reservedeler til. Bare vær klar over senkefjørene om du bor et sted med dårlig vei ;) Felgene likte jeg, men 19" kan både forverre og forbedre kjøregenskapene alt etter hvordan bilen er fra før. Jeg ville bedt om å prøvekjøre med både disse og de vanlige, og gå for de dekkene du føler har best veigrep. Med senkefjørene på ville jeg i alle fall beholdt felgene også.

Uansett ville jeg sjekket bilen. Se nøye etter rust både under, i motorrommet og i bagasjen, Audi er litt sketchy der, sjekk at motoren lyder greit på hele turtallsregisteret (lukter tidligere rånebil av den der :p) og at den er grei å skifte gir med. Henger den det minste med giringa så dropper du hele greia. Ellers er det en helt OK bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi kan ikke lage girkasser, så hør etter ulyder og alt annet enn perfekte girskift.

Audi ruster, til tross for galvanisert karosseri. Du kan aldri forvente at alt virker, samtidig. Det er alltid noe galt. A6 fra den tiden er noe av det verre de har trykket ut. 1,9 TDI er en god motor, men med 227.000 på telleren må du regne med at turboen snart sier takk for seg. Om du føler det inspirert, kan du ta med verktøy å demontere litt, så du kommer til tuboen, og kjenne etter slark i akselen, den skal ikke stå helt fast, men ikke så mye mer enn det heller. 0,5-1 mm er normalt.

Andre morsomme feil er forstillingen som slites raskt, el. vinduer som aldri er helt knall og sikker mye mer. Du får heller ikke common rail innsprut, så det er en god gammeldags rakle-diesel. Grusom lyd, det høres ut som du har sluppet en neve bolter i blenderen.

Jeg drister meg til å foreslå noe sånt i stedet: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42200548

Komfortable biler, jeg hadde generasjonen før den i 4 år, som bruksbil. Jeg kjørte over 50.000 med den, og var gjennom to-EU kontroller. Kostet på den nye bremser og litt annet plukk til totalt 5-6000 da jeg kjøpte den, og måtte ut med svimlende 80 kr i deler sist før jeg fikk den godkjent, byttet et eksosklammer og ei pære.

For ordens skyld; Jeg er uenig med Indiska, BMW er helt topp å skru på, etter å ha eid E36 M3 og 2002 turbo, hvor sistnevntte har vært i molekyler, har jeg ikke vært borti triveligere biler å skru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med Indiska, BMW er helt topp å skru på

Tja... det spørs vel hva jobben er. Høy faktor av plastdeksler og krinker og kroker som er umulige å komme til uten å demontere halve bilen. Jeg vil tippe at f.eks en Toyota gjennomsnittlig er lettere å skru på.

Delene er dyrere og mer sollide, men monteringene er også mer komplekse og selv de minste ting kan bli en drittjobb. Jeg skulle skifte en sprukket ekspansjonstank, da måtte hele radioator med slanger ut, vifte, en haug med plastdeksler, osv. En kamerat med Mazda hadde ca 1 skrue så kunne tanken trekkes ut. Føler det er BMW i et nøtteskall.

Har en Audi A4 2005 modell ... :) love it!! :) Forrige var en bmw 520, grøss, drittbil, alt galt på den...

Syns det blir for dumt å kalle en bestemt modell for "drittbil" fordi du var uheldig eller eventuelt kjørte den i senk. BMW 5-serie er kjøremaskiner som kan gå i evigheter hvis du steller godt med de. Fantastisk komfort og kjøreegenskaper.

Til trådstarter: folk har alltid forskjellige erfaringer med forskjellige biler, ikke se deg blind på meldinger som ovenfor. Når det gjelder Audien i annonsen syns jeg den virker en smule overpriset...? 46 500 for en 99-modell med kun 1,9? Hvis ikke det er veldig viktig for deg med kule felger og senkefjærer, gå for en mer standard utgave. Folk har en tendens til å tro at verdien på bilen stiger når alt av dill dall og små kosmetiske forandringer gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa vel ikke at alle var det? sa at min var en drittbil.. forøvrig pappa sin også, som var akkurat samme modell :) Men folk er forskjellige. Noen forguder BMW, andre hater dem.. :) sånn er det jo bare :) og så har det jo litt med hvordan bilen har blitt behandlet før man får den, og om den kan være en mandagsbil der alt bare går til helvete.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi kan å lage girkasser de. 01E av ymse slag er noe av de mest holdbare kassene som noen gang er laget.

Regner med du snakker om tiptronic kassene til audi, som de brukte fra 97-2004 ish? Var mye problemer med NOEN modeller der ja. Mest på grunn av brukerfeil/feil info fra fabrikk, da folk aldri, eller alt for sjelden tok olje og filterservice på kassene.

Men tilogmed noen modeller av tiptronic kassene fra den tidsperioden er meget sterke og holdbare. Bare se på kassene som sto i A8 w12, eller de med 4.2 osv. Jeg eide selv en 2000 A6 2.7 Biturbo med over 500nm, og 300+ hk. Dette var over 100nm over grensa som fabrikken har satt for hva den skal tåle. Jeg bytta filter å olje 1 gang i året på den. Ingen issues what so ever.

Det er amerikanere som kjører steg 3+ på disse kassene i lang tid. Altså 450hk +, og grisekjører de.

Audi etter 2005 er meget bra biler. Så å si 2000 modeller og oppover er dårlig er bare fjollete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa vel ikke at alle var det? sa at min var en drittbil.. forøvrig pappa sin også, som var akkurat samme modell :) Men folk er forskjellige. Noen forguder BMW, andre hater dem.. :) sånn er det jo bare :) og så har det jo litt med hvordan bilen har blitt behandlet før man får den, og om den kan være en mandagsbil der alt bare går til helvete.. :)

Hvis du hater BMW fordi du hadde en BMW med problemer, tilsier vel det at man ikke trenger ta meningen din spesielt seriøst. Du sier at behandling av bilen har "litt" å si? Hva har mest å si da? Hvis du ikke tar vare på bilen har det strengt tatt ingenting å si hvilket merke det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, jeg har ikke sagt jeg hater bmw. Kan du å lese? jeg skrev NOEN, ikke at jeg gjorde det. Hadde jeg hatet bmw hadde jeg aldri kjøpt en. :) Og du vrir jo på alt jeg sier. Er jo nettopp det jeg skriver, at det har med hvordan bilen er vedlikeholdt, men den kan nå ha dårlig kvalitet og ruste selv om den er velholdt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, jeg har ikke sagt jeg hater bmw. Kan du å lese? jeg skrev NOEN, ikke at jeg gjorde det. Hadde jeg hatet bmw hadde jeg aldri kjøpt en. :) Og du vrir jo på alt jeg sier. Er jo nettopp det jeg skriver, at det har med hvordan bilen er vedlikeholdt, men den kan nå ha dårlig kvalitet og ruste selv om den er velholdt også.

Jeg kan lese, ja. Kan du?

Har ikke sagt du hater BMW... svarer bare på "noen hater BMW"-utsagnet ditt. Men du er likevel en av de som presterer å gi folk inntrykk av at "bmw 520" er en drittbil fordi du hadde et forfallent eksemplar. Slike innlegg gjør det vanskelig for folk å finne troverdig info når de skal kjøpe bil.

Du sa "har jo litt med vedlikehold å gjøre", tror du ikke forstod sarkasmen min - vedlikehold er alt! Du snakker om rust nå, men jeg tror ikke det var rust som fikk deg til å si at "alt var galt" med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke krangle. Rust har så klart noe med vedlikehold å gjøre. Min var ikke spesielt rusten nei, men alt annet gikk til helvete på den. Akkurat samme modell har pappa og den hadde akkurat samme feila, da kan man ikke skylde på vedlikeholdet, men at det var typiske feil for den modellen. Men jeg vil tro de nyere bmwene er bedre, jeg var veldig i tvil da jeg skulle ha ny bil. prøvde både Audi og Bmw, og det ble Audien kun fordi den hadde bedre garantier og større bagasjerom, hehe :) Jeg tror man må kjøpe en bil man liker, som man syns har god kjørekomfort og som får deg til å smile :) Bil er stort sett tapsprosjekt og service og vedlikehold må man beregne på den uansett merke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Troverdig eller ei, ALLE biler har feil/mangler/problemer. Men det er ikke sagt at 100% av modellene har det.

Man må gjerne se offisielle tester av bilene. Da disse avdekker mye. Samt å se at noen på et forum skriver at girkasse er dritt mens noen sier de er meget driftsikker. Hvem skal du stole på? Ta alt med en klype salt, forhør deg med eventuelle forhandlere/sakkyndige etc.

Men det er ikke til å legge skjul på:

Vedlikehold og bruk fra tidligere eiere har MYE å si - Ungdomskjørt= rævkjært?

Personlig hvis jeg skal se etter bruktbil, så ser jeg på:

Antall km(Ikke over 150 000km etter min mening)

Tidligere eiere (dermed bruk og vedlikehold)

Offisielle tester fra diverse nettsteder/årsrapporter etc!

+ det kan være lurt å se generelle råd når det gjelder modellens motor/girkasse etc. Enkelte motorer har gjerne feil som mercedes(Husker ikke modell, men mener s-klasse fra 1998-2000 ca) må f.eks ofte skiftest rundt 120 000km etc...

For øvrig ville jeg fått med meg en kompis med mye kunnskap om biler generelt og gjerne modellen slik at han/hun kan se på bilene før kjøpet. Det vil si: høre på motor,sjekke for rust, girkasse, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nitram Hvorfor ikke over 150.000? En 80-90talls Volvo eller Mercedes er jo såvidt innkjørt etter 150.000. Man bør heller være obs på servicehefte og at bilen er fulgt opp. Det er ikke noe i veien med en godt vedlikeholdt bil som har kjørt 200k+ km. Vet av en som hadde en Toyota Camry som taxi, den hadde gått over 500.000km, relativt problemfritt.

Enkelte biler er mye værre enn andre. VAG fra +- 2000 og oppover til 05. Fransk generelt er stort sett herk. Ville gått for Volvo, Saab eller en trygg japaner (avensis, corolla, impreza...), eventuelt en BMW 3-serie E46. Veldig enkle biler og er faktisk meget driftsikker. Feks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42964489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Nitram Hvorfor ikke over 150.000? En 80-90talls Volvo eller Mercedes er jo såvidt innkjørt etter 150.000. Man bør heller være obs på servicehefte og at bilen er fulgt opp. Det er ikke noe i veien med en godt vedlikeholdt bil som har kjørt 200k+ km. Vet av en som hadde en Toyota Camry som taxi, den hadde gått over 500.000km, relativt problemfritt.

Enkelte biler er mye værre enn andre. VAG fra +- 2000 og oppover til 05. Fransk generelt er stort sett herk. Ville gått for Volvo, Saab eller en trygg japaner (avensis, corolla, impreza...), eventuelt en BMW 3-serie E46. Veldig enkle biler og er faktisk meget driftsikker. Feks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42964489

Det er godt mulig man kan gå langt over. Har jo flere biler som går over 1mill med god bruk! Så det er nok ikke det.

Har nok noe med at jeg "alltid" har fått inn fra faren min som har drevet en del med bruktbilsalg etc at gå helst under 150 000km, da har man mulighet for å selge lettere videre etc senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig man kan gå langt over. Har jo flere biler som går over 1mill med god bruk! Så det er nok ikke det.

Har nok noe med at jeg "alltid" har fått inn fra faren min som har drevet en del med bruktbilsalg etc at gå helst under 150 000km, da har man mulighet for å selge lettere videre etc senere!

Absolutt et godt poeng med vidresalg. Lav km er alltid attraktivt. Det var derfor jeg la noen ekstra kroner i potten for å få en ekstremt strøken 04-modell som hadde gått kun 68.000 km. Noe som forøvrig er ekstremt sjelden når det gjelder slike 3-serier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall km(Ikke over 150 000km etter min mening)

Ser man etter en gammel bruktbil med begrenset budsjett, ikke fokuser for mye på km. Vedlikeholdet har mye mer å si, når km-telleren runder 200 000 er ofte de fleste slitasjedelene skiftet, og har bilen vært gjennom servicene kan det være mye bil igjen!

Jeg gidder ikke krangle. Rust har så klart noe med vedlikehold å gjøre. Min var ikke spesielt rusten nei, men alt annet gikk til helvete på den. Akkurat samme modell har pappa og den hadde akkurat samme feila, da kan man ikke skylde på vedlikeholdet, men at det var typiske feil for den modellen. Men jeg vil tro de nyere bmwene er bedre, jeg var veldig i tvil da jeg skulle ha ny bil. prøvde både Audi og Bmw, og det ble Audien kun fordi den hadde bedre garantier og større bagasjerom, hehe :) Jeg tror man må kjøpe en bil man liker, som man syns har god kjørekomfort og som får deg til å smile :) Bil er stort sett tapsprosjekt og service og vedlikehold må man beregne på den uansett merke!

Rust har mye med design å gjøre - enkelte biler er så og si rustfrie, mens enkelte modeller ruster på nøyaktig de samme stedene nesten uansett vedlikehold.

Andre feil er ofte knyttet til vedlikehold på eldre biler. Er ikke klar over noen "typiske feil" på noen 5-serie som kun skjer på den modellen. Vil gjerne vite hva som var feil med bilen(e) som ikke er relatert til vedlikehold hos dere? Hva gikk i stykker? Hvilken generasjon var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde flere mangler sist jeg sjekka, er en stund siden men husker ikke alt, men det som utmerka seg på begge bilene som verkstedet ikke fant ut hva var , er at det ristet i hele bilen når man bremset. Ufattelig kjedelig... og ja vi hadde bytta bremseskiver, dekk, og det meste, men det ristet likevel :p Jeg bare ga bort bilen til pappa istedet for å prøve å eu-godkjenne den på nytt. gammal horg , 96 modell!! derfor litt nyere denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde flere mangler sist jeg sjekka, er en stund siden men husker ikke alt, men det som utmerka seg på begge bilene som verkstedet ikke fant ut hva var , er at det ristet i hele bilen når man bremset. Ufattelig kjedelig... og ja vi hadde bytta bremseskiver, dekk, og det meste, men det ristet likevel :p Jeg bare ga bort bilen til pappa istedet for å prøve å eu-godkjenne den på nytt. gammal horg , 96 modell!! derfor litt nyere denne gangen :)

Bremseanlegg er da stort sett bagatellmessig... er du flink til å gå over klosser etc og følger servicer unngår du sånt. Kunne nok vært casterstaget på din. Og hør her, at to(!) biler har hatt samme feil betyr da slettes ikke at dette er noe designfeil av BMW som går igjen på ALLE biler. Så vidt jeg vet er det ingen spesielle feil som går igjen på 5-serien. Går man jevnlig over bilen og følger servicer kan den fint gå 500 000+ km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er nå ingen bilmekaniker, men når merkeverkstedet ikke finner ut av det så... :) Jeg hadde bare bilen et halvår, så det er nok ikke mitt vedlikehold som er problemet! :) Selger du bmw eller veldig bmw entusiast, siden du virker til å ta dette nesten personlig? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...