Gå til innhold

Pollenallergi og trøtthet, hvordan unngå dette?


Gjest noen123

Anbefalte innlegg

Gjest noen123

Nå i pollensesongen sliter jeg, som mange andre med pollenallergi. I mitt tilfelle gjelder dette svak bjørkepollen og medium/kraftig gresspollen. :cry:

Anyhow, sliter med at jeg er forferdelig trøtt, spesielt i gresspollensesongen! Vet allerede det at pollenallergi kan gjøre at man blir slappere/trøttere, i tillegg til at Zyrtec gjør en litt mer døsig. Dette gjør at jeg blir veldig lite effektiv og har generelt liiiiite treningslyst (n)

Hvordan kan jeg unngå dette?? har enda ikke vært til legen ettersom jeg er på jobb for tiden og er ikke hjemme før om en knapp uke, så da spør jeg her i mellomtiden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å bytt medisin. Ta en prat med fastlegen din, og legg frem problemet. Har byttet selv for en tid tilbake, men da pga at jeg synes den medisinen jeg brukte ikke funket godt nok. Bruker nå noe som heter Telfast. Kan ikke si at jeg kan merke noe slapphet i sammenheng med det medikamentet. Iallefall verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123
Prøv å bytt medisin. Ta en prat med fastlegen din, og legg frem problemet. Har byttet selv for en tid tilbake, men da pga at jeg synes den medisinen jeg brukte ikke funket godt nok. Bruker nå noe som heter Telfast. Kan ikke si at jeg kan merke noe slapphet i sammenheng med det medikamentet. Iallefall verdt et forsøk :)

Skal ta å ringe legen i morra å bestille en time til jeg kommer hjem!

Reseptbelagt medisin er vel mye rimeligere enn å drive å kjøpe Zyrtec og slikt på butikken? har levd på de i år ettersom resepten jeg hadde har gått ut :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter helt forslaget om å bytte til Telfast! Jeg fikk beskjed fra legen om at det var samme virkestoff og at det ikke ville hjelpe - men det var av stor betydning for min hverdag! (STOR!) Etterhvert begynte jeg også å ta allergimedisinen på kvelden før jeg la meg, istedenfor å ta det om morgenen; og effekten ble enda bedre i forhold til det å slippe å være medisin-trøtt på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler også Telfast. Tidligere i år når jeg kjente symptomene komme, stakk jeg til legen og fikk blå resept på både Telfast (giga pakning, har sikkert i flere år), og kortison nesespray. I tillegg har jeg kutta ut melk, noe jeg var storforbruker av før.

Har vært omtrent helt symptomfri etter det. Jeg har også hatt sommerjobb i Posten i år, så det er helt fenomenalt at jeg kan oppleve sommeren uten rennende nese og røde øyne..

Har til info vært plaget med pollen hele livet, og tidligere brukt Zyrtec uten særlig effekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Telfast og er veldig fornøyd etter å ha stått fast på flere typer før det, men effekten kan variere fra person til person. Det går an å kjøpe en liten pakke på apoteket dersom du vil prøve før du drar til legen.

I perioder med mye pollen blir jeg veldig trøtt, og må bruke tablettene morgen og kveld for å ha sjans til å fungere. Alle allergitabletter kan gi trøtthet, men jeg blir trøttere av pollenallergien enn av tablettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123
Jeg slet med pollenallergi før jeg la om til et lchf kosthold, nå er jeg symptomfri på 2 året(y)

LCHF frister absolutt ikke for min del, jeg må ha karbohydrater for å fungere noenlunde ihverdagen + karbo smaker godt :p Men det skal sies at jeg har kutta alt av hveteprodukter ettersom jeg har fått påvist hveteintoleranse, dette hjalp myye :)

Støtter helt forslaget om å bytte til Telfast! Jeg fikk beskjed fra legen om at det var samme virkestoff og at det ikke ville hjelpe - men det var av stor betydning for min hverdag! (STOR!) Etterhvert begynte jeg også å ta allergimedisinen på kvelden før jeg la meg, istedenfor å ta det om morgenen; og effekten ble enda bedre i forhold til det å slippe å være medisin-trøtt på dagtid.

Det var kanskje ikke så dumt å ta medisinen på kveldstid! Har aldri tenkt på dette, skal definitivt prøves ut framover til jeg får komt meg på legen. :)

Anbefaler også Telfast. Tidligere i år når jeg kjente symptomene komme, stakk jeg til legen og fikk blå resept på både Telfast (giga pakning, har sikkert i flere år), og kortison nesespray. I tillegg har jeg kutta ut melk, noe jeg var storforbruker av før.

Har vært omtrent helt symptomfri etter det. Jeg har også hatt sommerjobb i Posten i år, så det er helt fenomenalt at jeg kan oppleve sommeren uten rennende nese og røde øyne..

Har til info vært plaget med pollen hele livet, og tidligere brukt Zyrtec uten særlig effekt..

Kortison nesespray, er det så lurt da? Er det ikke slik at kortison etterhvert vil ha en avtakende effekt som gjør at man bare må ha mer og mer for å ha noe nytte av det? Det vil ihvertfall jeg unngå :p

Det å være like velfungerende i sommersesongen som på høst/vinter/tidlig vår høres ihvertfall helt himmelsk ut.. Elsker sommern, sett bort ifra den helvetes allergien :mad:

Jeg bruker også Telfast og er veldig fornøyd etter å ha stått fast på flere typer før det, men effekten kan variere fra person til person. Det går an å kjøpe en liten pakke på apoteket dersom du vil prøve før du drar til legen.

I perioder med mye pollen blir jeg veldig trøtt, og må bruke tablettene morgen og kveld for å ha sjans til å fungere. Alle allergitabletter kan gi trøtthet, men jeg blir trøttere av pollenallergien enn av tablettene.

Kan kanskje ta å prøve å kjøpe en liten pakke før jeg kommer meg hjem, dersom jeg får mulighet til å stikke innom et apotek. Har heldigvis ikke så kraftig allergi at det ikke er nok med medisin mer enn en gang om dagen, men den ene tabletten er tydeligvis nok til å gjøre meg helt ødelagt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med pollenallergi før jeg la om til et lchf kosthold, nå er jeg symptomfri på 2 året(y)
Dette skyldes trolig at du har hatt en form for kryssallergi, hvor allergenene (proteinene) ligner på hverandre og mange reagerer i tillegg til pollen å reagere på enkelte matvarer.

For øvrig kan man blant annet koke enkelte matvarer slik at allergenene blir ødelagt, hermetisert syltetøy er et eksempel på dette. Så her har du nok eliminert mange av de matvarene som kan ha bidratt til allergien din. Bare velger å nevne dette i tilfelle noen skulle lese og legge litt for mye i forhold til et LCHF-kosthold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerius, står jeg på og det funker fjell så lenge jeg husker å ta di:) Ellers ta hensyn til dagsform.

Vurdere å trene inn istedet for ute, unngå henge klær på tørk ut, ikke luft midt på dagen, bruk solbriller, skylle øyne og nese flere ganger daglig, vask håret før du går og legger deg på kvelden. vær ops på husdyr, pollenet setter seg i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd alt av medisiner, men blir trøtt som faen. Eneste som får fart på sakene er kortison (injeksjonene not so much, men tabletter), men det er jo IKKE bra (jeg fikk det pga det var så ille at jeg var innlagt på isolat nesten hele pollensesongen et år). Nå får jeg injeksjon ca 2-4 ganger pr sesong, og da er det ikke alltid jeg trenger tablett. I år gjør jeg da. :p Meeen jeg pleier å sove "middag" hver dag, også drikker jeg litt energidrikk og prøver å være så mye som mulig i lys for å "vekke" meg, spise energirik mat osv :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

Begynte å ta tablettene om kvelden nå, så får jeg se om det gir noen bedring. Har også fått bestilt en legetime, så spørs det hva legen sier. Kan legen få testa om man har kryssallergi også, eller er det noe man må finne ut av selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe er også supert :) Påvirker noen av de samme banene i hjernen som blir sløvet av pollen. Jeg tar som regel en dobbel dose kaffe på morgenen for å tvinge hodet til å fungere litt. I tillegg til allergimedisiner og nesespray selvfølgelig. Jeg påstår ikke at kaffe kurerer allergi, men for meg bidrar det til å holde meg i gang! I tillegg vil jeg anbefale saltvannsnesespray som du skyller nesa med 2-3 ganger om dagen, vaske sengetøyet oftere, ikke ha vinduet på soverommet åpent på dagen, vaske håret oftere, kanskje erstatte et par treningsøkter med svømmeøkter, lukke vinduer hvis du hører noen klipper plenen.. Men viktigst er nok å finne allergitabletter som passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å finne allergitabeletter som funker som dem skal, og unngår at man blir trøtt. Ofte er det begge deler, eller ingenting. Det jeg gjør om sommeren er å prøve å sove en time ekstra per natt - det fungerer veldig godt for meg. Litt Captain Obvious tips, men det enkle er ofte det beste :p!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen123

Prøver å unngå å være avhengig av koffein for å fungere greit i hverdagen, så prøver å ikke drikke alt for masse kaffe :p

Antall timer søvn er nok ikke problemet, tvert imot :whistle:

Har forresten gått over fra Zyrtec til Telfast i 5 dager nå, i tillegg til at jeg tar tablettene om kvelden før jeg legger meg. Hittil ser det superlovende ut!! :D Har mye bedre energinivå gjennom dagene nå og kjenner ingen plager :)

Skal på legen en tur 6. aug og se om jeg får skrevet ut en resept, så slipper jeg så store kostnader vedrørende allergien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...