Gå til innhold

Flikkflakk og bakover


Tina360

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt lyst til å gjøre bakover salto og flink-flakk... Meeeeen så er jeg en pingle, og tørr ikke.

Har noen spm:

- hva er konsekvensen av å ikke klare det, som regel...

- er det lurest å prøve ut i vannet eller på trampoline først?

- noe spesielt jeg må vite før jeg prøver? Kan ingenting...

;)

Håper noen kan svare! ;) ikke akkurat styrke teknikk, men noe teknikk og styrke er med i bildet ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste som skjer er at du lander på nakken. Been there done that. Men det skjer som regel kun når man trekker seg midt i øvelsen. Anbefaler deg å finne deg ei skumgrup (de fleste turnklubber har dette) for å teste i først. Vann kan være ganske vondt å lande galt i, og i hvert fall trampoline. Og finn deg noen som kan sikre deg underveis i løftet så dør du i hvert fall ikke. Riktig nok noe lettere å klare det på ei trampoline, men på en annen side kan konsekvensene bli større om du lander helt feil. Skumgrop >> vann > trampoline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flikk-flakk trener du ved å først stå rolig og gå langsomt ned i bro mens du tar deg for med hendene. Her får du en følelse for selve bevegelsen i trygge former. Når dette er helt uproblematisk legger du gradvis til fart, altså går raskere ned i broen. Til slutt vil farten føre til at du nesten går rundt med bena også. Når dette inntreffer så spark fra med bena, og du er rundt. Trygg på dette og du kan legge til fart i innsteget, dvs. fart før du går bakover i broen. Hva salto angår, det avgjørende dersom spenst og bevegelse ligger inne, er rett og slett guts. De fortoner seg skremmende å gå bakover, og man blir usikker og trekker seg i siste liten. Jeg ville gått for flikk-flakk først, da bevegelsen er mye av den samme samt at du venner deg til å gå bakover. Problemet med salto er også liten sikring og vanskelig å gjøre gradvis, men jeg ville gått på stupebrett(1m) og gjort en del trening der - i verste fall blir det magaplask fra 1 m - alle tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her får du noen gode ord fra en som har turnet i 8 år :)

Flikkflakk:

Flikkflakk er noe jeg anbefaler deg å lære deg før du lærer deg baklengs. Flikkflakk er ment som et mellom moment for å få fart til dine avsluttende momenter.. f.esk araber-flikkflakk-baklengs m/halv vending.

Flikkflakk forklart i teknikk:

1.Armene skal svinges ned-bak samtidig som du "setter deg på en stol". Poenget med stolen er at den skal tippe bakover, slik at du må sette deg i et fall.

2. Kraftig armsving samtidig som kne og hofteledd strekkes.

3. Tyngepunktet skal være bakpå. Det betyr at tyngepunktet flyttes fra midt i foten, til bak føttene.

4. Hodets stilling skal være lik som armene. Hodet skal ikke bøyes for å se bakken bak for tidlig, og du skal fiksere nakken og krumme øvre del av brystet. Når jeg lærer dette til mine elever, sier jeg "blikket skal følge hendene"

5. Nå er du sånn teknisk "halvveis" i en flikk flakk, og det er da hendene møter overflaten. Da er det viktig at du har bra holdning i skuldre, så du ikke bare knekker sammen.

6. hendene skal være på linje når de lander.

Det er "enkelt" forklarte en flikk flakk. Men en flikk flakk krever god del styrke og teknikk. Det er noe folk sliter med å lære, jeg selv har store problemer med flikk flakk. Anbefaler deg å ta en titt på youtube, de har masse gode videoer om teknikk osv :)

Baklengssalto:

Her har du en fin guide, fordi det er vanskelig å forklare uten bilder:

Tricks Tutorials.com

Men flikk flakk er noe du må trene på med folk som kan det, baklengs kan du øve på i svømmehallen. En baklengssalto på trampoline er ikke det samme som på bakken, de som sier det lyver :)

Har treningskurs/sikringskurs i alle former og fasonger for turning, så er det noe du lurer på ta kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen ;)

Må bare innrømme at jeg rett og slett ikke tørr... Er for pinglete, særlig siden ryggen krangler om dagen. Ti år for gammel og mangler LITT spenst og ureddhet... Eller guts, kalles vel det;) men det er fortsatt en av drømmene mine å få til, så må finne på en lur måte. ;) kan jo kanskje se om jeg klarer å lure meg inn på et turnbesøk i nærheten... :whistle: synd jeg ikke kjenner noen innenfor :/

Er det noen som vet om det holdes helgekurs i turn, eller liknende utøverkurs? ;) holder til i Vestfold. Det er vanlig å ha slike kurs i drill, så det er jo lov til å håpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

øve på trampoline er ganske safe. då kan du byrje med å hoppe opp, lande på ryggen og så hive deg rundt når du sprett opp igjen. etterkvart vil du verte vant med følinga av å gå rundt bakover. så kan du gå over til å hoppe rundt og lande på knea og hendene. når du mestrar backflip på trampoline kan du gå over til å øve på tjukkas. stå på fast underlag som er like høgt eller høgare enn tjukkasen, så er det berre å satse, for ein kan jo omtrent ikkje skade seg på tjukkas. og når tida er komen for å prøve det på bakken eller matte. man the fuck up and go for it (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke trampoline faktisk når du skal øve, fordi da legger du inn en uvane og en teknikk som ikke har en dritt med baklengs å gjøre, har 100 eksempler på unger som starter med turn som kan baklengs på trampoline, og ut i vann, men når det kommer til å gjøre det på bakken, evnt fra en kasse, så har de nubb sjans, fordi ikke har lært å bruke kroppen riktig, og teknikken er "trampoline" teknikk som vi kaller det, og da er det bare å kaste seg rundt, ikke bruke hofta til å produsere kraft.

Men, hjernen din sier at alt som går bakover er farlig. Det er faktisk mer farlig å ta en framlengssalto enn baklengs. Unger som er under 13 år i turn har ikke lov til å kjøre dobbel framlengs på trampett, dette er fordi momentet anses farlig, fordi de kan overrotere og kjøre trynet i underlaget, derfor laget de en regel at du skal kjøre dobbelframlengs m/ halv vending(noe som er utrolig mye vanskligere) men nok om det ^^

Du må bare finne deg en litt sterk kar/nabo/bror/kjæreste/venn som kan evnt holde deg og slenge deg rundt. Ha en tjukkas/madrass/liggeunderlag noe som er mykt under deg, og få han til å hjelpe deg, men du kan øve først i vann, så du fjerner frykten av å gå bakover. Frykten sitter der fordi du ikke ser hvor du skal lande, før du er halvveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for at dere har tatt dere tid for å svare og for råd og tips! :happy:

Jeg har ringt til turngruppa i nærområdet og hørt om de har noen tilbud. De har en "konkurransetropp", men tror ikke de driver spesielt høyt... De er i alderen 13-18 år, mye ungt... Men jeg er ikke der for å få nye venner, og er forsåvidt vant med dette fra drillen også.

Jeg vet ikke helt hva det blir til, det måtte bli opp til instruktøren. Jeg er ikke interessert i å skulle binde meg til trening fast to ganger i uka + å skulle delta på konkurranser og oppvisninger... :p men det hadde vært fint å kunne delta på noen treninger og lært litt teknikk og få et innsyn i hvordan de trener! :) spennende! :)

Så da er det bare å finne fram litt tålmodighet, for jeg får ikke noe svar før tidligst neste mandag.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Mange av de større byene har type studentgrupper som turner. TSI turn i Tromsø, NTNUI turn i Trondheim etc. Se om du ikke finner noe sånt som du kan slenge deg med på. Så slipper du å trene med konkurransetroppen med 14 åringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Vestfold, og nesten sikker på at det ikke er noe særlig i nærheten. :/ bare håndball og andre ballidretter samt klatring.

Og like greit at det er lavt nivå, begynner jo på bånn selv, og da er jeg minst mulig i veien ;)

Å trene med fjortiser står ikke høyest på lista. Men så skal jeg trene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...