Gå til innhold

Smerter i korsrygg


marenwr

Anbefalte innlegg

Etter over 3 mnd med smerter i korsrygg/bekken, begynner jeg å bli rimelig lei.

Ingen kan gi meg noe godt svar på hva jeg bør gjøre.

Lege sier, ikke tren noe som helst.

Fysio og kiro sier hold deg rolig, gå tur i skogen.

Har nå vært rolig og ikke gjort noe annet enn å gå turer i 1 mnd. Rimelig kjedelig.

Mulig overbelastning i korsryggen etter at jeg begynte å trene styrke, ble meget ivrig og gikk for fort frem...

Kanskje for dårlig utgangspunkt når det gjelder styrke i rygg/mage, core.

Er det noen som har hatt disse smertene ?

What to do?!

Hjælp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har nylig begynt å trene styrke, har du fått noen til å ta en titt på teknikken din?

Ja, hatt flere å sett på teknikk.

Mulig det har vært teknikken som har vært dårlig likevel.

Vet ikke helt hva jeg bør gjøre for å bli kvitt smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hatt flere å sett på teknikk.

Mulig det har vært teknikken som har vært dårlig likevel.

Vet ikke helt hva jeg bør gjøre for å bli kvitt smertene.

Det høres jo veldig merkelig ut at hverken lege eller fysio\kiro ikke kan fortelle deg hva det er da? Har du ikke fått noe diagnose eller noen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo veldig merkelig ut at hverken lege eller fysio\kiro ikke kan fortelle deg hva det er da? Har du ikke fått noe diagnose eller noen ting?

Alle sier det mest sannsynelig det er musklene, evt overbelasning. Men nå har jeg gått i over 3 mnd med denne smerten og ingen har noe tips på hva jeg kan gjøre utenom å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier det mest sannsynelig det er musklene, evt overbelasning. Men nå har jeg gått i over 3 mnd med denne smerten og ingen har noe tips på hva jeg kan gjøre utenom å gå.

Dumt da... Nei, hvis ikke de kan komme opp med noe så vet jeg ikke... Får bare ønske deg lykke til og håper du får det bedre snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre så kjenner jeg godt til disse smertene....

Det som faktisk har hjulpet meg best er slyngetrening, samt masse turgåing. Jeg har blitt sterkt oppfordret fra lege, fysioterapaut til å holde meg i fysisk aktivitet, eneste som jeg skal være forsiktig med er å overdrive løping på tredemølle. Jeg fikk et tilpasset treningssprogram i slynge av fysioteraputen som jeg fulgte fra slutten av mars og fram til slutten av juni. Noe som har fungert kjempebra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så kjenner jeg godt til disse smertene....

Det som faktisk har hjulpet meg best er slyngetrening, samt masse turgåing. Jeg har blitt sterkt oppfordret fra lege, fysioterapaut til å holde meg i fysisk aktivitet, eneste som jeg skal være forsiktig med er å overdrive løping på tredemølle. Jeg fikk et tilpasset treningssprogram i slynge av fysioteraputen som jeg fulgte fra slutten av mars og fram til slutten av juni. Noe som har fungert kjempebra:)

takk for svar :)

Slyngetrening har jeg ikke prøvd, men det skal jeg teste ut. Skal snakke med en fysio om program :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har problemer med korsryggen. Jeg har trent på meg en skade jeg brukte lang til på å finne ut av hva var. Var hos fysio, kiro og lege uten å finne ut av det. Jeg måtte gå til lege å be om henvisning til røntgen. Viste seg at jeg hadde 3 prolaps og 8mm utglidning av den ene virvelen.

Det trenger jo ikke være så ille, men om det vedvarer kan jo røntgen være en idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har problemer med korsryggen. Jeg har trent på meg en skade jeg brukte lang til på å finne ut av hva var. Var hos fysio, kiro og lege uten å finne ut av det. Jeg måtte gå til lege å be om henvisning til røntgen. Viste seg at jeg hadde 3 prolaps og 8mm utglidning av den ene virvelen.

Det trenger jo ikke være så ille, men om det vedvarer kan jo røntgen være en idé.

Såpass ja ! Hørtes ikke godt ut nei.

Har fått røntgen, det så helt fint ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv hatt problemer med korsryggen.

Jeg vil anbefale at du tøyer sete og hofteleddsbøyere for å unngå feilstilling i bekkenet som igjen kan føre til smerter i ryggen (se link). I tilegg vil jeg anbefale at du sørger for sterke magemuskler (trekk inn bekkenet når du står planken)!

http://www.afpt.no/8_filelib/01_account_folders/3/02_publish/01_post/799/03_content/799_83090.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Vanlig røntgen bilde ja :)

Legen ville ikke sende meg på MR, for hun trodde det kom til å gå over...

Anbefaler at du får deg en MR jeg ... Kan løse utrolig mye bare ved å se på en MR. Kan sitte i nerver etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sier det mest sannsynelig det er musklene, evt overbelasning. Men nå har jeg gått i over 3 mnd med denne smerten og ingen har noe tips på hva jeg kan gjøre utenom å gå.

Tre uker med rene muskulære smerter i en korsrygg synes jeg er en litt tynn forklaring. Når smertene vedvarer såpass lenge er det alltid en årsak til problemene, og den løses ikke ved å bare gå turer. En aktiv rehabilitering er stort sett det som skal til, men den må rette seg mot nettopp din rygg og hva som er galt med den, så akkurat hva som hjelper for deg kan jeg dessverre ikke svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt problemer med korsryggen.

Jeg vil anbefale at du tøyer sete og hofteleddsbøyere for å unngå feilstilling i bekkenet som igjen kan føre til smerter i ryggen (se link). I tilegg vil jeg anbefale at du sørger for sterke magemuskler (trekk inn bekkenet når du står planken)!

http://www.afpt.no/8_filelib/01_account_folders/3/02_publish/01_post/799/03_content/799_83090.jpg

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre uker med rene muskulære smerter i en korsrygg synes jeg er en litt tynn forklaring. Når smertene vedvarer såpass lenge er det alltid en årsak til problemene, og den løses ikke ved å bare gå turer. En aktiv rehabilitering er stort sett det som skal til, men den må rette seg mot nettopp din rygg og hva som er galt med den, så akkurat hva som hjelper for deg kan jeg dessverre ikke svare på :)

Ja, det er ikke enkelt å vite hva det er..

Vet ikke helt hvem jeg skal høre med om behandling, men skal snakke med fysion min igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter over 3 mnd med smerter i korsrygg/bekken, begynner jeg å bli rimelig lei.

Ingen kan gi meg noe godt svar på hva jeg bør gjøre.

Lege sier, ikke tren noe som helst.

Fysio og kiro sier hold deg rolig, gå tur i skogen.

Har nå vært rolig og ikke gjort noe annet enn å gå turer i 1 mnd. Rimelig kjedelig.

Mulig overbelastning i korsryggen etter at jeg begynte å trene styrke, ble meget ivrig og gikk for fort frem...

Kanskje for dårlig utgangspunkt når det gjelder styrke i rygg/mage, core.

Er det noen som har hatt disse smertene ?

What to do?!

Hjælp

Det finnes ett gammelt indianer-ordtak som sier at: "Er man syk - går man til legen. Har man vondt - går man til kiropraktoren". Ok, så er det kanskje ikke ett indianer-ordtak, men jevnt over er legen den siste du skal høre på når du har vondt i ryggen :) Det eneste en lege kan gjøre er å få tatt bilder, dope ned og operere - noe som er utelukket med vanlige smerter.

Min personlige erfaring er at kiropraktor og fysioterapeut funker bra. Jeg hadde en prolaps i vinter, og da var jeg hyppig hos kiropraktoren (noe som er jævlig ubehagelig når man har prolaps). Etterhvert som kiropraktoren mente at jeg hadde full funksjonalitet i skjelettet/leddene, og derav ingen grunn til videre behandling skrev hun ut en henvisning til MR. Der fikk jeg bekreftet prolaps. I og med at jeg fremdeles gikk med knekk i overkroppen ble jeg videresendt til fysio. Han gikk i gang med nåler i muskulaturen og etter noen behandlinger slapp det taket.

Mitt tips er at du får deg en MR. Røntgen viser bare skjelettet, mens MR viser "resten". Totalt sett ett mye mer helhetlig bilde i mine øyne. I min verden er det ikke greit å gå rundt å ikke vite hva som er galt, når noe tydeligvis er galt. Krev en MR for å finne ut mest mulig.

I tillegg er jeg enig med andre, få kontroll på teknikken. Når du allerede har en svak/skadet rygg vil dårlig teknikk være ekstra ødeleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...