Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Holder på å slanke meg, har gått ned en god del, men nå har vekta stagnert og har stått stille i snart 2 måneder, har ikke endret på noe siden jeg begynte å slanke meg så jeg skjønner ikke hvorfor. Har ligget på mellom 1100 og 1500 kcal daglig, men vurderer nå å legge meg på 500-800 kcal daglig en periode (eventuelt bare noen uker) for å se om jeg får gang på vektnedgangen igjen, er det farlig å spise så lite kalorier bare for en periode? Hva er eventuelt farlig med det? Er overvektig og trenger å gå ned minst 10-15kg til for å få normalvekt, så har jo en del fett å ta av.

Fortsetter under...

Når du går for lavt i kalorier klarer du ikke lengre å få i deg nok essensielle aminosyrer eller essensielle fettsyrer. I tillegg vil kroppen sette i gang alle forsvarsmekanismer, der den bryter ned muskelmasse og slutter å produsere hormoner du trenger for å senke forbrenningen din. Det blir litt som å slå seg selv i hodet med en padleåre for å kurere hodepine.

Ut fra det du skriver synes jeg absolutt du skal snakke med noen om ditt forhold til mat og kropp. Det du snakker om her er spiseforstyrrelser og langt innenfor grensene til anoreksi.

Først og fremst, det er skadelig for organene dine og kroppen din. Hvis du vil ikke vil at kroppen skal si takk og farvel er det viktig å spise nok slik at kroppen får alt den trenger når man skal ned i vekt. Hvor mye du trenger for at kroppen skal fungere normalt er bestemt ut i fra din BMR. Det finnes mange kalkulatorer på nettet som regner ut dette, men basically tar de utgangspunkt i din alder, høyde og vekt. Da får du et minste inntake av kalorier som man ikke skal gå under.

Du skriver at du ikke har endret på noe siden du begynte å skulle gå ned i vekt. Ettersom du veier mindre, endrer matinntaket ditt seg. En person som startet på 100 kg og veier nå 70 kg må gjøre noen forandringer i forhold til de 30 kg de har mistet. Nå vet jeg ikke noe annet enn det du har skrevet i innlegget ditt så jeg skal ikke uttale meg om aktivitetsnivået ditt, men å gå ned til 500-800 kcal vil ikke være bra for deg. Det vil ikke være bra for noen.

Det som ofte skjer er at folk tror de må spise omtrent ingenting for å kunne klare å gå ned i vekt. Det som skjer etter en periode med for eks 1000 kcal, er at du ikke kommer til å klare å ha overskudd til så veldig mye annet enn å sitte i sofaen. Hvis du etter noen uker klarer det igjen, da. Kroppen trenger mer mat enn det for at hjernen også skal kunne fungere skikkelig.

Så hvis du kunne skrevet litt mer utfyllende om dine treningsvaner, høyde, vekt og alder er det mye lettere å se hva som egentlig er saken her ;)

PS. Du må også huske på at det er en stor påkjenning for kroppen å hele tiden skulle presse seg til det ytterste ved en vektnedgang. Kroppen er ikke laget for å skulle gå ned i vekt hele tiden heller, så ha det i bakhodet også :)

EDIT: Ups, ser det var noen før meg mens jeg skrev ja :p

Tiwas: Likte godt det første avsnittet ditt i svaret over. Men det siste avsnittet må jeg si jeg reagerte på. Altså man trenger ikke å ha spiseforstyrrelser for å vurdere å legge seg på et så lavt kcal-nivå. Det kan likså greit være uskyldig uvitenhet. Vet det av egen erfaring. Dette er et spørsmål som jeg selv godt kunne ha stilt for et par år siden da jeg viste svært mye mindre om kroppens energikrav og forbrenningsmekanismer. Og jeg har aldri hatt noen spiseforstyrrelse.

Annonse

Tiwas: Likte godt det første avsnittet ditt i svaret over. Men det siste avsnittet må jeg si jeg reagerte på. Altså man trenger ikke å ha spiseforstyrrelser for å vurdere å legge seg på et så lavt kcal-nivå. Det kan likså greit være uskyldig uvitenhet. Vet det av egen erfaring. Dette er et spørsmål som jeg selv godt kunne ha stilt for et par år siden da jeg viste svært mye mindre om kroppens energikrav og forbrenningsmekanismer. Og jeg har aldri hatt noen spiseforstyrrelse.

Enig. Spiseforstyrrelser er mer sammensatt enn som så. At man spør om råd fordi man ønsker å vite hva som kan ha skjedd galt under en vektnedgang når man som trådstarter skriver har 10-15 kg for mye vitner om kunnskapssøking, ikke sykdom slik jeg tolker det.

Enig. Spiseforstyrrelser er mer sammensatt enn som så. At man spør om råd fordi man ønsker å vite hva som kan ha skjedd galt under en vektnedgang når man som trådstarter skriver har 10-15 kg for mye vitner om kunnskapssøking, ikke sykdom slik jeg tolker det.

Nei, man trenger ikke å ha det, men man er inne på en farlig vei ved å vurdere så lave kalorier. Derfor anbefaler jeg vedkommende å snakke med noen - det trenger ikke være psykiater, men kanskje en kostholdsveileder?

Refeed-dag? Kunne du forklare? Betyr det kanskje en dag der man spiser akkurat som man vil?

Nja, er vel litt forskjellige retningslinjer, men så veldig mye i kalorioverskudd ville jeg ikke lagt meg. 0-400kcal kanskje, avhengig av underskuddet ditt resten av uka. Kutt ned på protein til 1g pr kg kroppsvekt, kutt ut mye av fettet, og erstatt med herlige karbs :)

Nei, man trenger ikke å ha det, men man er inne på en farlig vei ved å vurdere så lave kalorier. Derfor anbefaler jeg vedkommende å snakke med noen - det trenger ikke være psykiater, men kanskje en kostholdsveileder?

Tror man kommer langt ved å ta nett og forum til hjelp, mange kompetente folk der ute (som bla her). Ville bare svare på innlegget ditt for jeg vet at jeg hadde nok tatt med litt nær av en slik kommentar om dette var mitt spørsmål for to år siden :-)

Hvis alle som søkte hjelp og noensinne har vurdert å gå under 1000 kcal fordi de ikke vet hva de skal gjøre, ikke har nok kunnskap om emnet og det virker som det mest logiske når vekta ikke vil ned, da hadde vi nok alle hatt spiseforstyrrelser.

Skjønner hva du sikter til, men utover det syns jeg du dro litt forhastede slutninger.

Annonse

Tror man kommer langt ved å ta nett og forum til hjelp, mange kompetente folk der ute (som bla her). Ville bare svare på innlegget ditt for jeg vet at jeg hadde nok tatt med litt nær av en slik kommentar om dette var mitt spørsmål for to år siden :)

Skjønner hva du sikter til, men utover det syns jeg du dro litt forhastede slutninger.

Jeg ser og forstår hva dere sier, og jeg er sikkert bare farget av at jeg har møtt mye rart på nett gjennom tidene ;)

Men...første delen av første responsen min var vel omtrent så "on the money" OP kunne be om ;)

Jeg ser og forstår hva dere sier, og jeg er sikkert bare farget av at jeg har møtt mye rart på nett gjennom tidene ;)

Men...første delen av første responsen min var vel omtrent så "on the money" OP kunne be om ;)

Da er vi to ;)

Good (y)

Igjen må jeg reagere på hvordan folk svarer og hva slags forslag folk slenger inne her på tråden. Mange av dere utelukker noen veldig punkter der i blant:

Er det snakk om man eller kvinne?

Hvor gammel er denne personen? Høyde? Vekt?

Trener du? (Isåfall hva? Bare kardio? Styrke?)

Hvor mange ganger i uka trener du og hvor mange minutter/timer?

Hvor lenge har du gått på diet?

Når du sier at vekta har stått stille i 2 månder nå, så høres det ut som du har vært på diet i en lang periode?

Du har mest sannsynlig bare gått fra å spise 3-4k kalorier om dagen, til å plutselig droppe kaloriene drastisk med 1-2k kalorier over noen få uker, i starten vil dette gå veldig bra, så vil det stoppe opp!

Mange gjør den feilen, dropper kalorier fort og hiver på seg endeløs timer med kardio i uken.

Når du svarer på de spørsmålene jeg stilte, så kan jeg komme med noen innspill!

Igjen må jeg reagere på hvordan folk svarer og hva slags forslag folk slenger inne her på tråden. Mange av dere utelukker noen veldig punkter der i blant:

Når du sier at vekta har stått stille i 2 månder nå, så høres det ut som du har vært på diet i en lang periode?

Du har mest sannsynlig bare gått fra å spise 3-4k kalorier om dagen, til å plutselig droppe kaloriene drastisk med 1-2k kalorier over noen få uker, i starten vil dette gå veldig bra, så vil det stoppe opp!

Mange gjør den feilen, dropper kalorier fort og hiver på seg endeløs timer med kardio i uken.

Ja, jeg venter på svar på dette selv på det jeg postet, så...

Ha samme matinntak men kjør på med refeed-dag en dag i uka. Tipper det vil gjøre susen :)

Å ha en refeed-dag til en person som beskriver seg selv som overvektig og har forsatt 10-15kg igjen å miste, er ikke løsningen. Når denne personen spiser såpass lite kalorier så tror jeg ikke det smarteste er å hive på seg en refeed-dag.

Hvis tråd-starteren har mistet veldig mange kg fra diet-start til nå, og ligger på nesten underkant av 1500 kalorier, så er jeg ganske sikker på at metabolismen hennes/hans ikke er i skjønneste orden.

Ja, jeg venter på svar på dette selv på det jeg postet, så...

Da venter vi i spenning :p

Jeg er kvinne (23år), 160 høy, vekten min er nå på 72kg (startet på 100kg) og begynte på diett for ca. 7 måneder siden.

Trener egentlig ikke noe særlig, det jeg får av mosjon er som regel bare å gå turer, gå til og fra bussen osv. i tillegg har jeg en nokså aktiv jobb. Er klar over at jeg kanskje burde legge inn noe mer trening...

Jeg er kvinne (23år), 160 høy, vekten min er nå på 72kg (startet på 100kg) og begynte på diett for ca. 7 måneder siden.

Trener egentlig ikke noe særlig, det jeg får av mosjon er som regel bare å gå turer, gå til og fra bussen osv. i tillegg har jeg en nokså aktiv jobb. Er klar over at jeg kanskje burde legge inn noe mer trening...

Først og fremst må jeg få lov å gratulere deg med å ha gått ned 28kg, sterkt gjort! :)

Men nå svarte du egentlig på hvorfor vekta di har stått stille: Du trener IKKE, du bare går turer og har aktiv jobb.

At du ikke lenger går i ned i vekt har noe med at du forbrenner for lite kalorier i forhold til det du inntar (kalorier inn vs kalorier ut).

Men det kan også være andre grunner til: At du har vært på en streng diett over lengre periode og at du har mistet mange kg som har gjort metbolismen din mye saktere. Her har du to valg, enten ta en pause fra slankingen og dra opp kaloriene for å vedlikeholde vekta di i et par uker, også starte på nytt, eller gjøre noe som heter reverse-dieting, hvor du sakte men sikkert lenger inn 5-10g karbs hver uke for å få i gang igjen metabolismen din. (kan ta månder før metabolismen din sakte men sikkert begynner å jobbe effektiv igjen)

Også anbefaler jeg deg på det sterkeste at du begynner med styrketrening(evt. leie PT for å hjelpe deg), rett og slett fordi det er for mange grunner til at du IKKE skal!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...