Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned mye (35 kg) og vil gå ned 10 kg til.

Jeg vil prøve en diett eller noe som får fart på sakene.

Jeg har blitt anbefalt både det ene og andre, og nå står jeg alene i jungelen av dietter og råd.

Derfor prøver jeg her ;)

Jeg er 1,54 høy og veier 65 kg. Jeg vil ha muskler, bli mer definert og få en strammere figur. Men how?

Håper på svar og råd =)

Fortsetter under...

Spis så mye du kan mens du fremdeles går ned i vekt - ikke start for lavt. Få i deg nok proteiner (120-140g om dagen bør holde), og spis karbo og fett etter hva som passer for deg. Og tren styrke tre eller flere ganger i uken. Kardio vil bare gjøre ting verre og om du gjør for mye av det kan du få "metabolsk skade" (du kan det av å kutte kaloriene for fort, men om du kutter 1000kcal om dagen eller kutter 700kcal og løper bort 300kcal er liten forskjell metabolsk sett annet enn at kroppen vil kvitte seg med muskler om du løper mye).

Så. Spis nok, men ikke for mye. Få i deg nok protein. Tren styrke. Ta tiden til hjelp.

Ja, egentlig. Jeg har gått ned mye ved hjelp av løping og endring av kosthold. Nå har det stått stille ganske lenge, eller, jeg går saaaakte ned. + at jeg vil bygge muskler og bli mer definert. Derfor er det grunn til endring...

Heihei og tusen takk for langt og bra svar =)

Jeg så etter på beina mine om de var vannfylte, og ganske riktig. Det var de. Jeg har ikke mye salt i maten min, så tror ikke det er derfor.

Jeg har nå kjøpt proteinpulver, og div andre ting som jeg skal prøve meg ut på. Jeg skal øke vektene og skal prøve og få tatt noen sykkelturer iløpet ei uke.

Jeg får bare prøve meg fram og se hva som fungerer. Vil så gjerne gjøre dette så naturlig som mulig, dog det frister med "piller" når det går sakte.. Haha.

Jeg så etter på beina mine om de var vannfylte, og ganske riktig. Det var de. Jeg har ikke mye salt i maten min, så tror ikke det er derfor.

Salt er viktig! Selv bruker jeg mellom 5 og 10g salt i maten. Jeg salter ALT. Lite salt vil gjøre at kroppen holder på vannet og kan lett gi ødem.

Annonse

Salt er viktig! Selv bruker jeg mellom 5 og 10g salt i maten. Jeg salter ALT. Lite salt vil gjøre at kroppen holder på vannet og kan lett gi ødem.

Dette er jo det motsatte av det vi "hører". Kan du forklare litt hvorfor lite salt gjør at kroppen holder på vannet? Panikk i kroppen på grunn av saltmangel eller noe sånt ?

Jeg får bare prøve meg fram og se hva som fungerer. Vil så gjerne gjøre dette så naturlig som mulig, dog det frister med "piller" når det går sakte.. Haha.

Om det er piller av typen 'fat burn' og sånt du vurderer kan du like greit ta deg en kopp grønn te heller.

Det gir like lite effekt (og er vel faktisk normalt en del av innholdet i sånne piller).

Dette er jo det motsatte av det vi "hører". Kan du forklare litt hvorfor lite salt gjør at kroppen holder på vannet? Panikk i kroppen på grunn av saltmangel eller noe sånt ?

Folk som spiser mye prosessert mat bør være forsiktige med saltet - det er helt riktig. MEN...vi er tross alt hovedsakelig saltvann som holdes sammen av celler. Det er mange sjekker i kroppen på om man har for lite salt, og disse vil fortelle nyrene at man skal holde på det man har gjennom å resirkulere vann ved behov. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at vi som svetter mye og spiser mye uprosessert mat har bedre av å få i oss for mye enn for lite salt.

Salt er den viktigste elektrolytten vi har!

Yesterday morning I was telling a young, inactive man how to lower his blood pressure. By afternoon I was pleading with a pro athlete to use the salt shaker. The response I received was expected, “but I thought salt was bad for me? Both of my parents have high blood pressure.” Ah, but do YOU have high blood pressure? If the answer is no (and I’d be shocked if it’s yes if you are an athlete, especially a young athlete), then you absolutely need sodium.

Why Athletes Should Shake the Salt Shaker (on their food) | Performance Nutrition

Reducing sodium intake is a significant health goal for the majority of Canadians. The recommended daily intake is 1500 mg with a suggested upper limit of 2300 mg. The average sodium intake is estimated to be 3400 mg per day. This chronic over-consumption of sodium can lead to health concerns, such as hypertension (high blood pressure), strokes, heart disease and/or kidney problems.

However, while the previously mentioned sodium guidelines apply to the majority of the population, the needs of athletes are different

Sodium Facts for Athletes | Coaching Association of Canada

Dette er bare to av de jeg fant med dette søket: https://www.google.no/search?q=salt+athletes

Nyrene regulerer natrium og væskebalansen ekstremt nøye, så lite salt vil ikke gi ødemer med mindre noe annet er galt. Det er riktig at salttapet via svette ikke reguleres på samme måte, og at de som svetter mye vil ha et høyere behov for salt. Spiser man da som Tiwas sier lite prosessert mat, så bør man ikke være for forsiktig med saltingen av maten.

Mye salt kan derimot gi midlertidig væskeretensjon, ettersom nyrene trenger noen dager på å øke saltutskillelsen for å matche et plutselig økt inntak. Utskillelsen vil heller ikke ta igjen inntaket, så kroppens totale natriummengde øker og da vil også væskeinnholdet øke.

Om det er piller av typen 'fat burn' og sånt du vurderer kan du like greit ta deg en kopp grønn te heller.

Det gir like lite effekt (og er vel faktisk normalt en del av innholdet i sånne piller).

Men d var en tråd her inne for en tid tilbake der fler her faktisk fant gode kilder til forskning på grønn te og forbrenning og at større mengder grønn te faktisk kunne forbrenne ekstra kcal ,noe slikt som 175 -200 kcal ekstra om dagen eller noe...nå husker jeg ikke hvor mange kopper te dette var snakk om men det er sikkert 3-5 kopper eller noe. :)

Annonse

Men d var en tråd her inne for en tid tilbake der fler her faktisk fant gode kilder til forskning på grønn te og forbrenning og at større mengder grønn te faktisk kunne forbrenne ekstra kcal ,noe slikt som 175 -200 kcal ekstra om dagen eller noe...nå husker jeg ikke hvor mange kopper te dette var snakk om men det er sikkert 3-5 kopper eller noe. :)

Du må gjerne finne kilde om det er snakk om 'hele 175-200 kcal' ekstra om dagen ;)

Du må gjerne finne kilde om det er snakk om 'hele 175-200 kcal' ekstra om dagen ;)
Det var en tråd her på fb som sagt der det ble funnet forskning som tilsa dette. prøvde å søke på det men fant den ikke dessværre. Dette er ikke noe JEG påstår,det er noe jeg har lest her inne.
Jeg tror dette er nok ønsketenkning fra din side, metal_barbie. :)
Eh,nei ,det var faktisk en veldig aktiv bruker her inne som postet noe om dette i en eller annen tråd. Jeg husker ikke hvilken derfor var det vanskelig å søke på den her inne.

"Three to five cups a day can help you burn an extra 70 calories a day..[]"

Bodybuilding.com - Metabolism: Popular Myths And 9 EASY Ways To Rev It Up!

Hurra! 70 kcal etter 3-5 kopper te!

Til sammenligning er f.eks. én Freia Firkløverkjeks 122 kcal.

Grønn te - Myter og fakta

Nå var det ikke denne jeg hadde lest det i men dog,fant ivertfall denne,om skribenten her har kilder og dokumentasjon ,som det påstås i artikkelen,som er noe å stole på aner jeg jo ikke.

Grønn te - Myter og fakta

Nå var det ikke denne jeg hadde lest det i men dog,fant ivertfall denne,om skribenten her har kilder og dokumentasjon ,som det påstås i artikkelen,som er noe å stole på aner jeg jo ikke.

Vanskelig å vite når ikke én eneste kilde oppgis, så vidt jeg kan se i det minste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...