Gå til innhold

Lei!


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! 17 år og trent i 3 mnd. Er lei det fitnessbloggen nybegynnerprogram, så eg startet med dette:

Clean and press sittende 25kg*10, 25kg*10, 25kg*10

Dumbell shquats: 20kg*10, 20kg*10, 26kg*10

Side and front rises: 8kg, 6kg, 4kg, 1,5kg, 1kg*1

Biceps curl manualer: 11kg*10, 12kg*10, 12kg*10

Benkpress med manualer: 12kg*10, 12kg*10, 14kg*5

Sittende roing: 51kg*10, 51kg*10, 58kg*10

Nedtrekk foran: 43kg*10, 51kg*10, 51kg*10

Ezbar-curl: 20kg*10, 23kg*10, 23kg*10

Triceps push down: 35kg*12, 42kg*12, 42*9

Dette er kopiert fra den siste økten min.

Eg tar ikke knebøy pga kne, så derfor tar eg vanligvis leggpress.

Men eg har og splitett opp programmet så dette er overkropp.

Så eg trenger og tips til bein og mage uten knebøy.

Venligst hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hei! 17 år og trent i 3 mnd. Er lei det fitnessbloggen nybegynnerprogram, så eg startet med dette:

Clean and press sittende 25kg*10, 25kg*10, 25kg*10

Dumbell shquats: 20kg*10, 20kg*10, 26kg*10

Side and front rises: 8kg, 6kg, 4kg, 1,5kg, 1kg*1

Biceps curl manualer: 11kg*10, 12kg*10, 12kg*10

Benkpress med manualer: 12kg*10, 12kg*10, 14kg*5

Sittende roing: 51kg*10, 51kg*10, 58kg*10

Nedtrekk foran: 43kg*10, 51kg*10, 51kg*10

Ezbar-curl: 20kg*10, 23kg*10, 23kg*10

Triceps push down: 35kg*12, 42kg*12, 42*9

Dette er kopiert fra den siste økten min.

Eg tar ikke knebøy pga kne, så derfor tar eg vanligvis leggpress.

Men eg har og splitett opp programmet så dette er overkropp.

Så eg trenger og tips til bein og mage uten knebøy.

Venligst hjelp :)

1. Hvorfor ikke knebøy? Hva sliter du med? Mange som kan komme med veldig gode alternative øvelser til dine plager her inne.

Bein:

Utfall

Bulgarske utfall

Strake markløft

Leg extension

Men mye av dette går på f.eks knær. Avhengiger av skade/plager.

Øvelser for bakside lår - Fitnessbloggen

Øvelser for fremside lår - Fitnessbloggen

Rumpeøvelser - Fitnessbloggen

Øvelser for legger - Fitnessbloggen

Mage:

Crunches

Planke

Beinhev

Markløft

Stående "woodchoppers" er også en fin øvelse(synes jeg)!

Mageøvelser - Fitnessbloggen

Edit: Ser du har "dumbell squat"? Hvorfor går denne bedre enn vanlige knebøy? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitram har et bra forslag til opplegg for deg, men jeg må si meg enig med LeanMachine. Hvorfor må dette hjulet bli funnet opp på nytt? I 99.9 av 100 ganger holder det med et ferdigspikra program.

Jeg var selv en av de brosa som unngikk å trene knebøy i det lengste fordi jeg "innbilte" meg at jeg fikk vondt i knerne. Legg merke til at jeg ikke sier at du innbiller deg vondt i knerne dine. Selv om teknikkpolitiet helt sikkert kommer til å arrestere meg mener jeg at man ofte, hvis man tilpasser teknikken sin litt i forhold til egne smerter, fint kan gjøre bøy man ikke får vondt av å utføre. Er det vilje er det som regel håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitram har et bra forslag til opplegg for deg, men jeg må si meg enig med LeanMachine. Hvorfor må dette hjulet bli funnet opp på nytt? I 99.9 av 100 ganger holder det med et ferdigspikra program.

Jeg var selv en av de brosa som ungikk å trene knebøy i det lengste fordi jeg "innbilte" meg at jeg fikk vondt i knerne. Legg merke til at jeg ikke sier at du innbiller deg vondt i knerne dine. Selv om teknikkpolitiet helt sikkert kommer til å arrestere meg mener jeg at man ofte, hvis man tilpasser teknikken sin litt i forhold til egne smerter, fint kan gjøre bøy man ikke får vondt av å utføre. Er det vilje er det som regel håp.

Akkurat. Har flere jeg kjenner som har hatt dårlig kne men som har blitt 'mirakuløst kurert' med knebøy ;) Og så er det flere typer vondt også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg ikke har hørt om noen øvelse ved navn shquats, antar jeg du enten mener shrugs, squats, squatshrugs ellet shrugsquats. Det logiske valget må bli shrugs. Det funker ihvertfall overens med at du ikke tar knebøy.

Mitt tips er å få orden på puddingen så du kan ta knebøy/frontbøy/whateverbøy, slenge deg med på SS, og bli awesome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA okei, var ikke sikker på ka det het, og eg hugser ikke øvelsen pga det er en mnd siden sist eg trente. Okei var shrugs eg mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det funker vel, men jeg ser få grunner til å bruke et middelmådig eget-mekka program fremfor et etablert program som sannsynligvis fungerer langt bedre. Rekkefølgen på øvelsene virker òg å være ganske tilfeldig.

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Ingen markløft? Ingen benkpress med stang? Altså ingen baseøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell det at eg aldri har lært meg teknikken til markløft. Benkpress pleier eg av og til å bytte ut med benkpress med manualer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale deg å starte med å lære deg baseøvelsene skikkelig, og velge deg et enkelt oppsatt program som man vet fungerer. Som jeg har sagt før, man trenger ikke finne opp hjulet på nytt og jeg tipper de som har satt opp disse programmene har hakket mer peiling på dette enn du og jeg ;)

Baseøvelser er nr 1. Få inn det først. Uansett hvor kjedelig du syns det måtte være. Jeg har vært der selv, men etterhvert som teknikken kommer er det mye morsommere å kjenne dagen etterpå at du faktisk har trent istedet for å kuke rundt og lage sine egne programmer og egentlig ikke komme noen vei. Jeg sier ikke dette for at du skal oppleve det som kritikk for det er det ikke ment som, men jeg har vært der selv og jeg har ikke kommet noen vei før jeg klarte å ta ting litt innover meg. Ting tar dessverre tid, og om at program 'fungerer' eller ikke, vil jeg si er laget på kjøkkenet om du skjønner hva jeg mener, teknikk og gode hor godt du trives med programmet.

For å si det sånn, alle programmer funker til en viss grad, jeg har vært gjennom en god del, både egenlagde og ferdigoppsatte, men i bunn og grunn har det du spiser hver dag en stor påvirkning på sluttresultatet. Det er ikke uten grunn at folk sier at du blir det du spiser.

Du har fått mange gode råd her inne, og jeg håper du tar det til deg. Hvis du ønsker å komme langt i treningsverden, noe jeg antar siden du bare er 17 år ;), ville jeg begynt på noe så enkelt som Starting Strength og få noen som har peil på teknikk hjelpe deg i gang. Du kommer ikke utenom baseøvelser. Så enkelt er det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av bros som blir store og sterke uten baseøvelser, selv om det er forherliget. Vil han ikke må han ikke.

Og vi nevner i fleng?o_O

Det er ingen som har sagt at han må noe som helst. Men det å ha baseløft i treningsprogrammet sitt er ingen dum ide, særlig med tanke på at han er en nybegynner. Lærer man seg god teknikk i baseøvelsene vil dette gi et bedre grunnlag for andre øvelser. Det er i hvert fall min mening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...