Gå til innhold

Bedre form - svetter mere


Cala_

Anbefalte innlegg

Er det en generell sammenheng mellom mengden svette under trening og hvor bra form man er i?

Altså før var det mye som skulle til for at jeg skulle svette under trening. Merker en markant økning i svettemengde etter hvert som formen blir stadig bedre. Det gjelder både når jeg driver med kardio og styrketrening.

Jeg syns det er litt digg da, føler at jeg virkelig får en real treningsøkt når jeg svetter slik :-)

Men kunne veldig gjerne tenke meg å høre andres erfaringer og kanskje få en vitenskapelig forklaring? Er det altså en slik sammenheng? Og hvordan forklares den? Hva skjer i kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var en liten artikkel om dette i et Stas-blad jeg leste nylig. Så, ja og nei. Det er en sammenheng ved at man gir mer under trening om man er bedre form og derfor svetter mer. Men bortsett fra det er det visst ikke noe som skal tilsi at svette = god form.

Men dette kan sikkert googles ved tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg, som studerer medisin, sier at det er kroppens måte å venne seg til mye trening, den merker at du er i mye bevegelse og skaper flere svettekjertler for å få kvittet seg med mer av det. Samme prinsipp hvis man er i varme land. Jeg har ingen kilder på det, men det høres logisk ut. Jo mer du trener, jo mer vil du da svette (i teorien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til det samme. Opp gjennom oppveksten i gymmen og sånt, så var det de som drev med idrett som svettet mest. Ser også det samme på kickboxingen nå. De man ser aldri har drevet med trening før, svetter ikke. Mens resten er gjennomvåte. :p

Kanskje en kombinasjon av at treningsvante personer er flinkere til å presse seg og det som IdaEriksen nevner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...