Gå til innhold

Terrengsykkel vs racer på asfalt


Borchgrevink

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har en terrengsykkel med grove knaster på dekk. Er det mulig å si noe om hvor mange % kjappere man kan forvente at man sykler på en racer hvis andre parametre er noenlunde det samme?

Er ganske individuelt, men for egen del vil jeg anta ca. 20-25%. Det er vel og merke når jeg sykler alene. Sykle i gruppe blir en annen story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesentlig kjappere med racer mn d kommer Ann på andre ting også... Bla vil en racer ha lavere vekt og dermedngår d kjappere. I tillegg er diameteren på hjulene større slik at en forflytter seg lengre per tråkk. Smalere dekk gjør også rullemotstanden mye mindre. Så selve grovheten på dekkene herlig å si men faktorer som vekt og diameter på hjul har mer å si. :) rolig langtur på terrengsykkel ( asfaltert rute) er ca 22-25 km/t i snittfart (over 4-5 timer) men ca 28-32 km/t på racer. Dette er da ROLIG langtur så m du trør på med racernklarer du nok fint minst 35km/t som snittfart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybridsykkler legger seg vel fint i midten?

Jepp:)

Fordelen med dem slik jeg ser d er at de lett kan justeres til å brukes til d meste. Litt grovere dekk så klarer en å takle litt terreng. Finere og slankere dekk g asfaltturer går lett som fy uten at en stoppes av gruspartier. Eneste ulempe er at en ofte ikke kan delta på diverse turritt da det ofte kreves enten terreng liker racer. Mn med mindre en vil sykle ritt er hybrid en god løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal bare ha en sykkel og ikke skal gjøre ritt er jeg enig at hybrid som oftest er tingen. Men hvorfor bare en sykkel? Antall sykler man trenger er alltid n+1. :whistle:

hahaha så sant!! Hadde tre stk stående i gangen. Veldig greit for det skjer så fort at ett eller annet ikke funkerperfekt på en av dem - brems, gir, punktering osv.. greit å ha reserveløsning!!! =) Penger og sykler,,, to ting en ikke kan ha for mye av (EDIT; og sex da...!:whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvor mange prosent fortere du kjører, men det går mye fortere på racer. Større hjul, smalere dekk uten mønster, vekt og sittestilling har mye å si. Jeg merker stooooor forskjell på stisykkelen og raceren. Uansett er bare asfalt transport til skogen, så har ikke noe å si uansett ;)

Skal man bare ha en sykkel hadde jeg gått for 29er med lettrullende dekk. En grei potet som kan brukes til alt. Eller, jeg hadde beholdt utforsykkelen og tatt kondistrening med joggesko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesentlig kjappere med racer mn d kommer Ann på andre ting også... Bla vil en racer ha lavere vekt og dermedngår d kjappere. I tillegg er diameteren på hjulene større slik at en forflytter seg lengre per tråkk.

Per dags dato så selges det forsåvidt stort sett bare 29ere av dyrere terrengsykler, så hjulstørrelsen er forsåvidt den samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, en racer har vel strengt tatt 28". Også begynner det vel å bli en del 27,5" mtb, spesielt blant jentene. Men rullemotstanden er vesentlig mindre på en racer eller hybrid enn på terrengsykler. Og de er stivere i ramme og hjul, og uten demping og sånt tjafs, så du får mer ut av hvert tråkk.

En racer er 28" ja, men jeg sa at HJULstørrelsen er den samme på en 29er og en landevei, og det er den. Det er dekket som gjøres at en 29er ikke kalles en 28er mao, en 29er har 28" hjulsett. En 27.5" er en sykkel med 26.5" hjul, så en halv tomme fra og til fra gode gamle 26", dette blir nok bare en gimmick imo.

Er fult klar over at en racer og hybrid er mindre rullemotstand enn terrengsykler . Du får forsåvidt terrengsykler med stive karbongafler, men nå skal ikke jeg kverulere mer og jeg er fult enig i at landeveissykler er raskere enn terreng, noe annet ville vært tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 27.5" er en sykkel med 26.5" hjul, så en halv tomme fra og til fra gode gamle 26", dette blir nok bare en gimmick imo.

Tja, innenfor enduro og stisegmentet tror jeg denne hjulstørrelsen vil bli dominerende i fremtiden. Når de store merkene hiver seg på er det stort sett liten vei tilbake. Jeg tror kanskje 27.5 kan komme innenfor utfor også etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, innenfor enduro og stisegmentet tror jeg denne hjulstørrelsen vil bli dominerende i fremtiden. Når de store merkene hiver seg på er det stort sett liten vei tilbake. Jeg tror kanskje 27.5 kan komme innenfor utfor også etter hvert.

Godt mulig du har rett i det. Det jeg er sikker på er at 26" kommer mer tilbake etter hvert, er jo mange av de større merkene som har sluttet å lage dyrere 26" og bare satset 29".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du har rett i det. Det jeg er sikker på er at 26" kommer mer tilbake etter hvert, er jo mange av de større merkene som har sluttet å lage dyrere 26" og bare satset 29".

Nå som deler til 29ere begynner å bli lett, samt geometrien begynner å bli bedre tror jeg 26ere vil bli saga blott iallfall i Birken segmentet. Det er ikke store nok fordeler til å fortsatt satse på 26" etter min mening.

Jeg personlig liker best 26" hjul fordi mine sykler skal være lekne og livlige leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kupert rundbaneritt foretrekker jeg uten tvil de små hjulene mine. Det tekniske syntes jeg blir vanskeligere med 29'' Kanskje er det bare jeg som er vanskelig

Det er i nettop teknisk terreng 29 har sin største fordel. Med sine større hjul treffer de ugjevnheter med en bedre vinkel en 26, så man kan holde høyere fart og derfor få mer flyt. Men litt tilvending kreves og 29 kan virke litt treg i begynnelsen. Men nå som geometri og vekt begynner å bli bra virker de mer kvikk og lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i nettop teknisk terreng 29 har sin største fordel. Med sine større hjul treffer de ugjevnheter med en bedre vinkel en 26, så man kan holde høyere fart og derfor få mer flyt. Men litt tilvending kreves og 29 kan virke litt treg i begynnelsen. Men nå som geometri og vekt begynner å bli bra virker de mer kvikk og lett.

neste innvistering er planlagt til høsten og skal da ha meg en 29 tommers =) krever nok litt tilvenning som du sier, slik er det alltid med nykjøpt sykkel, selv med "vanlige" hjul. Husker jo at de første turene i krevende terreng med sykklen jeg har nå føltes utrygge og merkelige før jeg ble skikkelig vandt med sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...