Gå til innhold

"Stramme opp" - kardio nødvendig?


Maesp

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med vektnedgang og vil nå bygge muskler og bli strammere. Ser fortsatt ganske slapp ut, og vil jo helst se bra ut, ikke bare ha lavere vekt ;) Er det nødvendig med kardio trening i tillegg til styrketrening, eller har det ikke noe for seg i med tanke på målet mitt?

Lurer også på om det vil ha negative resultater om jeg spiser usunt en gang eller to i uka, selvom jeg ikke ligger i overskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ferdig med vektnedgang og vil nå bygge muskler og bli strammere. Ser fortsatt ganske slapp ut, og vil jo helst se bra ut, ikke bare ha lavere vekt ;) Er det nødvendig med kardio trening i tillegg til styrketrening, eller har det ikke noe for seg i med tanke på målet mitt?

Lurer også på om det vil ha negative resultater om jeg spiser usunt en gang eller to i uka, selvom jeg ikke ligger i overskudd?

Skal du bygge muskler/"stramme opp" er det beste å trene kun styrke. Trener du kardio og styrke vil du sende blandede signaler til kroppen og ikke få maksimalt ut av verken det ene eller det andre. Syns du det er gøy å løpe/sykle/whatever er det selvfølgelig ingenting i veien med det en gang i blandt! :)

Ligger du i kaloriunderskudd kan du spise så usunt du bare vil - du vil ikke gå opp i vekt. MEN for å bygge muskler må du ligge i kalorioverskudd. Finn den gyldne middelvei og noe du kan trives med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge muskler/"stramme opp" er det beste å trene kun styrke. Trener du kardio og styrke vil du sende blandede signaler til kroppen og ikke få maksimalt ut av verken det ene eller det andre. Syns du det er gøy å løpe/sykle/whatever er det selvfølgelig ingenting i veien med det en gang i blandt! :)

Ligger du i kaloriunderskudd kan du spise så usunt du bare vil - du vil ikke gå opp i vekt. MEN for å bygge muskler må du ligge i kalorioverskudd. Finn den gyldne middelvei og noe du kan trives med! :)

Er det umulig å øke muskelmasse dersom man ligger på vedlikehold ift kaloriinntak? Hva med øking av muskler på underskudd?

Har forstått at det er vanskeligere uten et overskudd, men er det umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er litt uenighet om nettopp dette? Er nok lettere å bygge muskler i overskudd ja, men det virker ikke å være umulig i underskudd heller. Hadde vært interessant å høre andres erfaringer.

Leste f.eks nettopp dette utsagnet fra Strand Jacobsen (coach for flere BF-jenter) Slik får du en ekte bikinifitness-kropp - Fitnessbloggen :

"Hvis vi fortsatt holder oss til en jente som er interessert i bikini fitness-kropp, så er den typiske utfordringen vår at vi må få dem til å bygge opp muskulatur samtidig som de reduserer mengden kroppsfett. Mange sier at akkurat det er umulig, men vi får det til dag ut og dag inn, så at det er umulig er bare tull. Det gjelder å sette opp en matplan med et overskudd av proteiner samtidig som man spiser et underskudd av kalorier totalt sett, og at man spiser nogenlunde fornuftig før, under og i timene rett etter trening."

Skal sies at en ting er opptrapping til BF, en annen ting er hva som er optimalt og som skal fungere i dagliglivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke litt å si hvor mye du har å ta av også, sånn for dagliglivets skyld? Jeg har fått mer muskler og gått ned i fett og vekt, men så hadde jeg ganske høy fettprosent og ca. 20kg å ta av. Ligger på et moderat underskudd der jeg spiser litt mer på treningsdager, men fortsatt i underskudd. Kan ikke se for meg at jeg kommer til å få problemer med å opprettholde dette til jeg når vedlikehold, men er veldig bevisst på at det kommer til å gå saktere jo mindre jeg blir. Tror dette, økt muskelmasse og redusert fett, er mye verre å få til dersom man har dårlig tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...