Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde testen og kom tydelig ut som type C- profettype. Noe jeg visste fra før:)

Men - leste kosttipsene og der nevnes det blandt annet at vintersquash (grønn) inneholder mye stivelse. Dette skal min type unngå i all høyeste grad.

Jeg har aldri hørt at squash inneholder mye stivelse. Er det noen som utdype dette litt for meg?

Ja jeg spiser masse squash.

Det samme sies om poteter. Men regnes søtpotet som potet.

Fortsetter under...

Søtpotet hører til ordenen Solanales, men hører ikke til i søtvierfamilien som potet befinner seg i.

Så nei. Søtpotet skal ikke telles som en potet.

(fun fact, tomat og paprika hører til i søtvierfamilien og er derfor nærmere beslektet poteten enn søtpoteten er)

Søtpotet hører til ordenen Solanales, men hører ikke til i søtvierfamilien som potet befinner seg i.

Så nei. Søtpotet skal ikke telles som en potet.

(fun fact, tomat og paprika hører til i søtvierfamilien og er derfor nærmere beslektet poteten enn søtpoteten er)

Takk :D

Men hva med squashen?

Hvor squashen er plassert?

Sammen med Rosidene ... Som som regel deles inn under eurosider I og eurosider II. Squash er i Cucurbitales, og er plassert innen euroside I, som er alle angiospermene som man vet har symbiose med nitrogenfikserende bakterier. Hurra.

Men regner vel med at det var stivelse du lurte på :p

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_non-starchy_vegetables

Ligger på lista her, med det amerikanske navnet zucchini.

Så nei. Ikke en grønnsak med mye stivelse. :)

Hvor squashen er plassert?

Sammen med Rosidene ... Som som regel deles inn under eurosider I og eurosider II. Squash er i Cucurbitales, og er plassert innen euroside I, som er alle angiospermene som man vet har symbiose med nitrogenfikserende bakterier. Hurra.

Men regner vel med at det var stivelse du lurte på :p

List of non-starchy vegetables - Wikipedia, the free encyclopedia

Ligger på lista her, med det amerikanske navnet zucchini.

Så nei. Ikke en grønnsak med mye stivelse. :)

Takk:)

Men se her hva som står skrevet;

Gulrøtter, poteter, squash, bananer og alle kornsortene inneholder som oftest mye stivelse og må reguleres omhyggelig.

Skjønner ikke hvorfor squash er listet opp. 2 ganger tilogmed.

Edit; altså - det jeg ikke skjønner er hvordan squash kan inneholde så mye stivelse da jeg trodde det var mest vann.

Blodtypedietten – visjonær vitenskap eller tull? - Tidsskrift for Den norske legeforening

Denne saken er relatert til blodtypedietten, men det kan trekkes paralleller til andre måter å persontilpasse kostholdet på bakgrunn av utvalgte markører. Det forskes mye på sammenhengen mellom kost,gener og epigenetikk, og en gang i fremtiden (gi det noen år) så vil det med stor sannsynlighet være mulig å tilpasse kostholdet til individet på bakgrunn av gentester/biomarkører med vitenskapelig grunnlag.

Pseudovitenskapelige tilnærminger til dette vil i mange tilfeller fungere helt fint, men det betyr ikke at selve testen stemmer. Det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan resultatet blir. For det første så får man et opplegg som man tror sterkt på, noe som i seg selv kan gi en liten ekstra dytt i retning gode resultater. For det andre, som nevnt i artikkelen over om blodtypedietten, så er kostholdet man ender opp med på veldig mange måter bedre enn det man spiste fra før. Det betyr ikke at metabolsk typebestemmelse hadde noe med saken å gjøre, et bedre kosthold vil være positivt uansett.

En ulempe er at når det først kommer råd som faktisk er basert på interaksjonen mellom gener og kosthold, så vil disse bli tatt imot som enda en slik blodtypediett/metabolsk typebestemmelse/etc. Det er ikke nødvendigvis en positiv ting, noe som også tas opp som et problem i denne artikkelen:

Fundamentals of nutrigenetics and n... [Prog Mol Biol Transl Sci. 2012] - PubMed - NCBI

Annonse

SHOW ME THE SCIENCE. Brah.

Dette er vel kanskje, sammen med Aurelius sitt, det eneste fornuftige innlegget her inne.

Hele artikkelen til Børge på burde føre til en kollektiv facepalm over hele linja. Null referanser, og noen påstander som er helt hinsides. Dette konseptet er utbredt i alternative miljøer, og det burde vel i seg selv si sitt.

Takk:)

Men se her hva som står skrevet;

Gulrøtter, poteter, squash, bananer og alle kornsortene inneholder som oftest mye stivelse og må reguleres omhyggelig.

Skjønner ikke hvorfor squash er listet opp. 2 ganger tilogmed.

Edit; altså - det jeg ikke skjønner er hvordan squash kan inneholde så mye stivelse da jeg trodde det var mest vann.

Hvor det har fått det for seg at squash inneholder mye stivelse, har jeg ingen ide om.

(ligger vel på rundt 0.5g/100g)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...