Gå til innhold

Hva er egentlig riktig med tanke på å trene flere dager på rad og hviledager osv?


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Jeg liker å trene ofte,hver dag gjerne ,ivertfall 5-6 dager av uka. Jeg hater carido så kjører korte intervalløkter og gåturer. Men liker å kjøre fullkroppsprogrammer. Har prøvd å kjøre splitt men jeg hater følelsen av å være pumpa i få deler av kroppen:P Høres sikkert teit ut men..føler at jeg er skeiv når jeg trener for eksempel skuldre og rygg og ikke mer eller bare bein eller slikt. Så vil gjerne kjøre fullkropp 4-5 ganger i uka.

Lurer litt på hva som blir rett med tanke på at kroppen også skal hvile. Nå har jeg litt å ta av så noen ting gjelder vel mindre for meg da enn for mange andre som kanskje ikke har så mye fett på kroppen. Kan jeg trene for eksempel annenhver dag tung styrke på helkropp og kjøre lette vekter med flere reps de andre dagene uten at det blir feil på noen måte? Vil jo ikke BARE vryte ned kroppen heller men jeg liker å trene styrke,hele tiden:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke anbefalt fullkropp med hard og heavy trening hver eneste dag, da herper du kroppen pronto.

Mange av de beste styrkeløfterne i landet kjører derimot bøy og benk og mark fem til seks dager i uka,.men til gjengjeld ligger de kanskje mellom 50-80% av maks og heller større mengder.

Så ja, bedre med variasjon innenfor hvor tungt du løfter.

Hva slags program kjører du nå? Og hvor mye løfter du?

Men husk at det ikke er når du trener at du blir sterk men mår du lar kroppen hente seg inn etter strabasene (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem å trene kroppen hver dag, frekvensprosjektet til NSF viste at det kunne være gunstig. Poenget er da å spre mengden ut over flere dager, istedet for å trene mere. For eks. om du trener 5x5 i knebøy på beindagen din så kan du kjøre 1x5 5-6 dager i uken for samme mengde + bittelitt til. Derimot 5x5 hver dag på samme vektene vil bli for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke anbefalt fullkropp med hard og heavy trening hver eneste dag, da herper du kroppen pronto.

Mange av de beste styrkeløfterne i landet kjører derimot bøy og benk og mark fem til seks dager i uka,.men til gjengjeld ligger de kanskje mellom 50-80% av maks og heller større mengder.

Så ja, bedre med variasjon innenfor hvor tungt du løfter.

Hva slags program kjører du nå? Og hvor mye løfter du?

Men husk at det ikke er når du trener at du blir sterk men mår du lar kroppen hente seg inn etter strabasene :)

Neida,jeg trener tungt 3 dager,altså,annenhverdag eller noe slikt og litt lettere de andre dagene,dog det varierer litt på hvor mye lettere da..noen dager med slynger noen ganger med strikk og noen ganger bare med vekter og flere reps.

Jeg har problemer med markløft for tiden men var oppe i 110 kg før bekkenet låste seg så nå greier jeg max 70 før det skjærer seg.

Jeg trener hjemme også så knebøy blir det dårlig med,det blir et jeg får til å løfte opp på stanga,40 kg og ellers litt moderert knebøy med manualer i hver hånd og utfall på rundt 55-60 kg for øyeblikket.

glutebridge greier jeg for tiden 80 kg max pga litt dårlig polstring men varierer jo denne også en del både 30 og 50 og 70 kg liksom.

så på 15 til 22 kg på øvelser på armer.

26 kg på roøvelsen for rygg ,husker ikke hva den heter.

Har ikke noe spesielt program egentlig men begynte med ryp så har gått utifra det hele tiden med litt variajson av øvelser men følger generellt ryp da. Så går det i mye 5x5 i perioder og mye 3x6-8 rep og i det siste 12-15 rep også og sånne tømme sett,husker ikke hva det heter men bruker det en del også,kjører så mange rep jeg greier med lavere vekt etter et tungt sett ,hvis du forstår?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har såpass lite orden på treningsprogrammet ville jeg forsøkt et fastsatt program i noen måneder og sett an fremgangen der. Om det er en øvelse du ikke kan gjøre, så finnes det ofte nesten fullgode alternativer. Har du ikke tilgang til treningssenter?

Edit: det krever mye å lage sitt eget mengdeprogram med trening 5-6 ganger i uka. Ville som sagt heller anbefalt deg å få deg et "skikkelig" program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har såpass lite orden på treningsprogrammet ville jeg forsøkt et fastsatt program i noen måneder og sett an fremgangen der. Om det er en øvelse du ikke kan gjøre, så finnes det ofte nesten fullgode alternativer. Har du ikke tilgang til treningssenter?

Edit: det krever mye å lage sitt eget mengdeprogram med trening 5-6 ganger i uka. Ville som sagt heller anbefalt deg å få deg et "skikkelig" program.

Jeg følger ryp som grunnbasis,men har byttet vekk noen øvelser med andre for samme muskelgruppe osv og jeg har vært innom mange andre programmer,man faller liksom alltid tilbake på dette. Nå ahr jeg trent styrketrening i ti år og det er ryp jeg synes er best også med tanke på at det ikke er så sykt komplisert som jeg synes mange andre programmer er. Blant annet synes jeg et blir litt mye styr med splitter for eksempel.Derfor og fordi det jeg skrev i hovedinnlegget unngår jeg splittprogrammer. Har ingen problemer med programmet mitt,jeg bare vil trene oftere enn 3 dager i uka ,og derfor spør jeg om det jeg spør om:) Og synes jeg fikk fine svar også,så jeg har fått vite det jeg spurte om:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått fine svar, det er jeg enig i. Likevel er jeg uenig i at RYP er et program som kan egne seg til å bli et mengdeprogram eller et program som kan kjøres 5-6 ganger i uken. Det er riktig som Aurelius, Oddis og Therese sier, man kan fint trene 5-6 ganger i uken, men da må opplegget være tilrettelagt dette. Oddis kjører mengde (mirite?) - men dette er et program som er lagt opp til at man skal trene opptil fem ganger i uka. Therese vil jeg tro trener splitt (?) - og da er situasjonen en helt annen en din, som vil ha helkropp. RYP er ikke et program som er laget til å trene dobbel mengde av. Man skal ha ganske god innsikt i treningsfysiologi for å kunne gjøre om dette til medium/lett/medium/lett/tung eller liknende mønster, og man skal ha ganske god koll på sine egne RM'er. Det er ikke en kritikk av deg - jeg ville aldri klart det selv. Det er derfor jeg anbefaler deg enten å gå over til en tosplitt eller finne et program som er laget for fem-seks dager i uken fremfor å modifisere noe ut av konteksten det er laget for. Jeg tror det vil gi deg bedre resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjenner jo selv på kroppen om man får restituert seg. Tror ikke Metal_Barbie kjører til utmattelse på 3-5 reppere hver dag heller. Trener man høyere repsserier, ikke altfor mange sett og stopper med 1-2 reps i reserve så er det ikke så vanskelig å sette opp et program som kan fungere med høyere frekvens. Det er også lettere å sette det opp om man kjører med høyere reps (8-15) da man ikke trenger like lang restitusjon på høyreps som lavreps med tyngre vekter.

Likevel er jeg uenig i at RYP er et program som kan egne seg til å bli et mengdeprogram eller et program som kan kjøres 5-6 ganger i uken.

Et mengdeprogram er det ikke, men mengde og frekvensprogram er ikke det samme. Bruker man RYP så må man selvsagt tilpasse det.Man kan jo ikke ha samme progresjon om man trener det 6 dager i uken som 3 som er satt opp. Så da må man enten trene de 3 dagene som det står og legge inn lettere dager imellom eller forandre mengde og progresjonen slik at det passer.

Er bare å prøve seg litt fram om man ser at man ikke har overskudd nok til å øke i vekter så bør man legge inn flere lettdager både i forhold til vektbelastning og utmattelse.

Oddis kjører mengde (mirite?)

Siste 8 ukene har jeg kjørt oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått fine svar, det er jeg enig i. Likevel er jeg uenig i at RYP er et program som kan egne seg til å bli et mengdeprogram eller et program som kan kjøres 5-6 ganger i uken. Det er riktig som Aurelius, Oddis og Therese sier, man kan fint trene 5-6 ganger i uken, men da må opplegget være tilrettelagt dette. Oddis kjører mengde (mirite?) - men dette er et program som er lagt opp til at man skal trene opptil fem ganger i uka. Therese vil jeg tro trener splitt (?) - og da er situasjonen en helt annen en din, som vil ha helkropp. RYP er ikke et program som er laget til å trene dobbel mengde av. Man skal ha ganske god innsikt i treningsfysiologi for å kunne gjøre om dette til medium/lett/medium/lett/tung eller liknende mønster, og man skal ha ganske god koll på sine egne RM'er. Det er ikke en kritikk av deg - jeg ville aldri klart det selv. Det er derfor jeg anbefaler deg enten å gå over til en tosplitt eller finne et program som er laget for fem-seks dager i uken fremfor å modifisere noe ut av konteksten det er laget for. Jeg tror det vil gi deg bedre resultater :)
Joda,men jeg har litt problemer med splitt,synes det føler helt sprøtt å trene bare litt av kroppen også vente to tre dager med å trene samme gruppe muskler igjen:P

Men to splitt da,kan jeg da trene slik jeg vil med det? vil det gi bedre resultater og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjenner jo selv på kroppen om man får restituert seg. Tror ikke Metal_Barbie kjører til utmattelse på 3-5 reppere hver dag heller. Trener man høyere repsserier, ikke altfor mange sett og stopper med 1-2 reps i reserve så er det ikke så vanskelig å sette opp et program som kan fungere med høyere frekvens. Det er også lettere å sette det opp om man kjører med høyere reps (8-15) da man ikke trenger like lang restitusjon på høyreps som lavreps med tyngre vekter.

Et mengdeprogram er det ikke, men mengde og frekvensprogram er ikke det samme. Bruker man RYP så må man selvsagt tilpasse det.Man kan jo ikke ha samme progresjon om man trener det 6 dager i uken som 3 som er satt opp. Så da må man enten trene de 3 dagene som det står og legge inn lettere dager imellom eller forandre mengde og progresjonen slik at det passer.

Er bare å prøve seg litt fram om man ser at man ikke har overskudd nok til å øke i vekter så bør man legge inn flere lettdager både i forhold til vektbelastning og utmattelse.

Siste 8 ukene har jeg kjørt oppkjøring.

Neida,kjører jo ikke så tungt alltid 3 dager i uka heller faktisk,kanskje to dager og deretter 6-8 reps ,eller 5x5,og resten mye flere reps,lettere vekter. Men det er også lagt inn for cardioen sin del slik du fortalte kunne være greit når jeg ikke likte å trene så mye cardio utenom styrke,så pulsen min er ganske så høy på disse øktene,selv om jeg i grunnen synes den er ganske høy på tunge økter også da men:P Blir mer cardio likevel på disse øktene med mange reps:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mengdeprogram er det ikke, men mengde og frekvensprogram er ikke det samme. Bruker man RYP så må man selvsagt tilpasse det.Man kan jo ikke ha samme progresjon om man trener det 6 dager i uken som 3 som er satt opp. Så da må man enten trene de 3 dagene som det står og legge inn lettere dager imellom eller forandre mengde og progresjonen slik at det passer.

Ja,det er dette jeg mener at jeg har gjort i det siste,og jeg synes selv det fungerer bra,men er litt usikker ..det er perioder jeg føler meg stølere enn normalt og kjører da flere lettere økter..men stort sett føler jeg at jeg er lite støl sånn jevnt over og føler jeg får restituert meg bra imellom hver økt altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...