Gå til innhold

Tanita-scanner: bare tull?


Drakarys

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynte å trene veldig aktivt for en stund siden og har målt meg "jevnlig" med tanita-scanneren gjennom prosessen. Men nå begynner jeg å få mine tvil angående denne, og håper noen andre også kan dele sin erfaring.

Da jeg målte meg i september 2012 var resultatene slik:

58,3 kg

21% fett

1414 kcal (hvileforbrenning)

53,6% vann

43,7 kg muskler

12 år (...)

Score 5 av 5

Mars/April 2013

55,7 kg

21,2% fett

1357 kcal

58,3% vann

41,6 kg muskler

12 år

Score 5 av 5

Og nå i går, 12 juni:

53,4 kg

23% fett

1289 kcal

39 kg muskler

12 år

Score 5 av 5

Som dere ser så har jeg gått ned 5 kg, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg vil jo helst opp i vekt mtp muskelmasse. Nå veier jeg jo mindre, så da er det vel kanskje naturlig at muskelmassen tilpasser seg den nye vekten. Men fettprosenten irriterer vettet av meg. Jeg føler meg veldig bra med kroppen min nå og er kjempefornøyd med resultatene jeg har hatt. Irriterer meg da at denne scanneren sier at jeg har gått opp i fettprosent. Hva kan dette komme av? Jeg har tatt formbilder og ser jo ut i fra disse at det ikke stemmer. Eller, jeg ser og føler i alle fall at jeg kun har mistet fett, da magemusklene er mer synlige enn noen gang, og det samme gjelder andre muskler på kroppen. Jeg bryr meg ikke om vekt, men tenkte jeg skulle bruke denne scanneren som en slags mal da, og teste meg nå og da. Hadde jo vært gøy å vite at fettprosenten har gått ned og at jeg har fått mer muskler, mtp motivasjon og alt arbeidet jeg har lagt i treningen min. Hva er deres erfaringer? Er fettprosenten min høy? Føler alle har så ekstremt lav fettprosent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hanne_

Tanita kan dra til hæ****e for min del :p

Den påsto at jeg var "overfat" 31% fett da jeg var slank, 66kg på 177cm og 21% målt med klype :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått en "rikig" fremgang med målingene mine på scanneren (selv om jeg tar selve tallene med en klype salt)

Da har jeg mål på tom mage rett etter jeg står opp og dobesøk er unnagjort.

ved måling på andre tidspukter (kveld, etter mat og etter trening) har jeg også fått resultater som har stort avvik fra morgenmålingene.

ville uansett ikke stolt helt på hva som dukker opp på skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått en "rikig" fremgang med målingene mine på scanneren (selv om jeg tar selve tallene med en klype salt)

Da har jeg mål på tom mage rett etter jeg står opp og dobesøk er unnagjort.

ved måling på andre tidspukter (kveld, etter mat og etter trening) har jeg også fått resultater som har stort avvik fra morgenmålingene.

ville uansett ikke stolt helt på hva som dukker opp på skjermen

Ok! Ja, har liksom hørt at de som gjør det til samme tid og i samme "tilstand" (tømt osv) har fått omtrentlige resultater. Det har altså ikke jeg gjort. Leste om en som hadde målt seg to ganger samme dag og hadde fått 15% og så 32%. Så det har tydeligvis mye å si! Tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke klype akkurat en god måte å måle fettprosent på heller... Det eneste jeg har hørt om som faktisk funker er DEXA, men det er dyrt, så ta å se utviklingen i speilet istedenfor og bruk pengene på proteinpulver og bol.

Hm, okei.. Føler det er så fryktelig mange som vet hva fett% sin er, lurer på hvor de får det ifra såfall. Ja, jeg tror nesten jeg får gjøre det :) Hehe, er meget fornøyd med det jeg har oppnådd uten verken proteinpulver eller bol, så tror det skal gå bra (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det var en tanitavekt, - men de hadde noe ihvertfall noe i den duren på det forrige treningssenteret mitt.. På første måling sa den at jeg lå på 2 på magefettskalaen, - etter å ha gått ned 6,5 cm rundt livet sa den at jeg lå på 3..

Spurte en av trenerne om dette, som tilfeldigvis var veldig skeptisk til disse vektene, han fortalte at hvis du er noe fuktigere på føttene under den ene målingen enn under den andre, kan det gi en utrolig stor forskjell på resultatet. Det samme kunne visst inntaket av ett glass vann føre til, eller dersom du sto noen millimeter annerledes på vekta enn sist gang osv..

Så jeg stoler heller på øynene og målebåndet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker på om det var en tanitavekt, - men de hadde noe ihvertfall noe i den duren på det forrige treningssenteret mitt.. På første måling sa den at jeg lå på 2 på magefettskalaen, - etter å ha gått ned 6,5 cm rundt livet sa den at jeg lå på 3..

Spurte en av trenerne om dette, som tilfeldigvis var veldig skeptisk til disse vektene, han fortalte at hvis du er noe fuktigere på føttene under den ene målingen enn under den andre, kan det gi en utrolig stor forskjell på resultatet. Det samme kunne visst inntaket av ett glass vann føre til, eller dersom du sto noen millimeter annerledes på vekta enn sist gang osv..

Så jeg stoler heller på øynene og målebåndet :p

Det er visst dette de fleste av dere sier.. Da tror jeg at jeg lar denne ligge;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...