Gå til innhold

Aktivering av magemuskler


Tamadeus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

er det ikke bare vakuume magen som en del av oppvarmingen, er jo det man gjør når man skal spenne seg opp. Sug inn luft med magen sånn at navlen går inn mot ryggraden.

er aktiviteten i magen helt fraværende i disse øvelsene?

Det er ikke langt unna fraværende mesteparten av tiden ihvertfall, bare i det siste har jeg fått til litt trykk i magemusklene på noen reps, men jeg kjenner at det kunne vært mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øv på å suge inn luft med magen, du kan også jobbe med litt lettere ekter i øvelsene og trene på å suge inn magen og gjøre overkroppen tight. aktivering av glutes er og viktig mage og glutes er jo kjernen av kroppen. og øvelser som push press skal det jo overføres energi fra underkroppen til skulder ledder og armene. svak kjerne eller under aktivert en så lekker disse kreftene ut av kroppen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har aldri vært noe god i stående press, har begynt med lette vekter nå.

Fokuserer på å suge inn magen mot ryggraden for å få det trykke pluss jeg strammer setemusklene. har blitt en helt annen verden=).

Har selv lagt egoet på hylla og jobber eller med lettere vekter nå en periode, ville anbefaler det. Ville også fått en til å se på om du har noen kompensasjoner i løftene. jeg sier ikke at du ikke er sterk, men du kan bli enda sterkere:) man er ikke sterkere en sitt svakeste ledd. også fryktelig nedsig med skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke bare vakuume magen som en del av oppvarmingen, er jo det man gjør når man skal spenne seg opp. Sug inn luft med magen sånn at navlen går inn mot ryggraden.

er aktiviteten i magen helt fraværende i disse øvelsene?

Hæ? Vanskelig å forstå nøyaktig hva du mener her. Noen kan sikkert tolke dette i retning:

4944_ZaneFrank.JPG

Og det blir jo riv ruskende galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt poeng Wingeer, men jeg skjønner tegninga. En bedre forklaring jeg har kommet over i dag er "Abs to ass" Altså å trekke magemusklene ned mot ræven, da kjennes det som om jeg får godt buktrykk?

Skal kjøre frontbøy i dag, så her er planen min:

3x20s med RCK planke på slutten av oppvarmingen for å "starte mage musklene" og prøve belte for å se om det hjelper.

Virker det greit, eller ville dere gjort noe annet? Det skal sies at jeg har slitt med en Anterior pelvic tilt en stund, men som ser ut til å være borte etter flere måneder med tunge glutebridge og barbell rear lunge med front grip.

Jeg vet ikke helt om jeg har så svake mage muskler heller, da jeg fint kan ta "Barbell rear lounges" med god ROM på opptil 80kg, som er ca kroppsvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er sterk man!

prøv aktivering av mage før økten, bare ikke slit deg ut på det.

Bra innsats med å motirke pelvic tilten da! kommer nok til å bli bra med tiden.

Wingeer som trener vektløfting kan sikkert forklare deg mer dypere hvordan man spenner opp kjernen skikkelig i overhode løft:) skjønner at noen kunne tolket det som det ja wingeer.

Uansett lykke til på veien videre mot en sterk og sunn kropp da Tamadeus .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt poeng Wingeer, men jeg skjønner tegninga. En bedre forklaring jeg har kommet over i dag er "Abs to ass" Altså å trekke magemusklene ned mot ræven, da kjennes det som om jeg får godt buktrykk?

Skal kjøre frontbøy i dag, så her er planen min:

3x20s med RCK planke på slutten av oppvarmingen for å "starte mage musklene" og prøve belte for å se om det hjelper.

Virker det greit, eller ville dere gjort noe annet? Det skal sies at jeg har slitt med en Anterior pelvic tilt en stund, men som ser ut til å være borte etter flere måneder med tunge glutebridge og barbell rear lunge med front grip.

Jeg vet ikke helt om jeg har så svake mage muskler heller, da jeg fint kan ta "Barbell rear lounges" med god ROM på opptil 80kg, som er ca kroppsvekt?

Kelly Starrett bruker vel ofte "belly button to spine" som et stikkord, men det er inneforstått at man da forstår hva som menes. Måten han lærer det bort på er ved å:

1. Stramme setet/dreiemoment i føttene.

2. Stramme magen på utpust.

3. Skuldre + nakke.

Det høres ut som en veldig god idé å kjøre 3x20sek før øvelsen. Hvordan fungerte det? Belte er vel strengt tatt ikke helt nødvendig før du kommer opp på høyere vekter. I tilfelle kan du ha et løsere belte rundt magen bare for propriosepsjonens skyld.

Magemusklene trenger ikke nødvendigvis å være svake, bare ute av proposjon til de andre musklene slik at kroppen ikke bruker dem like bra når det blir tungt. Det er jo veldig typisk ved rotasjon i bekkenet som du forklarer. Har du drevet noe spesiell tøying av hofteleddsbøyere gjennom disse mnd?

Når det kommer til bevegelse over hodet er det akkurat samme prinsippene som gjelder, bare at du ikke kommer unna med like mye. Så bevegelse med stang over hodet blir på en måte den ultimate testen på stabiliseringsevnen rundt hofte, skuldre, osv. F.eks. utfall med vekt over hodet, rykkbøy, fallrykk og pressvarianter. Det kan selvfølgelig være at skuldermobiliteten er begrensende i disse bevegelsene, men det er umulig å si uten å ha sett noe.

Uansett; RKC-planke før økta er tommel opp. Du kan også ev. kjøre et par sett á 15 sek mellom hver øvelse som krever dette. En av de beste øktene jeg har hatt mtp. å kjenne magemusklene jobbe kjørte jeg planke (m.m.) imellom hvert sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...