Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert bare jeg som har missforstått, men uansett.

Sånn jeg har forstått det, skal man ha spenn i ryggen og skuldrene ned i benken når man tar benkpress.

Skulderbladene skal også skvises så nærme hverandre som mulig. Skuldrene skal altså bakover.

Men dette fører jo til at 99% av arbeidet som blir utført er av armene, og jeg ikke kan bruke brystmusklene i det heletatt. Så hvis jeg velger å ta benkpress med strake armer, og kun bruke brystet så kan det ikke skje noe bevegelse.

Når jeg benker så strammes ikke brystet i det heletatt, så jeg går utifra at å la skuldrene trekkes forover av brystet er riktig teknikk?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21990-benkpress-h%C3%A6%C3%A6%C3%A6h/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er sikkert bare jeg som har missforstått, men uansett.

Sånn jeg har forstått det, skal man ha spenn i ryggen og skuldrene ned i benken når man tar benkpress.

Skulderbladene skal også skvises så nærme hverandre som mulig. Skuldrene skal altså bakover.

Men dette fører jo til at 99% av arbeidet som blir utført er av armene, og jeg ikke kan bruke brystmusklene i det heletatt. Så hvis jeg velger å ta benkpress med strake armer, og kun bruke brystet så kan det ikke skje noe bevegelse.

Når jeg benker så strammes ikke brystet i det heletatt, så jeg går utifra at å la skuldrene trekkes forover av brystet er riktig teknikk?

Nå vet jeg ikke helt om jeg forstod deg rett. Men for å ta det fra starten av.

Når man løfter med korrekt benkpress teknikk, i et styrkeperspektiv, er det for å korte ned løftebanen med å få en høy bue/bro i ryggen. Dette gjøres med å presse hofte og skuldre mot hverandre. Primær grunnen til at man trekker skulderbladene inn mot hverandre er for å skape en god "plattform" for selve løftet, man skal, om korrekt, ha bedre kontroll på vekten.

Du sier "Skuldrene skal altså bakover" vet ikke helt om jeg skjønte den. Men skuldrene skal ihvertfall presses ned mot korsryggen og ned i benken. Som sagt en "plattform".

Skjønner ingenting av dette med strake armer og kun bruke brystet! Benkpress er en baseøvelse/ flerleddsøvelse så det er umulig å ekskludere noen av musklene når man løfter benkpress.

Selv om de ikke strammes så betyr jo det ikke at de ikke trenes. Om du kjenner på strekken i musklene når du tar vekten ned, så vil jeg tro at du kjenner det godt i brystet?

Å er fult mulig at jeg leste posten din helt feil og misforstod alt..

Prøv en gang å trene 30 sett med 3-5 reps på din 10RM med ett minutt pause mellom sett. Kjenn på brystmusklene dagen etter. Du vil garantert være støl. Ikke bry deg så mye om at du ikke kjenner at de strammes. Du bruker garantert brystmusklene i benkpress.

De som ikke er sterke, bør bli sterke før de begynner å tenke som en kroppsbygger.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...