Gå til innhold

få til dype knebøy og hjelper hansker?


JulieRingstad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har heller ikke sjans til å komme ned til 90 grader uten vektskiver under beina. Går jeg lengre ned enn 90 grader med vektskiver under beina flyr ryggen fram og bekkenet tilter.

Har tøyet, dynamiske øvelser, massert og øvd i evigheter nå. Blir ikke bedre. Så jeg gidder ikke knebøy lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forsåvidt ikke poenget og vise om den var fin eller ikke, men takk. Poenget var bare for å illustrere et eksempel og påpeke at å vinkle føtter ut ikke alltid er like greit for alle osv. Det er nok fåtallet som klarer det sånn på første dagen ja.

Og det er riktig observert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forsåvidt ikke poenget og vise om den var fin eller ikke, men takk. Poenget var bare for å illustrere et eksempel og påpeke at å vinkle føtter ut ikke alltid er like greit for alle osv. Det er nok fåtallet som klarer det sånn på første dagen ja.

Og det er riktig observert.

Tærne ut er hovedsakelig et virkemiddel for å få knærne ut selv om man har litt smal beinstilling. Du har tydeligvis etter hvert blitt myk nok til å presse knærne ut selv om tærne er rett frem. Det jeg har lest tilsier at hvis fotbladene peker en annen retning enn lårene, så blir det vridning i kneet. Opplever ikke du det? Tar jeg helt feil der? Jeg synes jeg merker det når jeg prøver å gjøre det slik du gjør det. Kanskje du er myk i senene i kneet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg opplever i forhold til vridning er jo egentlig irrelevant i forhold til hva som faktisk skjer. Vridningskrefter vil det jo være til en viss grad uansett, både når føtter vinkler innover og utover. Tipper det du kjenner er det "motsatte" av hva jeg kjenner, altså at du kjenner vridningskreftene når du står rett med føtten og jeg kjenner det når jeg vinkler føttene ut. Jeg gjør altså noe av det Kelly Starret snakker om i forhold til å bruke vridningskreftene til å skape ekstra spenn og stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( den siste økten jeg fikk lov til å kjøre det før PT byttet ut med frontbøy fordi han mente lårbeina mine og sammensetningen av kroppen min ikke egnet seg for vanlig bøy )

Har ikke prøvd bøy igjen siden den gang.

edit.. gjorde filmen lettere tilgjengelig

Det ser ut som proporsjonene dine gir en veldig horisontal rygg i bunn, men det er vel egentlig ikke et problem. Såvidt jeg ser så er de første to-tre reppene såvidt dype nok for lowbar. Jeg bøyer ganske likt som deg:

Vil du ha mine kommentarer på bøyen din?

Jeg skjønner godt at PTen din fikk deg over på frontbøy pga. den horisontale ryggen, men jeg mener at det kan fikses litt på og at det må bare bli en ganske horisontal rygg med dine proporsjoner.

PS: Du er sterk;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som proporsjonene dine gir en veldig horisontal rygg i bunn, men det er vel egentlig ikke et problem. Såvidt jeg ser så er de første to-tre reppene såvidt dype nok for lowbar. Jeg bøyer ganske likt som deg:

Vil du ha mine kommentarer på bøyen din?

Jeg skjønner godt at PTen din fikk deg over på frontbøy pga. den horisontale ryggen, men jeg mener at det kan fikses litt på og at det må bare bli en ganske horisontal rygg med dine proporsjoner.

PS: Du er sterk;).

haha.. kan skjønne at det ser ut som at jeg vil ha kommentarer på bøyen.. var ikke det som var meningen ;) Det jeg mente med det er at så dypt jeg går på bøyen, det er maks dybde for meg selv med lowbar, og det er fortsatt noen cm for lite. mens dersom jeg bytter til front, og får litt hjelp med vekskiver så går det greit :)

jo takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg opplever i forhold til vridning er jo egentlig irrelevant i forhold til hva som faktisk skjer. Vridningskrefter vil det jo være til en viss grad uansett, både når føtter vinkler innover og utover. Tipper det du kjenner er det "motsatte" av hva jeg kjenner, altså at du kjenner vridningskreftene når du står rett med føtten og jeg kjenner det når jeg vinkler føttene ut. Jeg gjør altså noe av det Kelly Starret snakker om i forhold til å bruke vridningskreftene til å skape ekstra spenn og stabilitet.

Vi to er rake motsetninger tydeligvis. Nemesis ;)

Det kan godt hende at jeg endrer teknikken med tiden. Synes du at måten du gjør det på tilfører noe ekstra til løftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke rake motsetninger, men det er litt forskjellige bøystiler ja. Du har jo forsåvidt en ganske normal styrkeløftbøy +/-

Jeg har hvert fall ikke en gjennomsnittlig styrkeløft bøy, mer enn blanding.

For meg så er det liten tvil om at det er sånn jeg bøyer mest per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke sjans til å komme ned til 90 grader uten vektskiver under beina. Går jeg lengre ned enn 90 grader med vektskiver under beina flyr ryggen fram og bekkenet tilter.

Har tøyet, dynamiske øvelser, massert og øvd i evigheter nå. Blir ikke bedre. Så jeg gidder ikke knebøy lenger.

akkuratt sånn jeg har det, faller med engang jeg går litt for langt ned.

Men skal virkelig prøve å tøye, fordi knebøy er noe jeg vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. kan skjønne at det ser ut som at jeg vil ha kommentarer på bøyen.. var ikke det som var meningen ;) Det jeg mente med det er at så dypt jeg går på bøyen, det er maks dybde for meg selv med lowbar, og det er fortsatt noen cm for lite. mens dersom jeg bytter til front, og får litt hjelp med vekskiver så går det greit :)

jo takk ;)

Jeg kommer omtrent like dypt som du gjør med samme fotposisjon, kneposisjon og blikk. Jeg har stor tro på at du fint kan kjøre lowbar til godkjent dybde med en litt annen posisjon, men jeg skal gi meg hvis det ikke er ønsket.

Kanskje et par vektløftesko hadde vært på sin plass? Jeg har hørt at det på sikt ikke er så bra å bruke vektskiver under hælene fordi det ikke gir støtte annet enn akkurat på hælen og fremst på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer omtrent like dypt som du gjør med samme fotposisjon, kneposisjon og blikk. Jeg har stor tro på at du fint kan kjøre lowbar til godkjent dybde med en litt annen posisjon, men jeg skal gi meg hvis det ikke er ønsket.

Kanskje et par vektløftesko hadde vært på sin plass? Jeg har hørt at det på sikt ikke er så bra å bruke vektskiver under hælene fordi det ikke gir støtte annet enn akkurat på hælen og fremst på foten.

kommer nok til å teste bøyen igjen når jeg blir frisk og kjøre front og bøy om hverandre ( trives ganske godt med front da utrolig nok, så time will show ) Vekløftersko er neste "item" på ønskelisten, må bare få råd først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer nok til å teste bøyen igjen når jeg blir frisk og kjøre front og bøy om hverandre ( trives ganske godt med front da utrolig nok, så time will show ) Vekløftersko er neste "item" på ønskelisten, må bare få råd først :)

Kanskje en teknikkvideo på Øvelsesteknikkforumet viser seg når den store dagen kommer:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en teknikkvideo på Øvelsesteknikkforumet viser seg når den store dagen kommer:)?

Er nok en god stund fram i tid da jeg allerede er 3 mnd utti "prøve å bli kvitt betennelse" perioden.. og ikke noe funker.. meeen skal ikke se helt bort i fra det ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkuratt sånn jeg har det, faller med engang jeg går litt for langt ned.

Men skal virkelig prøve å tøye, fordi knebøy er noe jeg vil

Det er bare å tøye. For min del så har jeg gjort det lenge og det har faktisk ikke hjulpet.

Jeg tøyer fortsatt, men jeg bruker ikke 30 minutter av treningen lenger dedikerte til knebøy trening rett og slett fordi jeg det siste halvåret ikke har kommet noe lengre på vei.

Mark har aldri vært et problem hos meg, så vet ikke helt hvor problemet sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å tøye. For min del så har jeg gjort det lenge og det har faktisk ikke hjulpet.

Jeg tøyer fortsatt, men jeg bruker ikke 30 minutter av treningen lenger dedikerte til knebøy trening rett og slett fordi jeg det siste halvåret ikke har kommet noe lengre på vei.

Mark har aldri vært et problem hos meg, så vet ikke helt hvor problemet sitter.

Video av bøyen hvis du vil ha hjelp. Det å trene for styrke uten å bøye er som å sykle med en fot, det er lite optimalt hvis du har to føtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video av bøyen hvis du vil ha hjelp. Det å trene for styrke uten å bøye er som å sykle med en fot, det er lite optimalt hvis du har to føtter.

Jeg bruker jo andre øvelser i steden for knebøy. Har ekstremt liten treningseffekt å trene knebøy feil, da er det jo bedre å kutte det ut og bruke andre øvelser. Tøyer og bøyer enda, mye dynamiske øvelser, men lite effekt altså.

Du kan alltid se. Dette er en ganske gammel video, har tatt nyere men de har jeg ikke her. På de nyere videoene så har jeg prøvd lowbar, presser knærne mer ut, smalere beinstilling, men til veldig liten nytte. Jeg får forøvrig vondt i lysken av å presse knærne ut, så bøy er ikke gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...