Gå til innhold

PSMF-Dietten -trenger hjelp med matplan!


annjb

Anbefalte innlegg

Har spist sånn ca. siden jeg fødte for 3 mnd siden :) Nei, er ikke det at jeg kutter den i to men pga jeg ikke har spist hele dagen, blir jeg bare dårlig av mat, og greier derfor ikke spise mer enn en halv kyllingfilet. Prøver selvfølgelig å få i meg mer iløpet av dagen, da jeg VET at det absolutt ikke hjelper når jeg vil gå ned i vekt. Har ikke noen form for tvangstanker om at jeg MÅ spise lite, selvom jeg ikke er fornøyd med kroppen min etter graviditeten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PSMF er en ekstrem diett, hvorfor? Du ligger lavt på kcal. Du får ikke i deg mye fett. Dietten består av mye protein, litt fett og minimalt med karbs.

" Advarselen alle må lese

Jeg ønsker på det sterkeste å understreke at personer med spiseforstyrrelse (SF), subklinisk spiseforstyrrelse eller som føler/mener at de har eller har hatt et usunt forhold til kropp, kosthold og trening, ikke bør vurdere denne dietten som et alternativ til en sunn livsstil.

Dietten er ment som en hurtigløsning og kan bare brukes av overvektige personer over et lengre tidsrom (1-2 mnd). Personer med normal kroppsvekt og fettprosent bør i utgangspunktet styre unna dietten, så lenge dietten ikke er satt opp i samarbeid med lege eller klinisk ernæringsfysiolog – og med utgangspunkt i 1 til 2 uker før en stor og viktig begivenhet (eksempelvis bryllup)." -sitat fra artikkel skrevet av Robert Eilertsen.

Gå til en ernæringsfysiolog som virkelig kan sitt. Om du så inderlig ønsker å få en såkalt "Pang start" så syns jeg ihvertfall du burde snakke med noen fagkyndige som kan følge deg opp ukentlig.

[ATTACH=full]108516[/ATTACH] [ATTACH=full]108517[/ATTACH]

Går vel fint å bruke det som kickstart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist sånn ca. siden jeg fødte for 3 mnd siden :) Nei, er ikke det at jeg kutter den i to men pga jeg ikke har spist hele dagen, blir jeg bare dårlig av mat, og greier derfor ikke spise mer enn en halv kyllingfilet. Prøver selvfølgelig å få i meg mer iløpet av dagen, da jeg VET at det absolutt ikke hjelper når jeg vil gå ned i vekt. Har ikke noen form for tvangstanker om at jeg MÅ spise lite, selvom jeg ikke er fornøyd med kroppen min etter graviditeten ;)

Gå til en lege / ernæringsfysiolog. Blir for dumt å drive å diskutere dette over nett når vi ikke kjenner deg og ikke har kunnskap nok. Vi kan ikke holde deg igjen, så om du så inderlig vil sette deg på en PSMF så får du bare kjøre på. Men mistenker at ikke mange her vil legge ut en matplan til en random over nett.

[ATTACH=full]108516[/ATTACH] [ATTACH=full]108517[/ATTACH]

Går vel fint å bruke det som kickstart?

"Personer med normal kroppsvekt og fettprosent bør i utgangspunktet styre unna dietten, så lenge dietten ikke er satt opp i samarbeid med lege eller klinisk ernæringsfysiolog."

Som jeg har nevnt: oppsøk et velutdannet menneske som kan sine ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... men hvis du har problemer med å spise mer enn en en halv kyllingfilet, bittelitt ris og noen grønnsaker per i dag, hvorfor skulle det bli enklere når du begynner på PSMF? Fordi du da vil spise flere måltider? Hvorfor ikke bare spise flere måltider om dagen generelt sett? Det har ingen hensikt for deg å spise minst mulig karbo og fett, om du har spist så lite i 3 mnd er du langt over grensen for hvor lenge det er fornuftig eller halvfornuftig å få i deg så lite energi.

Selv om det ikke er motivert av vekttap eller at du egentlig ikke er redd for å spise, så har du jo en eller annen form for spisevegring siden du ikke klarer å få i deg nok mat, og det virker bare liksom veldig lite plausibelt at kyllingfilet 3x om dagen og grønnsaker skal hjelpe på dette.. det er ikke akkurat den mest appetittvekkende maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mistenker en liten skrøne når du sier at du KUN spiser en halv kyllingfilet, litt ris og noen brokkolikvaster iløpet av en HEL dag, og i tillegg TRENER. Tre dager på det der og hvem som helst hadde bukket under.

Uansett så gjør et sånt kosthold ingenting annet enn å frarøve deg muskler. Spis mer, legg deg ALDRI under bmr (det du forbrenner når du ligger i KOMA), vær aktiv, tren tung styrke, og nyt resultatene du får. Slanker du deg nå uten å spise og uten å bygge muskler, vil du se nøyaktig likedan ut i kroppen som før, bare en smule tynnere.

Hud trenger muskler å strekke seg rundt for å bli stram, og kroppen trenger MAT for å bygge muskler. På PSMF anbefales det kun å trene lett tre ganger i uken fordi dietten er svært energikrevende, og samtlige med kunnskap her inne vil overhode ikke anbefale denne dietten til deg.

Jeg skjønner godt at du føler deg overvektig, "pløsete" eller lubben etter en fødsel, og ingen her har jo sett deg så det er vanskelig å avgjøre sånt over nett. Men det kroppen din trenger er absolutt ingen ekstremdiett (som PSMF faktisk ER), den trenger styrketrening, proteiner, sunt fett og sunne karbohydrater. Du har et godt utgangspunkt til å klare å både gå litt ned i vekt, samt stramme opp før sommeren, så ta til deg rådene du får! Vi vil bare ditt eget beste. :)

Hvis du likevel bestemmer deg for å gå på PSMF, les deg i det minste opp på trådene som omhandler denne, og gjør det på eget ansvar. Ingen av oss ønsker å ha skader eller sykdommer på vår kappe (og det vil forhåpentligvis ikke du heller).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd PSMF tidligere, jeg ble gretten, trøtt og sliten, hadde veldig lite energi til overs, og følte at jeg måtte trykke i meg den tørre kyllingen og grønnsakene mine. Dersom du syns en halv kyllingfilet er vanskelig å få i seg per i dag, så kommer du til å slite på psmf-dietten der du må ha i deg 800 gram kyllingfilet per dag for å dekke de proteinene du skal ha. Du kommer til å gå med sultfølelse i magen selvom du føler du spiser mye mat, så bedre med normale måltider som du føler deg mett av.

Det å skulle gå på en sånn diett når man har et barn på 3 måneder er ikke å anbefale, da du trenger litt energi for å ta vare på barnet.

Du har ganske lite som "må bort" av kg, at du kan fint klare å gå ned det til juli på et vanlig underskudd:)

Jeg sier ikke hva du skal gjøre...men anbefaler virkelig ikke å gå på psmf-dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...