Gå til innhold

PSMF-Dietten -trenger hjelp med matplan!


annjb

Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen!

Jeg trenger litt hjelp med hvordan jeg skal sette opp matplan på PSMF. Jeg er er 156 høy,og veier omkring 59 kg (Fikk et barn for 3 mnd siden, og vil nå for alvor bli kvitt det ekstra fettet!) Jeg trener omtrent hver dag, da mest styrketrening. Jeg tenkte å gå på PSFM i et par uker, kun for og få en ordentlig kickstart på vektnedgangen. Skal forresten ned til mellom 48-50 kg. Men som sagt trenger jeg litt hjelp med hvordan en matplan kan se ut. Noen som kunne hjulpet meg med å sette opp en plan for hva jeg kan spise iløpet av en dag?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg slanke meg når jeg ammer? | Mammanett.no

"Det anbefales ikke å ha et inntak under 1800 kcal per dag."

"Det anbefales derfor ikke å slanke seg aktivt de første seks månedene da morsmelken for de fleste utgjør det meste av ernæringen"

PSMF er for kraftig overvektige. 59 kg på 156 er ikkje kraftig overvektig. Å legge om kostholdet litt vil mest sannsynlig vere nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det falt deg inn at jeg ikke ammer kanskje? Jeg er jo ikke fullstendig idiot heller... Men nå var ikke jeg ut etter folk som sitter å synser over hva jeg burde å ikke, jeg var heller ute etter noen som var villig til å hjelpe meg å sette opp en matplan. Er ikke snakk om at jeg skal gå på dette lenge, men bare som en kickstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når man er 156 høy, så er 59 kg faktisk regnet som overvektig ;) Og hva har det med å gjøre at jeg har en liten unge?...

Feil. Den vekten til den høyden klassifiseres ikke som overvektig. Dersom du ikke har laget din egen formel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over normalvektig da, ihvertfall! Greia er at jeg har alt for mye fett, til å være så liten. sånn er det bare ;)

Feil igjen. Den vekten til den høyden er normalvektig.

Det jeg skal frem til, som du kanskje skjønner, er at du absolutt ikke trenger å gå på PSMF. Det er for mennesker med kraftig overvekt. Form kroppen din med å spise bra mat (og nok!), tren styrke og kos deg med den 3 måneder gamle babyen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei greit, 0,3 i bmi under overvekt kategorien da ;) jeg skjønner at du mener det, men uten å ha sett meg, så føler jeg på en måte at du ikke kan uttale deg? dette er som sagt ikke noe jeg skal drive med over tid, men for og få en pangstart, sånn at jeg også kan føle meg vel med å gå ut blant mennesker uten å være innpakka i store joggeklær i sommer. sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har du antageligvis endel muskler? For her er det nemlig kun fett ;) hadde ikke brydd meg om jeg var muskuløs og veide så mye. Man blir litt slapp i fisken etter å ha født barn, sånn er det bare, men jeg vil helst kunne vise meg i bikini i sommer, noe jeg absolutt ikke kan nå... Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har du antageligvis endel muskler? For her er det nemlig kun fett ;) hadde ikke brydd meg om jeg var muskuløs og veide så mye. Man blir litt slapp i fisken etter å ha født barn, sånn er det bare, men jeg vil helst kunne vise meg i bikini i sommer, noe jeg absolutt ikke kan nå... Tusen takk! :)

Forstår hva du ønsker, men PSMF vil jeg ikke anbefale, uansett. Jeg vil heller anbefale deg å øke aktivitetsnivået enn å redusere energiinntaket. Tror det passer deg bedre å heller oppsøke en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg på riktig vei, enn å spørre tilfeldige over nett. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg trener hver dag, problemet mitt er at jeg er for dårlig til å spiser (spiser kun en gang om dagen), så da har plutselig ikke treningen så mye effekt. Jeg skjønner at noen ikke vil anbefale denne dietten, men nå er det nå en gang sånn at jeg har valgt å prøve den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei alle sammen!

Jeg trenger litt hjelp med hvordan jeg skal sette opp matplan på PSMF. Jeg er er 156 høy,og veier omkring 59 kg (Fikk et barn for 3 mnd siden, og vil nå for alvor bli kvitt det ekstra fettet!) Jeg trener omtrent hver dag, da mest styrketrening. Jeg tenkte å gå på PSFM i et par uker, kun for og få en ordentlig kickstart på vektnedgangen. Skal forresten ned til mellom 48-50 kg. Men som sagt trenger jeg litt hjelp med hvordan en matplan kan se ut. Noen som kunne hjulpet meg med å sette opp en plan for hva jeg kan spise iløpet av en dag?

På forhånd takk :)

For å si det rett ut, DU SKAL IKKE PÅ NOE PSMF.

PSMF's målgruppe er sykelige overvektige. om du hadde vært 100kg ville det vært en helt annen sak. Du burde heller stramme opp kroppen ved å ligge på vedlikehold og trene styrke.

For en attitude du har forresten, her bruker folk tiden sin til å hjelpe deg og anbefaler deg å IKKE gå på denne dietten for å ikke skade deg selv, så ignorerer du bare det de sier. Det du kommer til å ende opp med om du kjører PSMF er ikke hyggelig for å si det sånn. Nå vet jeg ikke om du ammer enda, men når ikke en gang du får nok næring, hvordan tror du barnet vil få det da? Har du tenkt på det?

Hvorfor ikke heller stramme opp kroppen, enn å gå ned til 50kg å få en dvask kropp? Muskler må til for å stramme opp en kropp. Du sier selv at du spiser bare en gang om dagen og får i deg for lite næring, hva tror du vil skje når du går på psmf da? At du plutselig får masse muskler når du fortsatt ligger på et underskudd som er under, om ikke langt under din BMR?

Jeg forstår godt at du vil stramme opp kroppen, men PSMF er IKKE en diett for deg. Hør på hva de andre sier her. Jeg ser ikke grunnen til at du skal lage en tråd her på Fitnessbloggen, når du bare hører det du vil høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser du ikke at jeg skriver at jeg trener?.... Jeg har ikke en attitude, og jeg skjønner at folk "bare vil hjelpe", men nå har det seg jo sånn at jeg har bestemt meg for å gjøre dette, og da er jeg ikke interessert i velmenende "DU SKAL IKKE" kommentarer. Og skal ikke jeg ha like store rettigheter til å spørre om noe her inne, som alle andre? bare fordi jeg ikke er interessert i hva andre synes og mener om hva jeg skal gjøre med kroppen min? Og SELVFØLGELIG ammer jeg ikke, jeg er jo ikke stokk dum heller. Grunnen til at jeg kun spiser en gang om dagen er fordi jeg rett og slett glemmer å spise. tror derfor egentlig at en diett på denne kuren faktisk hadde vært bedre for kroppen min, enn slik jeg holder på nå, men det er nå min mening da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser du ikke at jeg skriver at jeg trener?.... Jeg har ikke en attitude, og jeg skjønner at folk "bare vil hjelpe", men nå har det seg jo sånn at jeg har bestemt meg for å gjøre dette, og da er jeg ikke interessert i velmenende "DU SKAL IKKE" kommentarer. Og skal ikke jeg ha like store rettigheter til å spørre om noe her inne, som alle andre? bare fordi jeg ikke er interessert i hva andre synes og mener om hva jeg skal gjøre med kroppen min? Og SELVFØLGELIG ammer jeg ikke, jeg er jo ikke stokk dum heller. Grunnen til at jeg kun spiser en gang om dagen er fordi jeg rett og slett glemmer å spise. tror derfor egentlig at en diett på denne kuren faktisk hadde vært bedre for kroppen min, enn slik jeg holder på nå, men det er nå min mening da ;)

Kan jeg spørre deg, hvorfor velger du en ekstrem diett foran et lite underskudd? Er det så viktig for deg at du setter vektnedgang foran helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er fordi jeg gjerne vil ha en pangstart på prosessen. Og ja, i et par ukers tid, så er jeg faktisk villig til det. Dessuten har ikke helsa mi godt av sånn som jeg driver på nå heller, så om jeg bytter til en diett hvor jeg faktisk får i meg mer mat og mer kcal, proteiner, fett osv, enn det jeg gjør nå, så ser jeg ikke helt problemet? ... Kan jo legge til at det ene måltidet jeg spiser om dagen som regel består av en halv kyllingfilet, bittelitt ris, og noen grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er fordi jeg gjerne vil ha en pangstart på prosessen. Og ja, i et par ukers tid, så er jeg faktisk villig til det. Dessuten har ikke helsa mi godt av sånn som jeg driver på nå heller, så om jeg bytter til en diett hvor jeg faktisk får i meg mer mat og mer kcal, proteiner, fett osv, enn det jeg gjør nå, så ser jeg ikke helt problemet? ... Kan jo legge til at det ene måltidet jeg spiser om dagen som regel består av en halv kyllingfilet, bittelitt ris, og noen grønnsaker.

PSMF er en ekstrem diett, hvorfor? Du ligger lavt på kcal. Du får ikke i deg mye fett. Dietten består av mye protein, litt fett og minimalt med karbs.

" Advarselen alle må lese

Jeg ønsker på det sterkeste å understreke at personer med spiseforstyrrelse (SF), subklinisk spiseforstyrrelse eller som føler/mener at de har eller har hatt et usunt forhold til kropp, kosthold og trening, ikke bør vurdere denne dietten som et alternativ til en sunn livsstil.

Dietten er ment som en hurtigløsning og kan bare brukes av overvektige personer over et lengre tidsrom (1-2 mnd). Personer med normal kroppsvekt og fettprosent bør i utgangspunktet styre unna dietten, så lenge dietten ikke er satt opp i samarbeid med lege eller klinisk ernæringsfysiolog – og med utgangspunkt i 1 til 2 uker før en stor og viktig begivenhet (eksempelvis bryllup)." -sitat fra artikkel skrevet av Robert Eilertsen.

Gå til en ernæringsfysiolog som virkelig kan sitt. Om du så inderlig ønsker å få en såkalt "Pang start" så syns jeg ihvertfall du burde snakke med noen fagkyndige som kan følge deg opp ukentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du spist sånn du spiser nå? Er sikkert lurt å spise normalt en stund og ta en full diet break på 1-2 uker for å normalisere hormoner og forbrenning. Og.. du "glemmer" ikke å spise hele dagen for så å forsyne deg med en HALV kyllingfilet.. hehe. Når du kutter den kyllingfileten i to fordi du synes det er passende porsjon, så er det en bevisst handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...