Gå til innhold

Brudd i tåa!


melis1988

Anbefalte innlegg

Jeg var så uheldig å kjøre foten inn i en heftig murkant igår kveld. Den midterste tåa på venstre fot er nå brukket og må tapes over en lenger periode.

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg kan opprettholde treninga mi uten å miste for mye styrke?

Jeg ser for meg at knebøy/benpress samt mark og andre beinøvelser blir problematisk når jeg har såpass vondt. Jeg er så sur akkurat nå at jeg kunne kappet av hele tåa, men det hjelper jo ikke.

Hjelp! :grumpy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg knakk tåa i fjor høst. Bare tapet den opp litt (etter beskrivelse fra legen), så gikk det greit. Holdt meg unna tung knebøy første uka eller to, ble litt vel mye trykk i tåa. Men etter det var det bare å kjøre på. Jeg tok litt lette knebøy i starten når det var på det vondeste.

Forresten, regner med at det kom noen fine gloser rett etterpå... :D E jo håpløst vondt der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukket lilletåa en gang før, da gikk jeg med krykker i to mnder fordi det gjorde så vondt å trø på foten. Den må nok tapes ja, og det er forsåvidt greit, jeg bare mistenker at tung beintrening må utgå. Og det suger :(

Fine gloser ja, såpass nord i landet skal det ikke skorte på bannskapet :p Faen altså. Har trent styrke fire dager i uka siden januar, har IKKE lyst å gi meg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brakk et bein inni foten i fjor høst, og måtte kutte direkte belastning noen uker. Var imidlertid mye man kunne gjore fordet; alt av sittende+liggende overkroppsøvelser, leg ext+leg curl+ymse kickback-maskiner hvor puta ligger på ankelen eller leggen og ikke selve foten, stå-på-alle-fire-og-løft-beina-i-alle-retninger-øvelser, gjerne med ankelvekt, mage+ryggøvelser på matte og i maskin, osv. Du skal nok ikke tape formen nevneverdig tror jeg, bare skru på kreativiteten :) God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen finnmarksgloser jeg og. Trur faktisk jeg satte rekord, og hvis pappa hadde hørt meg hadde han nok tørka tåran, klappa meg på skuldra, og hiksta fram "e så stolt av deg gutten min". :p

Jeg hadde pent brudd da, så va kun tape og ikke krykker på meg. Brukte sko med stiv såle under treninga, gikk helt fint da. Sparka jo selvfølgelig ørten gang i forskjellige stativ og benka med den jævla tåa, men ellers gull... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Men det gjør fittevondt i tåa hver gang jeg strammer foten, selv uten at jeg belaster selve foten. Ser for meg at også legcurl o.l. vil bli vanskelig da jeg som regel strammer alt jeg har av muskler i beina for å løfte mest mulig. Kanskje det vil funke å kjøre med en del lavere intensitet fremover da. Såfremst jeg kommer meg til og fra treningssenteret... :shifty: Cardio utgår ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Til dere som har hatt brudd i ei tå. Hvordan teiper dere tåen? Er det greit å tape den på samme måte som man taper forstuete fingrer?

Jeg har kranglet med kettlebellskuler idag, resultat blå, hoven og jækla øm tå, nabo med stortåa. Jeg greier å belaste foten, men med smerter. Og løping imorgen utgår for min del....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har hatt brudd i ei tå. Hvordan teiper dere tåen? Er det greit å tape den på samme måte som man taper forstuete fingrer?

Jeg har kranglet med kettlebellskuler idag, resultat blå, hoven og jækla øm tå, nabo med stortåa. Jeg greier å belaste foten, men med smerter. Og løping imorgen utgår for min del....

På tær er det enkleste ofte bare å surre teip rundt hele driten. De er så små og knotete at å teipe den sammen med naboen eller prøve noen av de mer sofistikerte metodene blir bare tull. Vær obs på at det lett blir gnagsår på naboene om du teiper når du skal løpe senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tåa er brukket skal den tapes sammen med nabotåa for å rettes riktig ut og for at den ikke ska bli skjev. Jeg bretter sammen en bit gasbind/bandasje som jeg først surrer rundt den knekte tåa, og så resten rundt nabotåa for at de skal holde seg sammen, men ikke ligge hud mot hud. Deretter tar jeg en bit sportstape rundt for å holde tøyet på plass. Ingen gnagsår og lite ubehag med sko. Knekte tær bør tapes på en periode på 1-2 mnder for at bruddet skal gro ordentlig og ikke knekkes opp igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) Jeg har ikke vært hos lege og sjekket, tenker vi ser det litt ann, hvordan det utvikler seg. tror og håper på at det ikke er brudd, men forstuet/ forsli er den allefall. Tar det med ro noen dager framover, da det å gå er ikke spesielt behaglig, litt den følelsen av at jeg går på en kul, satser på at det er helvelsen som gir akkurat denne følelsen.

Men tusen takk for tipset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tåa er brukket skal den tapes sammen med nabotåa for å rettes riktig ut og for at den ikke ska bli skjev. Jeg bretter sammen en bit gasbind/bandasje som jeg først surrer rundt den knekte tåa, og så resten rundt nabotåa for at de skal holde seg sammen, men ikke ligge hud mot hud. Deretter tar jeg en bit sportstape rundt for å holde tøyet på plass. Ingen gnagsår og lite ubehag med sko. Knekte tær bør tapes på en periode på 1-2 mnder for at bruddet skal gro ordentlig og ikke knekkes opp igjen. :)

Jepp, vanlig rutine er å teipe til nabotåa, men jeg synes det gir dårligere stabilitet enn å tape den alene, det var også det som ble anbefalt når jeg gikk kurs i teiping av idrettsskader. Det har nok ikke så mye å si hva man velger, gå for det som føles mest behagelig. Taping til nabotå med gasbind eller lignende er også litt snillere om det er en del hevelse. Å tape 3-4 uker pleier å være plenty for et pent brudd i en tå selv om den fort bruker en del lengre tid på å gro.

Tusen takk for svar:) Jeg har ikke vært hos lege og sjekket, tenker vi ser det litt ann, hvordan det utvikler seg. tror og håper på at det ikke er brudd, men forstuet/ forsli er den allefall. Tar det med ro noen dager framover, da det å gå er ikke spesielt behaglig, litt den følelsen av at jeg går på en kul, satser på at det er helvelsen som gir akkurat denne følelsen.

Men tusen takk for tipset:)

Er det mye vondt bør du vurdere en tur til legen. Om det er et pent brudd midt i knokkelen er det helt ufarlig, men brudd ute av stilling eller som går inn i leddet kan trenge behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vanlig rutine er å teipe til nabotåa, men jeg synes det gir dårligere stabilitet enn å tape den alene, det var også det som ble anbefalt når jeg gikk kurs i teiping av idrettsskader. Det har nok ikke så mye å si hva man velger, gå for det som føles mest behagelig. Taping til nabotå med gasbind eller lignende er også litt snillere om det er en del hevelse. Å tape 3-4 uker pleier å være plenty for et pent brudd i en tå selv om den fort bruker en del lengre tid på å gro.

Er det mye vondt bør du vurdere en tur til legen. Om det er et pent brudd midt i knokkelen er det helt ufarlig, men brudd ute av stilling eller som går inn i leddet kan trenge behandling.

Kommer vel litt an på hvilken tå som er brukket og da. Jeg har tidligere brukket lilletåa, og det var svinvondt. Gikk på krykker i to mnd og slet fælt med å ha på meg sko. Nå går jeg rundt med den midterste tåa knekt, har ikke hatt noe behov for krykker og går helt normalt, også med sko (sett bort fra den første uka, da så jeg mildt sagt retardert ut). Men har tapa den til tåa ved siden av så jeg ser sikker på at det ikke gror skjevt. Har ikke vært i røntgen med denne da, så kan være at den har et renere brudd enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...