Gå til innhold

BCAA


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du ikke har ekstreme mål, så mener jeg du får nok BCAA gjennom maten, sålenge du ikke er veganer eller vegeterianer. Kjøtt og melkeprodukter er fin e kilder til mye BCAA og de andre essensielle aminosyrene. Men det er ditt valg ;)

joda, er ikke det jeg tror har noe mangel..man kan være et greit tilskudd før morgentrening for å ikke bryte ned kroppsproteiene om man trener på tom mage, og i tillegg skal det vist gi et lite kick, så verdt et forsøk vertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen grunnlag for å anbefale tilskuddet til å begynne med så der kan jeg dessverre ikke svare deg. Ei heller har jeg ikke hatt tid til å lese hele vurderingen samt de få studiene som ligger til grunne for risikovurderingen, det får bli når eksamenperioden er ferdig.

hehe oki :) får holde meg til doseringen som står på pakken jeg :p takk for hjelpen vertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, er ikke det jeg tror har noe mangel..man kan være et greit tilskudd før morgentrening for å ikke bryte ned kroppsproteiene om man trener på tom mage, og i tillegg skal det vist gi et lite kick, så verdt et forsøk vertfall :)

Kroppen din er i konstant nedbrytning/gjenoppbygging, og jeg er usikker på om den teorien om å ta BCAA på morgenen har noe spesielt for seg. Men det er jo et forsøk verdt, du får ikke mindre muskler av det iallefall ;)

PS: Du ser jo rimelig fit ut allerede - om du hadde spurt meg :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observations of branched-chain amino acid administrat... [J Nutr. 2005] - PubMed - NCBI

The findings of the work to date suggest that leucine and the other BCAAs can be safely consumed in large amounts relative to the other amino acids in protein with no effect upon hormone or protein metabolism. Although large doses of leucine do not appear to stimulate protein synthesis in humans, the observations reported in animals and in vitro discussed above, cannot be dismissed. Thus, any study designed to define the upper limits of tolerance in humans should include measurement of circulating hormones as well as measurement of protein metabolism using isotopically labeled tracers to confirm that high doses of BCAAs do not cause untoward effects with respect to hormonal regulation and protein metabolism in humans.

Denne er datert 2005 og før VKM sikkerthetsvurdering som ble avsluttet sent året 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har ekstreme mål, så mener jeg du får nok BCAA gjennom maten, sålenge du ikke er veganer eller vegeterianer. Kjøtt og melkeprodukter er fin e kilder til mye BCAA og de andre essensielle aminosyrene. Men det er ditt valg ;)

Også de med ekstreme mål får nok BCAA gjennom maten, så lenge de ikke presterer å ligge under proteinbehovet noe de færreste i denne kategorien gjør. BCAA er ikke begrensende aminosyrer i noen proteinkilder, heller ikke i vegetabilske kilder, så en vegetarianer/veganer som dekker proteinbehovet sitt har heller ikke noe problem med BCAA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også de med ekstreme mål får nok BCAA gjennom maten, så lenge de ikke presterer å ligge under proteinbehovet noe de færreste i denne kategorien gjør. BCAA er ikke begrensende aminosyrer i noen proteinkilder, heller ikke i vegetabilske kilder, så en vegetarianer/veganer som dekker proteinbehovet sitt har heller ikke noe problem med BCAA.

Hvorfor er da BCAA så innmari opphauset og "alle" skal ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen din er i konstant nedbrytning/gjenoppbygging, og jeg er usikker på om den teorien om å ta BCAA på morgenen har noe spesielt for seg. Men det er jo et forsøk verdt, du får ikke mindre muskler av det iallefall ;)

PS: Du ser jo rimelig fit ut allerede - om du hadde spurt meg :blush:

hehe, vil prøve vertfall..gammel bilde..bulket og er klar for å deffe med morgenkardio og bcaa nå, ikke like "fit" :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ikke det er ganske plasebo, vil jeg påstå den funket å ga et skikkelig kick (y) beste treningen på en stund :D

Nå er jo BCAA ikke noe skal gi kick på treningen, men vanlige aminosyrer som finnes i maten din, så kanskje vi skal gå for placebo her, men hey, effekt er effekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe, kansje placebo da, følte vertfall det funket..å gjor at jeg gadd en halvtime kondisjon etter styrken (noe jeg kanskje ikke burde gjort ifølge den nye artikkelen herpå fitnessbloggen) hahah..what to doooo? kansje tryggest å holde sofaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den største fordelen med BCAA er vel at den kan sette i gang anabole prosesser man normalt ser først ved inntak av 40g protein i et måltid? I tillegg er det mange som synes det er oppkvikkende, så ikke avskriv det som placebo helt enda ;)

Pass uansett på å få riktig forhold mellom aminosyrene for maks effekt. Forholdet skal vel være 4:1:1 mellom leucine:isoleucine:valine for best effekt.

Charles Poliquin:

The Benefits of BCAAs: 10 Quick Tips and Detailed Research | Poliquin Article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...