Gå til innhold

Fettforbrenning og kcal


Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som tilsammen har tatt av ca 13-15 kg det siste halvannet året. Siden i vinter/tidlig vår, da interessen for styrke virkelig tok av har jeg tatt av 6 kg. Jeg begynner å se synlige endringer på overkropp og jeg har også tatt av 5 cm rundt magen. Likevel sliter jeg veldig med det fettet som ligger rundt mage/hoftepartier. Dette plager meg såpass mye med tanke på at jeg ellers er ganske så tynn. Jeg ligger veldig lavt på kcal, jeg prøver så godt jeg kan å komme meg opp på 1500 kcal om dagen, men dette er til tider veldig vanskelig. Jeg kjører omtrent 4-6 styrkeøkter, 2-3 cardioøkter og 1-2 hviledager i uka.Hva gjør jeg galt? Har dere, spesielt jenter som har slitt med mage/hoftepartiene, noen gode råd til akkurat dette?

Jeg er 167 og veier pr dags dato 55/56 kg, så vekten er jo absolutt ikke noe problem her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ei jente som tilsammen har tatt av ca 13-15 kg det siste halvannet året. Siden i vinter/tidlig vår, da interessen for styrke virkelig tok av har jeg tatt av 6 kg. Jeg begynner å se synlige endringer på overkropp og jeg har også tatt av 5 cm rundt magen. Likevel sliter jeg veldig med det fettet som ligger rundt mage/hoftepartier. Dette plager meg såpass mye med tanke på at jeg ellers er ganske så tynn. Jeg ligger veldig lavt på kcal, jeg prøver så godt jeg kan å komme meg opp på 1500 kcal om dagen, men dette er til tider veldig vanskelig. Jeg kjører omtrent 4-6 styrkeøkter, 2-3 cardioøkter og 1-2 hviledager i uka.Hva gjør jeg galt? Har dere, spesielt jenter som har slitt med mage/hoftepartiene, noen gode råd til akkurat dette?

Jeg er 167 og veier pr dags dato 55/56 kg, så vekten er jo absolutt ikke noe problem her..

Vet du hva, jeg hadde akkurat det samme problemet selv. Jeg er like høy som deg og veier 63 kilo.

Løsningen for min del har vært å øke på kaloriene og trene tyngre styrketrening (noe jeg har energi til nå som jeg spiser mer) og jeg ser at kroppen på et merkeligvis jobber med meg, i stedet for mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ikke dumt ut nei! Har du noen tips til hvordan jeg får i meg flere kalorier uten å måtte spise store mengder? Jeg blir veldig fort mett og det kan til tider være en kamp å få ned siste matbiten. Ikke fordi jeg er redd for hva jeg spiser, men magen sier stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ikke dumt ut nei! Har du noen tips til hvordan jeg får i meg flere kalorier uten å måtte spise store mengder? Jeg blir veldig fort mett og det kan til tider være en kamp å få ned siste matbiten. Ikke fordi jeg er redd for hva jeg spiser, men magen sier stopp.

Det skal veldig lite til, og trolig spiser du mange magre matvarer og lignende som gjør at kaloriinntaket blir mye lavere enn det kunne vært. Hvis du setter opp en typisk dag og hva du spiser er det lettere å hjelpe deg. Egentlig er det så enkelt som å kjøpe en kartong helmelk og drikke et stort glass til hvert måltid. Sett at du spiser fire måltider om dagen og får i deg 2,5dl helmelk per måltid har du drukket en liter i løpet av dagen, og vips - 600 fine kalorier ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er riktig nok gutt, men sliter med det samme når det gjelder overflødig fett ved mage og hofter. Er 180 cm høy og veier 73 kg, så heller ikke er vekta problemet. Er litt sløv når det gjelder å måle daglige kaloriinntak, men vil tro jeg ligger i vedlikehold/et lite underskudd de fleste dager. Selv om jeg har mistet 10-12 kg med fett det siste året, så vil liksom ikke det siste fettet ved magepartiet slippe, og det er fryktelig irriterende. Noen tips og råd der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del har ligget ganske lavt på kaloriene selv, og ting stoppet litt opp, men nå som jeg spiser mye mer skjer det en hel del - mye fortere enn da jeg spiste lite. Så mat er tingen! Nøtter, avocado og lignende tar ikke så mye plass, men har mye energi, så dette er jo også ting du kan spise :) Nøttesmør anbefales! Ting med mye energi i i alle fall:) Ellers kan jo intervalltrening også hjelpe på litt. Du trener jo veldig mye, så høres ut som om du trenger mer mat, synes i alle fall jeg. Har du vært på underskudd veldig lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ligget ganske lavt på kaloriene selv, og ting stoppet litt opp, men nå som jeg spiser mye mer skjer det en hel del - mye fortere enn da jeg spiste lite. Så mat er tingen!

Hvor stort kalorioverskudd er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ligget ganske lavt på kaloriene selv, og ting stoppet litt opp, men nå som jeg spiser mye mer skjer det en hel del - mye fortere enn da jeg spiste lite. Så mat er tingen! Nøtter, avocado og lignende tar ikke så mye plass, men har mye energi, så dette er jo også ting du kan spise :) Nøttesmør anbefales! Ting med mye energi i i alle fall:) Ellers kan jo intervalltrening også hjelpe på litt. Du trener jo veldig mye, så høres ut som om du trenger mer mat, synes i alle fall jeg. Har du vært på underskudd veldig lenge?

Svarer på denne jeg også ;) Jeg har ligget på underskudd siden jeg starta i vinter, men akkurat hvor mye det vet jeg ikke. Det er først nå de siste ukene at jeg har blitt bevisst på hvor mye jeg spiser. Jeg sliter til tider bare med å få meg i 1500 kcal. Jeg vil tro at det vil skje mye hvis jeg får i meg mere mat og får mere overskudd på treninga, men jeg skulle gjerne hatt gode tips til matvarer. Drittlei kylling for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den! Du må prøve å skape matglede på et vis. Virker som du kanskje mangler det? Må tenke at det er en livsstil, ikke bare en periode:) Bruk alt mulig av kjøtt, stek med kokosmelk (fullfett) og masse krydder:) Lag guacemole ved siden av, nøtter, poteter og ris. Lag forskjellig typer vafler og pannekaker med pålegg som ost, kjøtt, nøttesmør, eller hva nå du måtte finne på. Bruk former og stek ting i ovnen, grateng for eksempel! Omelett med grønnsaker og kjøtt/kjøttpålegg. Lag hjemmelaget pizza! Mange sunne og gode oppskrifter på det rundt omkring. En ting jeg er blitt ganske hektet på om dagen er "Børges søtpotetkake" - den er god den! Og lett å lage:) Om du greier å øke kaloriene, og ligge på vedlikehold omtrent en stund, kan det kanskje være lettere å justere opp/ned etter hvert, avhengig av hva som skjer med kroppen din. Det vil jeg tro er bedre enn å tyne seg mer og mer, og plutselig ende på et alt for lavt kaloriinntak. Jeg syntes (og synes!!) det er vanskelig å prøve seg frem på hva som funker for meg, men det er noe med å tørre og det å prøve. Det er ikke farlig, sannsynlivis lærer man av det, og blir enda mer klokere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den! Du må prøve å skape matglede på et vis. Virker som du kanskje mangler det? Må tenke at det er en livsstil, ikke bare en periode:) Bruk alt mulig av kjøtt, stek med kokosmelk (fullfett) og masse krydder:) Lag guacemole ved siden av, nøtter, poteter og ris. Lag forskjellig typer vafler og pannekaker med pålegg som ost, kjøtt, nøttesmør, eller hva nå du måtte finne på. Bruk former og stek ting i ovnen, grateng for eksempel! Omelett med grønnsaker og kjøtt/kjøttpålegg. Lag hjemmelaget pizza! Mange sunne og gode oppskrifter på det rundt omkring. En ting jeg er blitt ganske hektet på om dagen er "Børges søtpotetkake" - den er god den! Og lett å lage:) Om du greier å øke kaloriene, og ligge på vedlikehold omtrent en stund, kan det kanskje være lettere å justere opp/ned etter hvert, avhengig av hva som skjer med kroppen din. Det vil jeg tro er bedre enn å tyne seg mer og mer, og plutselig ende på et alt for lavt kaloriinntak. Jeg syntes (og synes!!) det er vanskelig å prøve seg frem på hva som funker for meg, men det er noe med å tørre og det å prøve. Det er ikke farlig, sannsynlivis lærer man av det, og blir enda mer klokere:)

Ja, det du nok sannerlig rett i! Jeg er nok litt matlei om dagen. Dette har jo vært en prosess som har tatt halvannet år- to år, så jeg gjør dette om til en livsstil. Nå går det bare på å være kreativ i matveiene og spise de riktige tingene. Jeg har alltid vært glad i mat, så jeg ser nok ikke helt problemet om hvorfor jeg er matlei. Kanskje det er frykten for å legge på meg igjen som gjør det. Likevel har jeg aldri spist store mengder mat, jeg blir veldig fort mett, uansett om det er en burger eller fisk.

Jeg har begynt å bruke oppskriftene til Kristine Weber og de synes jeg er kjempeflotte. Har du andre gode tips i form av nettsider og gode bøker (=? Jeg har nok kommet til det punktet der jeg har begynt å eksprimentere mer med mat og gode retter. Tusen takk for svar altså, det setter jeg utrolig pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, dette ble litt sent svar!

Det er bra du gjør det til en livvsstil:) Og alle har jo perioder der de er litt lei ting, mat også. Kan tenkes at det er en underliggende frykt for å legge på deg, ja, men det trenger jo ikke nødvendigvis å være det. Om det er det som er problemet, kan du jo kanskje kjenne litt på det, og prøve å jobbe med det?:) Mat er tross alt det som skal til for at kroppen utvikler seg. Så bra! Har du kjøpt boken hennes?:) Jeg har i grunn ingen andre bøker enn den, men pleier bare å slenge sammen ting jeg:P Har jo hentet mye inspirasjon fra nettet da. Det er mange fine oppskrifter her på fitnessbloggen:) Ligger også noen fine på myrevolution sin side, ellers er det jo diverse matblogger rundt på nettet. Dedication har jo en del bra, og mye inspirasjon.

Angående det egentlig spørsmålet ditt om hvordan bli kvitt magefettet, er det nok bare tålmodighetx100, samtidig styrketrening og riktig mat som hjelper:) Prøve å variere øvelser, reps og sett, kanskje legge inn noe intervalltrening en gang i blant:) Og ikke for mye trening er også viktig, for det kan være stressende for kroppen, noe som igjen kan gjøre at den holder på fettet. Skal ikke være lett gitt:P

Bare koselig å kunne hjelpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ei jente som tilsammen har tatt av ca 13-15 kg det siste halvannet året. Siden i vinter/tidlig vår, da interessen for styrke virkelig tok av har jeg tatt av 6 kg. Jeg begynner å se synlige endringer på overkropp og jeg har også tatt av 5 cm rundt magen. Likevel sliter jeg veldig med det fettet som ligger rundt mage/hoftepartier. Dette plager meg såpass mye med tanke på at jeg ellers er ganske så tynn. Jeg ligger veldig lavt på kcal, jeg prøver så godt jeg kan å komme meg opp på 1500 kcal om dagen, men dette er til tider veldig vanskelig. Jeg kjører omtrent 4-6 styrkeøkter, 2-3 cardioøkter og 1-2 hviledager i uka.Hva gjør jeg galt? Har dere, spesielt jenter som har slitt med mage/hoftepartiene, noen gode råd til akkurat dette?

Jeg er 167 og veier pr dags dato 55/56 kg, så vekten er jo absolutt ikke noe problem her..

Jeg kan hvertfall si at jeg alltid har slitt med det problemet. Magen er den plassen på kroppen som liksom aldri ville respondere på underskudd i kcal:P Selv da jeg hadde en BMI langt under normalen. Først nå som jeg trener styrke fem dager i uka samt spiser NOK, føler jeg at magen har blitt fastere, og muskler blir stadig mer tydelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, dette ble litt sent svar!

Det er bra du gjør det til en livvsstil:) Og alle har jo perioder der de er litt lei ting, mat også. Kan tenkes at det er en underliggende frykt for å legge på deg, ja, men det trenger jo ikke nødvendigvis å være det. Om det er det som er problemet, kan du jo kanskje kjenne litt på det, og prøve å jobbe med det?:) Mat er tross alt det som skal til for at kroppen utvikler seg. Så bra! Har du kjøpt boken hennes?:) Jeg har i grunn ingen andre bøker enn den, men pleier bare å slenge sammen ting jeg:p Har jo hentet mye inspirasjon fra nettet da. Det er mange fine oppskrifter her på fitnessbloggen:) Ligger også noen fine på myrevolution sin side, ellers er det jo diverse matblogger rundt på nettet. Dedication har jo en del bra, og mye inspirasjon.

Angående det egentlig spørsmålet ditt om hvordan bli kvitt magefettet, er det nok bare tålmodighetx100, samtidig styrketrening og riktig mat som hjelper:) Prøve å variere øvelser, reps og sett, kanskje legge inn noe intervalltrening en gang i blant:) Og ikke for mye trening er også viktig, for det kan være stressende for kroppen, noe som igjen kan gjøre at den holder på fettet. Skal ikke være lett gitt:p

Bare koselig å kunne hjelpe:)

Ah, supert, takk for svar (= Middagen går som regel rett ned, men det er de andre måltidene jeg sliter mest med. Har virkelig prøvd å være kreativ på matfronten de siste to ukene, men det er fortsatt frokost, lunsj og kveldsmat jeg sliter med å variere nok.

Jeg har en restitusjonsdag i uka, er det for lite? Jeg sover omtrentlig 8 timer hver natt nå, noe jeg ikke gjorde bare for noen uker tilbake. Prøver å være nøye på det nå som jeg trener litt ekstra. Trives veldig godt på senteret om dagen, så jeg vil jo holde meg til 5-6 treningsdager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hvertfall si at jeg alltid har slitt med det problemet. Magen er den plassen på kroppen som liksom aldri ville respondere på underskudd i kcal:p Selv da jeg hadde en BMI langt under normalen. Først nå som jeg trener styrke fem dager i uka samt spiser NOK, føler jeg at magen har blitt fastere, og muskler blir stadig mer tydelig:)

Jeg har vel hatt det problemet siden 12/13-års alderen, men det er først nå det siste halvannet året at jeg faktisk har begynt å gjøre noe med det. Sliter fortsatt med å spise nok, men vil tro at dette vil gå seg til etterhvert. Hvis du har gode tips om retter, både til frokost, lunsj, middag og kvelds så kom med det! Setter stor pris på det (=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok det beste for deg er å prøve å spise mer, i alle fall når du har tenkt til å trene så mye som du gjør. Jeg ville nok holdt meg til 5 treningsdager i uka i alle fall, det er ikke nødvendig å trene så mye med mindre du skal konkurrere. I alle fall bør ikke alle treningene dine være like harde. Restitusjon er like viktig for at kroppen din skal utvikle seg, hvis ikke kan du ende opp med å stagnerer.

Jeg pleier ofte å spise proteinpuver med kokosmelk og kakao pluss jordbær/bringebær/litt frukt til frokost eller kvelds. Havregryn er også godt å blande i det. Enkelt og raskt, og ikke dyrt:) Ellers er jo speltlomper med diverse pålegg enkelt og greit, eggerøre med hva du måtte ha av pålegg, røkt laks. Ellers kan du jo også steke kjøtt i en ildfast form og ha mat noen dager til lunsj der, bare variere tilbehøret. For eksempel guacemole og salsa, salat, lomper, søtpotet, ris, nøtter, steke i kokosmelk. Mange muligheter :) I går lagde jeg det som hittil var de beste "sunne" vaflene jeg har laget! Brukte 30g ferdig kakemiks fra funksjonell mat, 50g mager kesam, 1 egg, 2 eggehviter (har eggehviter på kanne, så blir sånn omtrent), litt søtning, 10g bakepro, kanel og kardemomme, 2ts fiberhusk, litt vann/kokosmelk/melk. Godt med hva som helst slags pålegg:) Kan helt sikkert steke pannekaker av det også! Tørrvarene kan byttes ut med mandelmel, kokosmel, proteinpulver osv, bruke det man har:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok det beste for deg er å prøve å spise mer, i alle fall når du har tenkt til å trene så mye som du gjør. Jeg ville nok holdt meg til 5 treningsdager i uka i alle fall, det er ikke nødvendig å trene så mye med mindre du skal konkurrere. I alle fall bør ikke alle treningene dine være like harde. Restitusjon er like viktig for at kroppen din skal utvikle seg, hvis ikke kan du ende opp med å stagnerer.

Jeg pleier ofte å spise proteinpuver med kokosmelk og kakao pluss jordbær/bringebær/litt frukt til frokost eller kvelds. Havregryn er også godt å blande i det. Enkelt og raskt, og ikke dyrt:) Ellers er jo speltlomper med diverse pålegg enkelt og greit, eggerøre med hva du måtte ha av pålegg, røkt laks. Ellers kan du jo også steke kjøtt i en ildfast form og ha mat noen dager til lunsj der, bare variere tilbehøret. For eksempel guacemole og salsa, salat, lomper, søtpotet, ris, nøtter, steke i kokosmelk. Mange muligheter :) I går lagde jeg det som hittil var de beste "sunne" vaflene jeg har laget! Brukte 30g ferdig kakemiks fra funksjonell mat, 50g mager kesam, 1 egg, 2 eggehviter (har eggehviter på kanne, så blir sånn omtrent), litt søtning, 10g bakepro, kanel og kardemomme, 2ts fiberhusk, litt vann/kokosmelk/melk. Godt med hva som helst slags pålegg:) Kan helt sikkert steke pannekaker av det også! Tørrvarene kan byttes ut med mandelmel, kokosmel, proteinpulver osv, bruke det man har:)

Nei, konkurranse er vel ikke akkruat det jeg har planer om nå. Har selvfølgelig lekt med tanken, men hvem har vel ikke gjort det ;)?

Så det du mener med fem treningsdager i uka er styrke? For å gå tur, ta en liten joggetur etc er vel fullt lov på restitusjonsdagene?

Høres ut som noen gode tips jeg skal ta med meg videre. Takk igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei jente som tilsammen har tatt av ca 13-15 kg det siste halvannet året. Siden i vinter/tidlig vår, da interessen for styrke virkelig tok av har jeg tatt av 6 kg. Jeg begynner å se synlige endringer på overkropp og jeg har også tatt av 5 cm rundt magen. Likevel sliter jeg veldig med det fettet som ligger rundt mage/hoftepartier. Dette plager meg såpass mye med tanke på at jeg ellers er ganske så tynn. Jeg ligger veldig lavt på kcal, jeg prøver så godt jeg kan å komme meg opp på 1500 kcal om dagen, men dette er til tider veldig vanskelig. Jeg kjører omtrent 4-6 styrkeøkter, 2-3 cardioøkter og 1-2 hviledager i uka.Hva gjør jeg galt? Har dere, spesielt jenter som har slitt med mage/hoftepartiene, noen gode råd til akkurat dette?

Jeg er 167 og veier pr dags dato 55/56 kg, så vekten er jo absolutt ikke noe problem her..

Du kan sjekke ut disse:

http://www.bodyrecomposition.com/the-stubborn-fat-solution

Intermittent Fasting and Stubborn Body Fat | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...