Gå til innhold

Smerter i Skuldra


sombraro

Anbefalte innlegg

Heisann, har hatt en del plager med skuldra den siste måneden. Alt av push-øvelser gjør veldig vondt..

Jeg får en veldig knekk øverst i skuldra om jeg lager noen bevegelse med den. Det er også et trigger punkt som gjør veldig vondt å presse inn på (Her det sitter) og denne befinner seg på toppen av skuldra, nærmere bestemt "skulderkulen", og litt til venstre (mot magen).

Noen som har hatt noe lignende eller vet hva det kan dreie seg om?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem som deg, sitter akuratt på samme sted. Kiropraktoren tok ultralyd av skulderen min for å se om det var noe som gnisset, men utifra ultralyden så alt helt perfekt ut. Kiropraktoren konkluderte med at det var en betennelse, og det er flere måter å lege dette på. Man kan ta smertestillende, som f.eks. Voltarol, men det nektet jeg. Da lurer du bare kroppen din, og det kan bli verre. Tipset er rett og slett å ikke trene overkropp i 2 måneder...Veldig kjipt, jeg vet det, men det funket for meg. Etter 2 måneder med bare kardio, mage- og bentrening ble det mye bedre.

Når du skal begynne å trene overkropp igjen, er det veldig viktig at du varmer skulderen skikkelig opp, f.eks ved å bruke lette vekter. Når det er sagt så merker jeg fremdeles en liten irritasjon i skulderen, og da unngår jeg øvelser som dette:

*Sidehev

*Skapular sidehev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det samme som jeg har (senebetennelse/slimposebetennelse - vet ikke hvilken av de som gir hvilket problem, men en av de hvertfall). Tror det er en del videoer på youtube med "gentle shoulder" training, og du kan sikkert også google treningsprogram for det (fikk nemlig det, men husker ikke hvor jeg har lagt det). Tror det er lave vekter og flere reps og ikke gjøre noe som er vondt etc. Kan også sikkert bare være en irritasjon, men greit å ikke ødelegge mer om du har irritert noe :)

PS: Styr unna betennelsesdempende. Jeg fikk det og klarte plutselig 100 pushups og var helt i slaget, så når effekten gikk ut var jeg helt ødelagt og måtte begynne på 17 pushups igjen. GØY.

Ellers har ikke jeg vært så flink og passet på, men tror det har hjulpet godt å bygge muskler der - men sikkert lurest å gjøre det skånsomt. Finnes også en øvelse som heter "prome cobra" som jeg fikk beskjed om å gjøre hver dag som skulle hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med skulderproblemer etter en armskade. Jeg har hatt betennelse i biceps sena + masse triggerpunkter i rotator cuff musklene. Så stive muskler, mye knekking under bevegelse, strålende smerter ned i fingrene og til tider vondt for å løfte gjenstander eller kompresjon av skulderen. Nå er jeg langt mye bedre, betennelsen er borte, men sliter med stramme muskler og triggerpunkter + at holdningen har blitt dårlig pga kompensasjon osv.

Det jeg har gjort som har forbedret det (Det er også snakk om tid selvfølgelifg: Varme opp skikkelig, strekke pent ut det som er stivt før trening,(brystmuskler, biceps, triceps, supraspinatus, rotator cuff) evt bruke foamroll på rotator cuff musklene. (vondt, men hjelper). Gikk ned på vektene betraktelig i begynnelsen (2-4 kg) og styrte unna øvelsene som ga smerter til tross for riktig teknikk. Holdt meg unna eksplosiv trening, da kjappe kontraksjoner ga mye smerter (typ i reverse flies for meg). I mitt tilfelle ble brystmusklene stramme og ryggmusklene svake, så jeg fokuserte på ryggmuskler for at balansen skulle bli riktig. i tillegg tok jeg flere dager uten trening av skuldrene enn vanlig, men mye utstrekking og bevegelse av skulderen. Rullet og strakk ut nøye etter hver økt. Og så fikk jeg beskjed om å holde meg unna statiske løft da det kunne trigge betennelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...